Ledsen
Vad trist! Vet precis hur det känns och det är verkligen inte kul. Vi har visserligen inte fått några reaktioner på våra bröllopsplaner då vi ännu inte berättat det för någon, utan planerar lite i hemlighet ;) Men när jag blev gravid med vår fina lilla dotter & skickade små kort med kopior på ultraljudsbilderna till våra föräldrar fick vi ungefär samma reaktioner. Eller ja, svärmor ringde upp & var fly förbannad över att vi hade skickat ett kort & inte ringt (vi bodde långt ifrån våra familjer & tyckte det var fint/roligt/whatever att berätta det på det sättet, men det tyckte inte hon...). Mina föräldrar hörde dock inte av sig alls. Andra släktingar skickade kort & ringde & grattade, men min familj var det tyst om. Till slut frågade jag om de hade fått kortet & då fick jag exakt samma svar som du! Men efter några veckor (eller månader för vissa) hade den där första chocken lagt sig & alla började glädja sig åt nyheten istället.
Förhoppningsvis blir det nog så i ditt fall också. Giftermål och barn är ju inte samma sak, men det har ändå båda att göra med att föräldrarnas barn växer upp och frigör sig på ett helt annat sätt än när de flyttar hemifrån, tar studenten etc. Det kan nog vara svårt för många att acceptera det först - inte nödvändigtvis för att de tycker att giftermålet är en dålig idé, utan för att tiden går så fort, barnen går vidare "utan dem" osv... Nu när jag själv är mamma så kan jag förstå den känslan lite, jag har redan ångest för den dagen då mitt barn inte "behöver" mig längre :p