Kattpoet skrev 2011-04-11 10:48:49 följande:
Zelmah, jag bor med en skotte, blended whisky är något man inte har till bröllop, då ska det vara fin dricka.
Bushmill är mildare eftersom den är irländsk och de har ett annat sätt att göra whisky på.
Famouse Grouse kommer faktiskt numera i en rökig smak den med.
Och för att återknyta till avec, unvidk Bols likörer, de bara smaksatta saker och passar bäst till att blanda drinkar med. Synd att man inte kan få tag i de finska bär likörerna längre, jag tror de bara säljer lapponia och verla numera.
ja visst är det skillnad på smaken beroende på region! jag tipsade bara om att det var två exempel på olika Singel Malts med olika smaker. Men vissa gillar skotsk, vissa irländsk , vissa isley, vissa speyside, highland etc.. det är ju olika. Men vad jag menade eg är väl att det kan vara bra att kanske inte satsa på just en Laphroaig just till bröllopet eftersom inte alla gillar de kraftigt rökiga sorterna. (flera bland våra gäster gör inte det, även fast de uppskattar whisky) Ifrågasätter inte dina kunskaper och håller med om att en Singelmalt är att föredra.... men alla kanske inte har råd att lägga 500-1000 kronor per 70cl och då kan ju en blended funka fint ändå. Men har man råd med singel malt så självklart ska man ta det, och kanske inte den allra rökigaste :) Men de flesta är ju faktiskt bara lekmän och inga whiskyprovare. Sen är det klart att en singel malt är mkt festligare än en blended det är ju inget snack! :) Hade vi haft budget till det så hade jag velat haft två olika sorters singelmalt whisky´s en rökig och en mildare. Då hade nog alla blivit nöjda, inklusive jag själv hehe... Men nu är budgeten som sådan att det för oss förmodligen får bli en Famous Grouse (som min m2b tycker är den bästa blended), den vanliga, och sen nåt sötslisk i form av Baileys eller liknande till de som hellre dricker det. Skulle vart kul med nån calvados oxå men det blir nog för dyrt i vår tighta budget, hellre att det finns gott om öl och vin så att det räcker och blir över än att vi ska ha tre olika avec-sorter känner jag. Festen ska ju hålla igång länge ;)
Hoppas du TS hittar några avec som ni känner er nöjda med!