Inlägg från: Darling Daisy |Visa alla inlägg
  • Darling Daisy

    Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Love you til the end skrev 2011-07-08 09:05:33 följande:
    Haha, ja jösses! Vi funderade också på det igår kväll, hur sjutton man ska "Styrka" att alkoholen är till en bröllopsfest! Glad Vi har även en del vänner som kommer över från Finland, och de får ta med sig groggvirket, eftersom sprit är billigare där, och på båten! Flört Gäller att utnyttja resurserna liksom!
    Men det är ju det som är praktiskt med systemet, att man kan lämna tillbaka. Ser framför mig hur vi sitter på 30 liter vin efter bröllopet, lite för mycket faktiskt! 
    Jag tror att inbjudan räcker för att styrka att man handlar till ett bröllop, men slå en pling till tullverket för att kolla. Det kostar ju inget att fråga i alla fall!

    Kan ni kanske få släkten att köpa det om verkligen behövs och så köper ni "reserv"alkohol från systemet? Då kan ni ju lämna tillbaka reserverna om de inte går åt. Sen kan ni säkert skicka med olika vänner lite vin eller öl när de åker hem, eller bjuda till fest några veckor senare "vi står för öl/vin och ni tar med mat - välkomna!". 
    I vårt vardagsrum står nu typ 10 flaskor tyskt vin och 5 ölfat. Det blir nog en grannfest om några veckor
  • Darling Daisy

    Kanon, 1700 tal hade ju redan svarat på "styrka" biten!

  • Darling Daisy
    1700tal skrev 2011-07-08 18:03:05 följande:

    Hörreni!! Nu behöver jag er hjälp! Det är så att mina föräldrar är på semester under juli i europa och passerar således tyskland på vägen hem med tom bil. För att spara in på resekostnader har vi nu bestämt att de ska inhandla all starksprit åt oss (det som håller sig, vin och öl inhandlas senare) och vi måste skriva en inköpslista NU. Jag och mamma har under dagen bestämd vad vi ska ha till avec och i baren. Nu är bara frågan hur mkt. Det är 75 vuxna gäster.

    Avec -

    whisky (4 flaskor, ska även räcka till manhattan i baren + serveras som den är)
    cognac (3 flaskor, ska även fortsättas serveras i baren)
    bailys (3 flaskor, ska även fortsättas serveras i baren)

    I baren -

    G&T (2 flaskor gin)
    Manhattan (4:a whisky, 2:a martini rosso och några stänk angostura bitter) (1 flaska martini rosso och minsta flaskan angostura)
    Rom och cola (3 flaskor rom)
    Vodka och apelsinjuice (3 flaskor vodka)
    Martini Bianco (4 flaskor martini)
    Whisky
    Cognac
    Bailys

    Vad tror ni?? Är vi helt ute och cyklar? Det är SÅ svårt...


    Jag är skitdålig på att skatta hur mycket som kommer att gå åt: men det här gick åt hos oss (50 vuxna gäster, m 2 cl avec och fri bar).
    Punch: ca 4 dl
    Vodka: 1 l citron, ca 5 dl vanlig, nån dl kurant
    Gin: ca 7-8 dl
    Whisky: ingen koll, det är min mans område (jag aaaaavskyr det och har automatiska skygglappar när det kommer till whiskyflaskor)
    Dooleys: nån dl
    Plus en massa andra småslattar ur diverse flaskor, vi tog ut hela barskåpet och hoppades att gästerna skulle dricka upp det som fanns  

    Men hos oss var det nog vodka och gin som gick åt mest i alla fall.

    Sen beror det nog lite på vad ni och era gäster kommer att dricka. Vet ni att "alla" älskar tex vodka orange så går det säkert åt mer av det osv...

    Jag ska fråga mannen (shit, vill fortfarande skriva sambon av gammal vana!) hur mycket sprit som gick åt, vet att han räknade efter noggrannare.
  • Darling Daisy

    Jo, jag tycker också att det gick åt sjukt lite sprit. Men det gick åt en hel del öl också! Även där har mannen bättre koll, ska be om mer exakta siffror när han kommer ner från nattningen av dottern.

    Apropå dotter - det blev (såklart) en hel del tårta över så vi har ätit tårta konstant fram till onsdagen. Igår när vi skulle fika på saft och smörgås, säger fröken dotter: Vill ha tåta!... De lär sig snabbt, de små liven!

    Älskade för övrigt Skumbolls sons kommentar om snygga brudarna!

  • Darling Daisy

    Och Humlan, vilka otroligt knasiga människor ni verkar omges av. Såna kommentarer är oförskämda och verkligen inte på sin plats.
    Vet du, jag förstår verkligen dina funderingar på att skita i bröllopet och dra nån annanstans för att vigas i stillhet. Är det ett alternativ? Jag menar, det kostar ju en hel del att bjuda till fest, så om gästerna bara är otrevliga kan ni ju lika väl lägga de pengarna på en paradisresa och vigas på en romantisk strand eller liknande!  
    Om jag vore du skulle jag nog kolla vad det skulle kosta/innebära att vigas i Paris eller Thailand och sen lägga fram det som "förslag" till de som klagar.
    "Jo, ni förstår, det är så många som inte verkar vilja komma på vårt bröllop... Ja, ni har ju tex haft åsikter om vilken mat vi borde servera och andra tycker att vi borde ha valt en annan lokal.. helt befängda åsikter, som ni hör... Så vi har bestämt oss för att åka till Paris/Thailand/etc för att vigas istället. Vi lägger ju hellre alla pengarna på en resa som vi kan njuta av än bokar mat som ingen vill äta, som ni säkert förstår. Ni är dock välkomna att joina oss på plats i Paris/Thailand/etc om ni vill"{#emotions_dlg.djavulsk}

    Kram!

