Inlägg från: Moster Stina |Visa alla inlägg
  • Moster Stina

Vilken marDRÖM!

FriPhi skrev 2011-04-09 16:20:43 följande:
    Haha, tycker var och varannan dröm handlar om bröllop just nu. Läste i en tråd att det är kroppens sätt att hantera all stress och att det är en bra sak...
    Drömde också om att jag var helt utan smink och ful i håret och när jag skulle hämta mitt smink, hade jag inte fått med allt, så jag rev sönder min klänning och sket i allt. I en annan dröm var det en helt annan (okänd) amerikansk kille jag skulle gifta mig med... tyckte det var lite kul för då kunde jag säga "I love you" utan att det lät löjligt ;)
    Det är nog mig du citerar!

Mardrömmar TROR vissa forskare,behövs för att man skall träna på och inför svåra uppgifter.
    Bland naturfolk kanske de handlar mer om att undkomma farliga situationer och otäcka djur.
    Hos oss i I-länderna drömmer vi mer om att komma försent, glömma allt som är viktigt, ha håriga ben, glömma kläderna, eller om mardrömsbröllopsdagen.
    Men man kan alltså se det som nyttigt, och att man får en gratisträning av det värsta scenariot som kan hända.
    Det kan ju faktiskt alltså leda till bra saker med mardrömmar också. Som att man skriver upp alla viktiga saker man TROR att man skall komma ihåg.

Så mardrömmarna betyder ju inget viktigare än att man behöver träna sig på en jobbig situation.

För att ta ett exempel så drömde jag att jag var tokkär i en lärare till mig. (På högskolan) En som jag avskydde, och som äcklade mig något hemskt. Men jag tror kroppen försökte kompensera mitt avog.
Svar på tråden Vilken marDRÖM!