• GnuGS

Man kan använda sitt gamla namn som mellannamn ändå :O

Varför vill ni inte ta era namn som formella mellannamn, då? Som jag förstår tänker ni ”bara” använda dem som mellannamn när ni t ex söker jobb, inte ha det så formellt (registrerat)?
    Ingen kritik, bara nyfiken på hur ni tänker eftersom jag funderar mycket på hur jag ska göra med mina namn... Vill inte byta bort mitt samtidigt som M2B så gärna vill att vi ska ha samma efternamn...

• GnuGS

Jag tror för övrigt att det är väldigt vanligt att personer som har en offentlig roll och/eller en inarbetad ”byline” inom sitt yrkesområde fortsätter använda sitt gamla efternamn trots att de gift sig och har ett nytt efternamn (med det gamla efternamnet som mellannamn).
    Vår EU-minister använder ju t ex alltid Birgitta Ohlsson trots att hon numera heter Birgitta Ohlsson Klamberg (gift med Mark Klamberg).

• GnuGS
    förlovadflicka skrev 2011-04-04 17:53:03 följande:
    För jag vill egenligen inte ha kvar mitt eget, tycker det är väldigt onödigt med dubbelnamn, jag vill ju heta precis som min man! Och han vill inte heller att jag ska ha två, han tycker sånt är ett tecken på att man inte velat gifta sig egentligen, och han säger att det betyder jättemycket för honom att jag vill ta hans namn :) 
    Och framför allt: Om man registrerar båda namnen så måste man säga dem hela tiden och skriva under med båda, och det orkar jag inte! Haha :P 
    Aha, jag förstår. Jag såg en intervju med en tjänsteman som jobbade med namn på PRV, han tyckte också att det var väldigt fånigt med dubbla namn och hävdade att de flesta ändå övergår till att använda bara ett av dem efter ett par år (kanske när barnen kommer?). Men de av mina väninnor som har mellannamn + dubbelnamn verkar inte tycka att det är särskilt jobbigt, och de säger att de inte använder båda hela tiden utan lite som det passar. (En journalistkompis använder t ex enbart sitt mellannamn/gamla efternamn när hon undertecknar sina artiklar, och mellannamn+nya efternamn bara när hon t ex undertecknar handlingar på banken.)
Svar på tråden Man kan använda sitt gamla namn som mellannamn ändå :O