• Cilla81

Stämplar, färg, embossing... Hjälp, hur gör man?

Jag är nybörjade och jag embossade guldrosor på våra inbjudningskort.
    Ska man embossa istället för att bara stämpla, och därmed få i mitt tycke en riktigt snygg effekt, så behövs det bara embossingpulver utöver det man redan har köpt om man "bara" ska stämpla.

Sen är det här med stämpeldynor (stämpelfärg alltså, vet inte vad det heter) en vetenskap i sig, så det gäller att  ha rätt dyna... men det är väl bara att googla så vet man om det passar till embossing om ni redan köpt eller fråga i affären om ni ska köpa  =)

När jag stämplat och hällt ut lite embossingpulver så värmde jag bara motivet över spisplattan. Blev skitsnyggt! Man måste bara få in snitsen så att man värmer lagom mycket, inte för kort tid och inte för lång tid. Pappret kan se lite bränt ut då och embossingen flyter ut.....   =)

För att få det rent så gäller det också att först stämpla, och sen hälla embossingpulver snabbt på innan stämpelmärket torkat. Sen kan det ligga där och dra sig, det är ingen brådska. Ta hellre för mycket pulver än för lite på motivet! Man skakar av överflödspulvret på ett vitt papper (och sen återvinnar man det överblivna pulvret  helt enkelt!) Sen kan man ta en liten pensel och borsta rent runtom motivet så att man är säker på att allt pulver försvunnit från pappret man ska embossa. Så gjorde jag iaf och det blev perfekt!

Det jag använde var alltså:
    Stämpelmotiv ros (färdigmonterat på kloss i butiken)
    Stämpeldyna (sån med färg)
    Embossingpulver
    Pensel
    Spisplatta

Svar på tråden Stämplar, färg, embossing... Hjälp, hur gör man?