• sasssyy

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Nu är paketet i Kazakhstan Förvånad sasssyy, har de bra fly och hamn där också?! Verkar knasig, hoppas bara det kommer fram utan broblem!

TJa.. det är ju på väg åt rätt håll iaf.. vet inte hur de har med flygplatser där men jag vet ju att det går reguljärflyg dit iaf

Du ska nog inte vara orolig..det är på väg.

• sasssyy

ooookej.. datum är satt.. och ändrat.. och satt igen........men nu är vigselförättaren bokad och planeringen i full fart... inget blir som folk runt omkring oss tror och det blir iNTE som vi tänkte från början, men det blir VÅRAT bröllop och det är vår dröm.....

Återkommer med mer fakta så fort jag beställt klänningen för det lär jag ju göra "för tidigt" iaf ha ha.. blir ju så inspirerad av er töser här.........men det ska bara bli en klänning.. men det är ju det där med storlek som oroar mig. jag har gått ner 13 kg och på byxor har jag tappat från strl 48-50 till... tja... typ 44 (iaf på Cubus brallor) när det gäller jeans har jag gått från 52 till 46.... men enligt måtten har jag inte minskat så särskilt mycket så jag fattar inget...... kan inte på något vis ens gissa mig till vad för storlek jag kommer att ha vid "den tidpunkten" ens om jag har en regelbunden viktminskning på säg 0,5 kg/vecka.....gaaaaaaaah... Men men.. får väl försöka hålla mig med att beställa in i det sista *suck* om jag kan..

• sasssyy

1700-tal... hemligt haha... får inte läcka ut förrän inbjudningar o sånt är ute och mitt nick är välkänt i mina kretsar haha...

• sasssyy

Emma har den hårfärgen jag ska skaffa mig.. har haft mörkt rött lääänge nu..före det väldigt starkt rött.. nu vill jag ha mer "Nicole Kidman"... jag har ju fräknar också men inte riktigt så mycket som Emma.. så fint.. jag har mer födelsemärken hahah

• sasssyy
    1700tal skrev 2011-06-23 18:16:18 följande:
    Jaså... Men kan du inte avslöja vilket år åtminstone?? Flört
    sasssyy skrev 2011-06-23 18:02:12 följande:
    Emma har den hårfärgen jag ska skaffa mig.. har haft mörkt rött lääänge nu..före det väldigt starkt rött.. nu vill jag ha mer "Nicole Kidman"... jag har ju fräknar också men inte riktigt så mycket som Emma.. så fint.. jag har mer födelsemärken hahah
    Mm, har oxå haft den underbara djupröda färgen men det är bara att inse  - not my thing... Vad vore en bal på slottet...Haha, men i ärlighetens namn är dina fräknar och din hårfärg mer fascinerande än jackorna! Åtminstone i mina ögon.

Ja, det är väl lite som det här med rakt hår/lockigt hår, lång/korta människor osv. Man vill ha det man inte får. Men seriöst, fräknar ÄR väldigt fin! Liksom lockigt hår (har rakt) och korta människor (är lång). C'est la vie... Flört
    inom 12 månader iaf

Jag är väldigt röd i mitt pigment men sen jag var 12 har jag haft nån slags råttfärg som blir orange på sommaren så jag har haft färgat i allsköns färger... i sena tonåren ville jag bli platinablond och gick faktiskt till frissan o färgade..... blev gul....pga mitt röda pigment ha ha... oftast har jag haft rött eller svart hår, sonen (6år) övertalade mig att bli brunett i vintras...ångrar jag djupt. Trivdes inte alls... mörk mahogny brukar vara min grej men är less på det... Linda Pritchard har mitt drömhår, så nu sparas det ut från en kort igelkottsrufsig friss till långt hår...
  • sasssyy
    1700tal skrev 2011-06-23 18:32:09 följande:
    Oj, råttfärg going on orange.. Låter nästan overkligt.
    jupps... jag blir inte blekt.. utan...orange.. finns ju en orsak till att jag inte haft min egen hårfärg på...hmmmmmmmm typ... 25 år förutom då jag var gravid.......helt galet underligt.. Men mitt hår är underligt.. var kolsvart med självlockigt när jag föddes.. MYCKET hår, sen blev det helt plötsligt gulblont fram tills jag var typ.....5.. sen knallrött..pippi Långström-rött (som min son har nu)... och sen vette fasen vad som hände haha... sen har jag haft i stort sett regnbågens alla färger "Konstgjort" inkl grönt och lila.

