MuBu skrev 2011-04-08 10:15:12 följande:
Anledningen till att vi har valt att ha en korg med ris i kyrkan är för att det ska finnas en möjlighet för våra gäster att kasta ris på oss om dom vill. Inte för att vi ska matcha saker ting.
Du behöver knappast försvara det tillvägagångssätt för mig. Jag bryr mig inte alls om hur du gör eller varför. ;) Jag har inte på något sätt kommenterat ditt handlande specifikt.
Jag var på ett bröllop där en handfull gäster inte förstod klädkoden. Ett par kvinnor kom i helvita klänningar. Män kom i allt från aftonklädsel till jeans och kavaj. Vet man att det är många som inte har koll på normer och etikett kring bröllop så kan extra ris kanske vara en hjälp för de som inte tänkt på det. Majoriteten av våra gäster har inte det problemet och skulle det vara någon som har glömt ris, som vill kasta, så brukar andra villigt dela med sig. SÅ jag känner inget behov av att lägga mig i det alls, för egen del.
Det enda jag sa från början var väl egentligen att det inte är kotym att fixa ris, utan kotymen är att gästerna löser det själva. Man behöver inte lägga det i brudparets långa lista. Sedan nämnde jag att många planerar sig utmattade på små detaljer och att det resulterar i att vissa brudpar blir sura på sina gäster över småsaker bara för att gästen förstör deras "perfekt planerade dag". Det finns ingen osanning i det. Många tappar perspektiv när de blir stressade av att planera saker som inte är helt nödvändiga. Därmed inte sagt att du (MuBu) tillhör dem.