Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Blommor i augusti, hjälp!

Så här: Vad som blommar ute i natur och trädgård för säsongen, spelar inte så stor roll i snittvärlden, eftersom det inte är ute som våra blommor odlas, vanlligtvis.

som generell regel kan man säga att vi i snittbranschen ligger en bit före naturen. Som nu, när tulpansäsongen närmar sig i trädgårdarna-då är den över i blomsteraffären.

TS, jag beklagar att du fallit just för en blomma som verkligen har sin bästa säsong vinter och tidig vår. men du kommer såklart inte behöva vara utan brudbukett ändå! herregud,,, det finns mängder av blommor i augusti! I själva verket finns det mesta numera året om. Däremot är det upp till dig att låta bli att låsa dig fullsändigt, så att allt dissas redan i förväg.

du kommer inte att hitta en blomma som är vit med svart mitt som Anemnen är, i synnerhet inte om du inte gillar germini. Men både vitt och rosa är stora färger bland blommor, och det finns många blommor att välja bland.

Dahlior(rosa/vit)
    Freesia(rosa/vit)
    Orkidéer(rosa/vit)
    Chrysanthemum-här finns väldigt många olika typer
    Nerine(rosa eller vit)
    Scabiosa (vit)
    Eucharis(vit)
    Nelumbo (rosa)
    Liljor(rosa/vit)
    Höstanemon (rosa eller vit)
    Prärieklocka "eucharis"(rosa/vit)
    Nejlikor(rosa/vit)
    Glamini(som små Gladiolus)(rosa/vit)

och så vidare....

Jag vägrar tro att det bara skulle vara möjligt för dig att bland alla jordens blommor, gilla anemoner. Komigen nu, go google!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Har du övervägt alternativet att inte ha en traditionell brudbukett, utan bära en vacker väska, eller låta floristen göra en "väska", boll eller annat mer kreativt blomstersmycke åt dig? Något som matchar ditt hårsmycke och din personlighet bättre?
    En muff eller ett band med blommor fästade på  (ett sådant exempel är MetteMarits "bukett")

Jag kan se noll anledningar att du skulle bära just en bukett som pricken över i, när du egentligen inte alls verkar känna att det blir en prick.

Blommor är utmärkta att använda som material på helt andra sätt än vad gängse brud är van vid. Man kan använda delar av blomman för att bygga något helt annat.
    Det viktiga att bruden är med på noterna om, är hur känslan i slutresultatet ska vara. Vilka blomdelar och vägen dit, är ingenting som bruden ens behöver bry sig ett dugg om, ifall inte ett eget intresse finns.

Nä, som florist hade jag inte jublat över alla dina restriktioner och inställningen till blommor öht. Men att smycka din outfit och skapa ett helhetsintryck och anta utmaningen att göra dig nöjd, hade jag gärna gjort däremot.
    Men jag hade som sagt frågat dig varför du ens överväger en traditionell bukett.

• passionsblomman

Ja då har du alltså övervägt det.
    Och du vill ha en bukett.

Det är ju åtminstone något för den florist som ska hjälpa dig till "din rätta bukett" att utgå ifrån.

Har du sett blomman Ornithogalum arabicum, som ser ut så här?:

Klicka för att visa

Den fungerar både helt ensam, men också mycket väl ihop med exempelvis ljusrosa nejlikor eller Dahlior.

Svar på tråden Blommor i augusti, hjälp!