Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Ris eller fågelfrö? Vad har ni valt?

Höstbröllop 2011 skrev 2011-04-05 17:06:31 följande:

Puffat ris. För oss är det en absolut självklarhet att välja något som inte kan skada djur och natur!

Fast vanligt ris skadar ju inte mer än puffat ris...

Om jag får välja så väljer jag ris (trots att det säkert är obehagligt), men man vet ju inte:
    Det är gästerna som bestämmer om och hur de vill lyckönska oss Det är inte säkert att kyrkan godkänner det. Ris, fågelfrö och liknande lockar till sig skadedjur och kyrkan är nyrenoverad
  • Sebastiána
    awarwen skrev 2011-04-05 19:32:38 följande:
    Vänta lite nu... har läst några inlägg och jag kan ha fattat fel, men... tar gästerna med sig ris själva??
    Jag trodde att det var vi som skulle ordna med ngt gulligt/fint som de kan ta av.
    Såpbubblor har jag ordnat till barnen och ungdomarna som är så gamla att de klarar av det, men jag tänkte på de vuxna gästerna. Hm... men då behöver jag ju inte fundera. Eller... näe, nu blev det snurrigt.
    Traditionen är sådan att bröllopsgästerna hyllar brudparet och önskar dem välgång genom att kasta ris på dem, ris som de själva tagit med sig... just för att de vill hylla brudparet. För mig känns det totalfel att tala om för gästerna hur de ska hylla oss (såvida inte kyrkan förbjuder riskastning, då måste man ju meddela det)

Man köper väl inte prestenter till sig själv när man fyller år och ber gästerna ta med sig dem till födelsedagsfesten?!
  • Sebastiána
    awarwen skrev 2011-04-05 19:44:43 följande:
    Haha.. näe det gör man ju inte. Men är det ok att ge barnen såpbubblor då? Eller anses det också tokigt?
    Det funkar väl
  • Sebastiána
    awarwen skrev 2011-04-06 08:30:46 följande:
    Känner att det lutar mer och mer åt det som du skriver.
    Vi har gäster från hela Sverige OCH Usa... tullen undrar nog om de drar med sig ris... hahaha...
    Korgar med div innehåll låter jättefint + att de kan välja själva. Good idea! Kyss
    Nån av de andra gästerna kunde kanske annars dela med sig av sitt ris till dem.
  • Sebastiána
    MeahJ skrev 2011-04-06 09:54:19 följande:
    Vi kommer ha precis samma som dig.
    Kyrkan tillåter riskastning, så vi har valt ett sockebaserat ris som smälter när det blir vått och faller isär när man trampar på det.
    Så när gästerna anländer till kyrkan så finns korgar med kyrkprogran och ris.
    Så får gästerna välja själv om de vill kasta Solig
    Det är ju bra, då slipper man städa bort det! En del hamnar ju i håret och i urringningen, blir inte det kletigt om det till exempel regnar eller om man är lite varm?
  • Sebastiána
    jennifaer skrev 2011-04-06 12:15:42 följande:
    Jag jobbade som guide i en populär bröllopskyrka en hel sommar och fick se en hel del varianter på vad som kastades. Vanligast var ris (förbannat jobbigt att sopa bort) och såpbubblor. Andra saker var färgglada pärlor, paljetter, rosenblad och konfetti av typ silkespapper. Om man inte ska ha såpbubblor är det ju bra att kolla med kyrkan så att de tycker att det är okej och så att de har som vana att vaktmästaren går ut och sopar bort allt efter varje vigsel.
    Färgglada pärlor låter verkligen som något som kan vara farligt för fåglar! Det kan inte vara nyttigt att äta för många sådana.
  • Sebastiána
    EmmaHenke skrev 2011-04-06 19:19:59 följande:
    Vi kommer att ha fågelfrö då det är snällare mot fåglarnas magar.
    Jag får väl säga det igen. Ris är INTE farligt för fåglar att äta. Det var väldigt vad den myten är seglivad!!!
Svar på tråden Ris eller fågelfrö? Vad har ni valt?