  • Darling Daisy
    Darling Daisy skrev 2011-07-08 19:01:10 följande:
    Jag är skitdålig på att skatta hur mycket som kommer att gå åt: men det här gick åt hos oss (50 vuxna gäster, m 2 cl avec och fri bar).
    Punch: ca 4 dl
    Vodka: 1 l citron, ca 5 dl vanlig, nån dl kurant
    Gin: ca 7-8 dl
    Whisky: ingen koll, det är min mans område (jag aaaaavskyr det och har automatiska skygglappar när det kommer till whiskyflaskor)
    Dooleys: nån dl
    Plus en massa andra småslattar ur diverse flaskor, vi tog ut hela barskåpet och hoppades att gästerna skulle dricka upp det som fanns  
    Tillägg av DDs man: Det gick även åt ca en liter rom, en halvliter cognac, ca en liter whiskey (bourbon och scotch) och diverse likörskvättar till olika drinkar. Total åtgång omräknat i starksprit är väl uppskattningsvis 5-6 liter och då har vi en hel del slattar kvar. Räkna med åt gång på 1,5 liter per 10drickande gäster och sen lite mer så att inte baren sinar på GT framåt småtimmarna. (dålig partyhöjare...)
    Ölåtgången var ca 35 liter, vilket jag tycker är väldigt lite (Kan ha räknat fel)
    Vin ca 10 liter.

     
  • Darling Daisy

    Amejuli:
    Ta det lugnt!! Om du själv inte mår dåligt av det, så skit i att du verkar vara sen med vissa saker i planeringen!!! Att bestämma meny sex månader innan eller två veckor innan är ju verkligen sak samma. Vissa är ute i extremt god tid med alla göromål och det kan vara väldigt stressande att läsa i tex planeringskalendern att du för typ 6 månader sen borde har varit och fixat naglarna!

    Nu, med facit i hand, kan jag säga att ALLT ordnar sig. Och har man bara fixat hindersprövningen och vigselförrättare så blir man ju gift i alla fall! Oavsett om det blir potatissallad eller potatisgratäng osv

    Jag hade en klänning som jag köpte på vinst o förlust här på BT söndag kväll, den kom m posten tisdag e m och på lördagen stod jag brud i den.  
    Jag gick till en frisör jag aldrig varit hos innan.
    Vi hade inte provätit menyn, gick på rekomendationer från bekanta.
    På onsdagen grusade de upp utanför festlokalen, så att vi över huvud taget kunde ta oss in (innan var det ett uppgrävt hål på stallplan). 

    Men visst blev vi gifta! Och vi hade en fantastisk dag, det är inget jag önskar hade varit annorlunda!!

    Kram 

  • Darling Daisy
    Pinkgrape skrev 2011-07-10 14:30:21 följande:
    Ja, verkligen, men hon är ju trots allt "bara" 17år och går gymnasiet. Ingen proffsfotograf alltså.

    Vår vigsel tar ju inte heller så lång tid, trots att den är kyrklig. Ca 30min kanske. Hon kommer ju dock att åka dit en gång före och öva tillsammans med killen som ska spela. Börjar nog ändå tycka att det är lite väl mycket pengar.

    Men vi bokade ju henne för ca 1 månad sedan, kan man bara avboka helt plötsligt? :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Ang solisten så tycker jag nog att ni istället för att bara avboka bör säga som föreslagits ovan - vår budget har ändrats, kan vi mötas lite på halva vägen m priset?
    Det kan ju oxå vara lite svårt att hitta en annan solist om det är ont om tid. Hur viktigt är solosångerna för er?

    Även om 1500 kr känns som mycket pengar så måste man ju tänka på att det vi brudpar/gäster ser, dvs själva sångerna under vigseln, är den mindre delen av jobbet. Sångaren/musikern ska ju lära sig sångerna (ev också hitta noter och ev skriva om dem till rätt tonart/instrument osv), ev öva på plats och med en ny person som kompar, sen ska priset även täcka transporterna till/från vigsellokalen...

     
  • Darling Daisy

    Red:

    Jag tänkte inte på ramsan och uppfyllde den inte heller. Hade nåt gammalt och nåt nytt, men inget lånat och inget blått.
    Har du tid på dig att ev göra om något smycke från din mamma så att det känns ok för dig att bära?
    Gamla hårnålar? Kanske sätta mammas pärlor på ett diadem eller nåt hårsmycke?

    Ett mynt i skon är något jag hört talas om - nån som vet vad det ska symbolisera?
    I så fall skulle du ju kunna ha en krona från typ ditt födelseår eller nåt.

  • Darling Daisy

    Förresten: Nu ska jag sälja de två klänningarna som jag inte använde. Tror ni jag vågar lägga ut annonser här, med tanke på den hätska kinaklänningsdiskussionen på sistone?

Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!