• Kickan85

Bila ifrån gbg till tyskland?????

En fråga..
    Tänkte åka ner till Tyskland och handla dryck till bröllopet, ja åker på Lördag och behöver hjälp..
    Ska bila och behöver ha gjort detta på en dag, alltså inte kryssningar å den saken..
    Utan bara bilköra ner och färjor??..
    Vilken väg och vart hör ja av mej, eller betalar man när man kör på en färja? och vart?
    Hoppas ni kan hjälpa mej, ni har vart bra på allt annat ;)
    Kram

• Svar på tråden Bila ifrån gbg till tyskland?????
  • Wintercandles

E6:an ner till Helsingborg-Helsingör, bila vidare genom danmark till nästa färja Putgarden-Rödby. Färjorna betalar du precis innan du kör på i "tullen" eller vad man ska säga. Väl i Rödby hamn i Tyskland finns det några ställen att välja på. Tex Calles. Googla, det står till och med på svenska på hemsidan :)
    Jag rekomenderar er att köra tidigt. Vi körde sex på morgonen och var hemma runt tio på kvällen. Men då gick vi och såsade i tre butiker och provade lite olika viner (inte vi som körde så klart).
    Verkligen mysigt att köra en heldag ner & jag blev förvånad över de billiga priserna.

• Humlan66
    Wintercandles skrev 2011-04-05 15:31:24 följande:
    E6:an ner till Helsingborg-Helsingör, bila vidare genom danmark till nästa färja Putgarden-Rödby. Färjorna betalar du precis innan du kör på i "tullen" eller vad man ska säga. Väl i Rödby hamn i Tyskland finns det några ställen att välja på. Tex Calles. Googla, det står till och med på svenska på hemsidan :)
    Jag rekomenderar er att köra tidigt. Vi körde sex på morgonen och var hemma runt tio på kvällen. Men då gick vi och såsade i tre butiker och provade lite olika viner (inte vi som körde så klart).
    Verkligen mysigt att köra en heldag ner & jag blev förvånad över de billiga priserna.
    Får jag fråga vad hela kalaset kostade för er ? ( utan alkoholen såklart)
  • Kickan85

Asså.. där ser man... det finns inte nån check sida man kan skriva in så man får vägbreskrivning hela vägen?
    hmm.. färjerna va ligger dom på i pris må tro?
    Tack!!!

• Wintercandles
    Humlan66 skrev 2011-04-05 15:33:54 följande:
    Får jag fråga vad hela kalaset kostade för er ? ( utan alkoholen såklart)

Min pappa va snäll och gav mig ett kompispris på 600kr men normalt kostar det enligt TT-lines hemsida
    Färja Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttg. 3051kr (inkl. bron i danmark). Plus bensin då också för ca 40 mil ner till Rödby.

• Humlan66

När vi har räknat på det där att åka .. ( från gbg ) så har ju summan landat på nån tusenlapp och då undrar man ju om det verkligen är värt det ?
    Vi har åkt den där svängen förut dit ner och jag tyckte dessutom att resan va lite jobbig. fast det kan ju ha berott på sällskapet hahaha
    Tänk om man har kunnat ordna nån slags samåktning/sambeställning  och hjälpt varandra

• Wintercandles
    Kickan85 skrev 2011-04-05 15:34:47 följande:

Asså.. där ser man... det finns inte nån check sida man kan skriva in så man får vägbreskrivning hela vägen?
    hmm.. färjerna va ligger dom på i pris må tro?
    Tack!!!

Hm vi körde bara...Kollade på vägskyltarna. Kolla eniro.
  • Kickan85

kan man inte åka på nått sätt så man slipper bron? :S

• Wintercandles
    Kickan85 skrev 2011-04-05 15:52:05 följande:
    kan man inte åka på nått sätt så man slipper bron? :S
    Hehe nja det är ju ett litet hav därimellan så det går tyvärr inte annat än att ta den genom Danmark. Går inga färjor där vad jag vet.
  • Humlan66

Man kan väl åka färja från gbg direkt till danmark med, men jag tror inte man tjänar på det
    Kolla upp det om ni inte redan har gjort det

• tweety

på denna sida ser man vägbeskrivning över hela världen och de räknar ut tid och bensinpris.

Åk helsingör-helsningborg för att slippa bron det har jag gjort när vi åkte till danmark .

http://www.viamichelin.com/

• saxomanix

om du vill undvika danmark så kan man också åka via Trelleborg - Travemuende men det tar rätt långt tid och då hinner man inte med en dag...

jag undrar hela tiden: sparar man verkligen så mycket pengar? jag menar, om ni inte vill köpa massor med sprit (ok, kostar hälften jämfört med S) utan bara öl och vin och dessutom måste betala för färjan och bensin så  kan det ju inte vara billigare....

• SysterAnna

Hej,
    Vi åkte för inte så länge sedan till tyskland via varberg-grenå. Dem har ett paket på Stena där man åker på morgonen  till grenå ->bilar ner till tyskland (ca 3 timmar) Skandipark -> kör tillbaka till grenå och tar färjan kl 01:00 tillbaka till varberg. På färgan väntar en hytt så man sover hela hemvägen. tillbaka i varberg vid 6. Kostar bara 700:- för färjebiljetten. Litet tips bara funkade jättesmidigt för oss! 

• 11juni2011
    Wintercandles skrev 2011-04-05 15:48:49 följande:

Min pappa va snäll och gav mig ett kompispris på 600kr men normalt kostar det enligt TT-lines hemsida
    Färja Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttg. 3051kr (inkl. bron i danmark). Plus bensin då också för ca 40 mil ner till Rödby.

När jag läsar ttlines hemsida så fattar jag det som att det kostar 995 kr, för en dagstur (tur och retur) HH + Rödby/puttgraden. Hur får du det till 3051? Har jag missat något tro Förvånad ?
Svar på tråden Bila ifrån gbg till tyskland?????