SÅ att jag håller mig färgad har sina orsaker.
  • sasssyy

aaaaaaaaaaaaaaaaaaah blir så arg... nu går jag säkert snart inom eppitetet bridezilla av bekanta ... eftersom jag inte vill ha ett "normalt och traditionellt bröllop"...iaf enligt deras mått... röda skor liksom.. HALLÅÅÅÅÅ

ska jag rabbla upp lite kommentarer?

"men du är väl för rolig....röda skor, det kan man ju inte ha på ett bröllop, iaf inte om man har vit klänning"

-Jag ska inte ha vit klänning, den ska vara OFF-white eller ivory

"men är du rolig eller..det ÄR ju vit... du kommer ångra dig.. hur kommer det se ut på fotona?"

-skit i det du!!!!

eller varför inte:

"Meeeh har du tänkt på hur gästerna uppfattar detta, hur kan du ha en sån vigsel är inte det lite ego??"

-Alltså.. det är MITT bröllop så jag vill ha det så

"du är konstig du...kan du inte göra NÅGOT som "alla andra"...varför kan du inte nöja dig med en normal vigsel?"

Eller :

"Men din förlovningsring är ju smalare i bak... då måste du ju specialdesigna vigselringen så den passar in i den avsmalningen, annars blir det en ful glipa i bak"

-Alltså för det första har jag testat jämntjocka ringar och det BLIR ingen glipa... och även om det skulle bli det så syns det ju inte.

"Nä men JAG skulle aldrig kunna ha en sån glipa, jag skulle störa ihjääääl mig på det eftersom JAG vet att den finns där"

-Fast nu är det ju inte DU som ska ha det så utan jag.. och det BLIR ingen glipa.

"jo det blir det, det vet jag att det blir"

-Fast jag har ju provat och nej det blir ingen glipa

"jo det blir det"

Eller ang klänningen....

"ska du beställa från KINA!?!?! ?Varför då..... jag känner MAAAASSOR med folk som har gjort det och IIINGEN är nöjd.. det blir så billig kvalitet och man känner hur billig den är hela dagen när man har på sig den"

-Fast det rör sig om EN dag i livet och jag vill faktiskt inte lägga ut 5-10.000 på en dag..tycker det blir en bra kompromiss för ekonomin och utseendet...

"ja men MITT bröllop var iaf värt vareeeeena krona, min klänning kostade 11.000 och jag hade ALDRIG sänkt mig till att köpa en från Kina"

-Näähää men du är inte jag.

"fast det kommer synas att det är en billig klänning, vill du verkligen att folk ska komma ihåg ditt bröllop som det,...ett med en billig klänning"

-Nää fast om ingen vet att den är billig så tror jag ärligt inte att nån bryr sig...

"men hallllååå!?!?!? JAAAG vet ju"

-Fast du kommer inte vara där.

"varför inte... du fick ju komma på MITT bröllop...alltså hur mycket ska du skära i inbjudningslistan egentligen, det kommer ju knappt komma några"

-Fast du var bjuden på mitt förra bröllop och du kom inte...(fnissar i smyg)

"men halllåååå!!??! Jag var ju ....sjuk.. eller typ...och JAG kommer att veta att klänningen är billig och det kommer att synas att den är billig..vaddå ska du baka tårtan själv också eller??"

-ööh jaaa

"men guuud vad billigt.... sitt bröllop ska man inte snåla på...det måste få kosta annars är det ju inte värt nåt"

-Fast ditt bröllop kostade ju 100.000 och förra året knullade du med grannen och skulle flytta ihop med honom och gick i från din man och sålde dina svindyra egendesignade vitguldsringar -men ångrade dig (när du upptäckte att du inte hade råd att köpa hus själv- fast det sa jag inte så klart) så det spelar väl ingen roll hur dyr klänningen är????

"jo"
    -Nej

"jo det gör det visst det...."
    -WHATEVER..

• sasssyy

du kan få mailadressen hahaha... grejen är den att det kommer bli SÅNT LIV sen när bröllopet väl är....för det kommer FLER saker som folk inte räknar med hahaha.... och gästlistan är väääldigt beskuren så många som "räknar" med att de minsann ska få komma, kommer inte komma i närheten av vigseln, inte för att vi jäklas utan för att vi har beslutat att begränsa oss

en vän fick reda på hela planeringen i går... hon sa bara "Är du säker?" och när jag sa ja... och motiverade kort så tittade hon bara på mig och sa ; "jag önskar dig verkligen lycka till och det kommer bli jättebra om det är så ni vill ha det och ni är överrens"....

