• 2011

att bli kanadensare...

När han haft tillfälligt uppehålstillstånd i två år i Sverige får han antagligen ett permanent uppehållstilstånd PUT. Det kan dock hända att uppehållstillsåndet endast förlängs med ett år i stället. När han har haft upehållstillstånd i tre år kan han ansöka om Svenskt medborgarskap om personen han har ett förhållande med är Svensk medborgare (annar har jag för mig att det är fem år). Det krävs inga tester eller intervjuer för att bli Svensk medborgare. Man skickar in en ansökan samt sitt pass (som uppehållstillstånden är inklistrade i). Oftast går det på någon vecka eller två.

• 2011

Det beror på om ni gifter er i Sverige eller Kanada. I Sverige behöver du de papper som man normalt behöver för ett Svenskt bröllop (bl. a. hindersprövning) Gifter ni er i Kanada så är det deras lagar man måste följa. Vi gifte oss i USA och behövde därför inte skaffa hindersprövning. Vi tog sedan bara med vigselbeviset till Sverige och registrerade det på Skatteverket.

(För övrigt hade jag fel ovan om att det baratar en vecka eller så för medborgarskap. Det kan tydigen ta upp till ett år i värsta fall enligt migrationsverkets hemsida, även om det ganska ofta går på en månad eller så)

• 2011
    knyttan skrev 2011-04-06 18:09:41 följande:
    ...om han redan har detta så kanske det vore bra att se till att han får ett PUT innan ni fyttar till Kanada, för annars så blir han av med uppehållstillståndet om han lämnar sverige för mer än ett år.
    Det kan vara bra att veta att man blir av med även permanenta uppehålstillstånd om man flyttar från Sverige. Svenskt medborgarskap är dock verkligen permanent.
  • 2011
    knyttan skrev 2012-07-24 22:12:25 följande:
    Att det tar aplänge att få medborgarskap vidhåller jag dock, har en bekant som ansökte i november förra året och han har fortfarande inte fått det...
    Min fru blev svensk medborgare idag. Det tog fyra veckor från ansökan tills hon var medborgare. Det verkar variera kraftigt beroende på vilket land man kommer ifrån, om man fortfarande är gift etc...
Svar på tråden att bli kanadensare...