HUR svårt kan det vara för släkt, familj och vänner att bara känna så???

och BTW.. .jag sa till denna vännen som klankade ner på Kina-klänningar att JAG minsann känner till flera som är JÄTTENÖJDA med sina kinaklänningar.. och när jag sa att ni fanns på ett forum så var det ju så att jag var dum eftersom det givetvis var folk som var avlönade av Kina-företagen som satt här och talade väl om klänningarna.....Bara så ni vet

• sasssyy
    Pinkgrape skrev 2011-06-26 12:21:23 följande:
    sasssyy - Så himla tråkigt att läsa om alla reaktioner du fått! Har folk verkligen så att fokusera på i sina egna liv att de måste lägga sig i på det viset? Usch! Skönt att höra att ni kör på som ni planerat det iaf :)

Jag fick själv en hel del kommentarer om mitt val av brudbukett. Jag är inte så förtjust i blommor och de blommor jag kunde tänka mig gick inte att få tag på i augusti. Jag valde då att köpa en fjäderbukett, för jag ville gärna ha en bukett. Det jag fått höra enbart om buketten är bland annat:

"Men, det där är ju ingen riktigt brudbukett! En riktig bukett är med blommor." "Brudbuketten är ju bland det viktigaste på hela dagen, alla kommer sitta och vänta på att få se en fin bukett och så kommer du med en sån. Alla kommer bli väldigt besvikna!" "Enligt svensk tradition så kastar man ju buketten och den som fångar den kommer bli besviken och inte vilja ha din bukett!" "Den är verkligen jätteful och ser ut som en dammvippa. Ska du städa kyrkan eller gifta dig? Folk kommer ju tro att du är städerskan!"
    Jag tycker bara det är så onödigt att folk lägger sig i så pass. Självklart visade jag buketterna, för jag är jättenöjd, och givetvis förstår jag att det inte är något för alla. Att majoriteten vill ha blommor och tycker det är finast. Det är dock så onödigt att kasta ur sig sånt där. Speciellt det där om att kasta buketten, hallå, noll koll! :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    öööö enligt svensk tradition kastar MAN INTE buketten.. det är en anglosaxisk tradition och ett nytt påfund- här i Norden konserverar man sin bukett och sparar den möjligtvis......

Jag förstår inte att folk är så fruktansvärt elaka.. för det ÄR vad de är.. och att man ska "kompromissa för andras skull" när det är ens eget bröllop. Är i en annan tråd här på BT också där det snackas om att man är en bridezilla bara för att man inte tar hänsyn till sina gäster...alltså man bjuder till bröllop och passar det inte behöver man inte säga nåt eller ens komma. Vi kommer få sååå mycket gnäll, främst från dem som INTE är bjudna...har man inte fått frågan så behöver man inte ge sitt omdöme heller...
  • sasssyy

finns det någon som kan tipsa om någon snygg gravid-brudklänning Vet inte säkert ännu men det finns en chans/risk..........

• sasssyy
    Rebekka 2012 skrev 2011-07-01 20:09:15 följande:
    Vad är du på jakt efter för stil? Finns ju massor Glad 
    Gravidklänningar från Mylove-bridal:
    www.mylove-bridal.com/index.php?main_page=ind...
    jag vill ju ha en väldigt klassisk klänning.. inte så mycket "brud" egentligen... får väl avvakta i veckan o se OM det blir till att leta gravidklänning men det är fruktansvärt mycket smärta i tuttar just nu så jag misstänker...
  • sasssyy
    Rebekka 2012 skrev 2011-07-02 16:12:57 följande:
    Ja det brukar ju vara ett av de tidigaste täcken på graviditet... Såå skoj Skrattande Håller tummarna {#emotions_dlg.flower} (om du nu vill att det ska vara så innan bröllopet) du skrev ju faktiskt chans/risk Flört
    1700tal skrev 2011-07-02 16:24:39 följande:
    Håller tummarna! {#emotions_dlg.flower} Om du, som sagt, är det du vill förstås. Skrattande
    Minuz skrev 2011-07-02 14:46:55 följande:
     Kul att se klänningar.......

OT - Nu är jag en blindtarm fattigare. *S*
    Stackare, ajajaj! Krya på dig!

Undrar hur det går får Sommarbrud och DD... Hoppas de har en fin dag. Här åskar det och vräker ner omvartannat, hoppas det är bättre "däruppe". Och hoppas Görväln uppför sig... Flört
    jo... det är vad vi vill.. men vi har trott att det inte skulle gå "på naturlig väg" pga min blivande makes handikapp så vi ska börja IVF i sept-oktober men har försökt själva här hemma..... Så ... brösten gör sig fortfarande rejält påminda, halsbränna och trötthet....är inte "sen" än men så här brukar jag då rakt inte känna *S*

Vi får se.. men bröllop blir det oavsett magens status Hade massor av folk här i går för mannen har fyllt 40 och det var lite knivigt eftersom vi helt plötsligt siktat in oss på ett annat datum än det vi sagt från början och det kommer vara lite hemligt ett tag till.. och folk frågade o började prata möhippa/svensexa... bytte telefonnummer för att kunna samköra planering och jag VILL inte ha möhippa... jag vill verkligen inte det..
  • sasssyy

tjejer .. har inte varit inne på länge i tråden.. men nu är jag tilbaka.. har beställt min klänning från kina o nu är den på väg.

ENligt spårningsnummret jag fick så är den i stockholm nu (ska vidare nedåt landet) på FedExs sida kan jag läsa detta:

Nov 6, 2011 07:03
    International shipment release
    STOCKHOLM-ARLANDA SE

vad betyder det?

Sen undrar jag om tull... enligt vad jag har läst på tullverkets sida så är försändelser som innehåller kläder av tyg som har ett värde under 1500 kr tullbefriade.... min klänning kostade mig 800 kr (joo det är sant) hur gör jag om jag krävs på tull iaf......???

Jag har ju kvittot på betalningen i datorn, räcker det som bevis?
  • sasssyy
    daniiel skrev 2011-11-06 21:34:23 följande:
    Det borde väl betyda att klänningen har lämnats av på Arlanda :)

Angående tull, så har du rätt. Kläder utanför EU som man beställer är tullfria om värdet på varan + frakt är under 1400kr (sist jag kollade var det 1400kr). Trots det kan man ändå åka på att betala moms, vilket är 25% av varans värde inklusive frakt, + en administrationsavgift som brukar ligga på ca 100kr.

Därför borde det ju vara lugnt för din del när det gäller tullen, men det andra slippar man inte alltid undan ändå. Kvitton räcker dock som bevis om de skulle vilja veta vad du betalat :)
    men hur och när får man reda på detta då? Knackar dem på bara och vill ha betalt..för det är liksom omöjligt då vi bor i skogen och miltals från närmaste bankomat och mitt kort brukar sällan funka i kortdragare som inte är direktanslutna  (ett Maestro), de måste väl höra av sig is f.

Frakten står tillverkaren utav så jag räknar med att jag inte behöver betala något där men det kanske man inte ska räkna med?
  • sasssyy

nu är iaf min klänning här... tyvärr lyckades det bli något fel när de sydde fodret för fodret har blivit fastsytt i själva tyget vilket gör att den blir för kort och alldeles "ballongig" i fram... men till det priset så fixar jag gärna det själv.. är bara att sprätta ner - tar 10 min - och i övrigt är jag JÄTTENÖJD med den...

Baksidan också.. men tyvärr har jag fått hjälp av en KARL att snöra den.. han fattade inte att "flärpen" ska vara helt bakom snörningen..därav den lilla biten tyg som sticker upp bakom

• sasssyy
    1700tal skrev 2011-11-15 19:31:03 följande:
    Sasssy - förresten, vad för tillfälle ska du ha den? Eller ska du gifta dig i en röd klänning? Var beställde du ifrån?
    jag ska gifta mig i rött ja
    hittade en säljare på E-bay som hade denna klänning, sökte på storbritanien men den är från Kina, kostade straxt under 800 kr inkl frakt, men på orginalbilden är den grå- jag hittade den redan för ett halvår sedan och blev tok-kär men ville inte beställa så tidigt- var ganska tidigt ute ändå men kunde inte hålla mig längre nu.
  • sasssyy

Nygift och jättelycklig.... med min röda kinaklänning

• sasssyy
    Darling Daisy skrev 2011-12-26 16:08:27 följande:
    Åh, stort grattis, Sasssy! Hoppas du har några fler bilder att bjuda på vid tillfälle, det är så roligt med nån som vågar ha lite färg!
    Darling Daisy skrev 2011-12-26 16:08:27 följande:
    Åh, stort grattis, Sasssy! Hoppas du har några fler bilder att bjuda på vid tillfälle, det är så roligt med nån som vågar ha lite färg!
    ja det kommer fler bilder men vår kamera la av precis vid vigseln så hon som vigde oss rusade ut i sin bil och fotade med SIN kamera...hon var minst lika exalterad som vi och gästerna eftersom hon tyckte att julafton var en så häftig dag att gifta sig.
    Delvis därför jag hade röd klänning men även för att min mamma också hade röd klänning när hon gifte sig för andra gången (precis som jag gjorde nu)....

Vigselförrättaren skulle maila över fotona senare i veckan så jag väntar med spänning
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!