• mamma abroad

Vill inte utesluta 4 kompisar!

Hej.

Jag ska gifta mig i sommar i Sverige. Vi har planerat detta brollop i snart 2 ar pga att vi inte kan komma overens om hur det ska vara upplagt. Vi har sakert haft 10 olika forslag som inte har blivit av. Vi bor inte i Sverige och min blivande make ar livradd for traditionella brollop. Han vill helst aka ivag bara han och jag men jag har sagt fran borjan att jag vill atminstone ha med mina foraldrar och syskon och basta van. Men har egentligen ytterligare 4 vanner som jag vill inkludera. 

Efter att ha introducerat massa olika enkla brollopsforslag for honom som aldrig godkants helt gav jag upp och bad honom saga hur han vill ha det da han foreslog att gifta oss enkelt och sedan bara ga ut och ata en middag med vara familjer och en basta kompis var. 

Jag accepterade detta da, men har sen dess haft en klump i magen att jag uteslutar de andra 4 av mina vanner som jag vet kommer bli valdigt besvikna. Eftersom vi ska gifta oss i min hemstad, och hemland (pa hans begaran) sa kanns det svarare for mig att inte inkludera dem. Eftersom det blir sa valdigt litet kommer han bara att ha 5 gaster och om jag far alla jag vill sa blir det 15 st fran min sida. Nar jag fragar om jag kan inkludera ytterligare 4 vanner sager han inte nej men han ar sur for det och menar att det blir sa ojamnt och att det inte var det vi kom overens om fran borjan. Men enligt mig var det inte en overenskommelse utan mer att jag gick med pa hans forslag for att vi antligen skulle komma fram till nagot. Det ar nu i efterhand nar jag ska skicka ut inbjudan som det bar mig emot att jag inte kan inkludera de 5 vanner jag har. 

Det ar latt att se sig blind pa ens egna onskemal sa jag skulle vilja ha rad om ni tycker jag kan sta pa mig att jag vill ha alla mina vanner dar eller om jag ska acceptera att jag inte sa det fran borjan. 

Jatte tacksam for synpunkter, jag vill sa garna borja se fram emot denna dagen istallet for att ha ont i magen och daligt samvete for det. 

Kan jag med gott samvete bjuda 5 vanner istallet for 1? 

Tack! 
  • Svar på tråden Vill inte utesluta 4 kompisar!
  • mamma abroad

Hej alla,

Tack sa mycket for era inlagg!

Jag kanner ocksa att jag tycker att jag har begart lite och att han skulle kunna ge mig det for att  det skulle gora mig lycklig. Men som sagt ibland ser man bara till sig sjalv...

Jag har sagt att jag ar helt ok med att inte ha ett jatte brollop och jag har verkligen lyssnat till hans asikter kanns det som. Fran borjan skulle vi vara manga fler av hans vanner men eftersom de maste flyga till ett annat land och da lagga mycket pengar pa bade flyg ocg boende ansag jag att det skulle vara lite pinsamt att inte ge dem mer an en middag pa restaurang sa da foreslog jag att vi gifte oss i hans hemland istallet men det ville han inte sa da foreslog han det senaste forslaget vilket jag accepterade. Men som jag nu kanner att jag accepterade for snabbt da det inte kanns bra att utesluta de fa vanner jag vill ha med. 

Nar jag fragade varfor han verkligen inte ville att jag skulle bjuda dem var hans svar att det blev sa ojamnt. Att alla svenskar skulle halla ihop och prata svenska. Vilket jag svarade med att sa blir det inte eftersom vi kommer blanda alla vid bordet och hela ceremonin kommer vara pa engelska.

Han vill inte bjuda fler av sina vanner langre eftersom han nu ar sa nojd med det lilla intima brollopet som han alltid velat ha.  Men enligt mig andrar det ingenting eftersom det fortfarande bara ar en middag ute pa restaurang sa inget "brollopsaktigt" som han inte tycker om.

Jatte tacksam for era svar, da det blir lattare att diskutera det ikvall da jag kanner att jag inte ar helt fel pa det Han skulle aldrig saga nej men det kanns trakigt att veta att han gar och retar sig pa att jag bjudit dem trots att han inte vill.

Tack igen! 

• mamma abroad

Nej jag har bara foraldrar och syskon fran min familj men alla mina vanner har ju sina man ocksa. Han har bara sina familj och syskon med sin kompis och hans fru...
    Eftersom det ar betydligt mindre fran hans sida sa blir det ju klart fler svenskar vid bordet men jag har anda gjort en bordsplacerig sa det kanns nagorlunda blandat och att alla fran hans sida sitter narmst mig och honom. Vi ar ju inte sa manga sa vi kan ju alla i stort sett se och prata med varandra runt bordet. Jag kan fortydliga for mina vanner att de maste prata engelska hela tiden sa ingen kanner sig utanfor.

Problemet ar verkligen att vi ar fran olika lander. Annars hade det varit mycket lattare!! 

• mamma abroad

Tack igen for alla era asikter! Det var till stor hjalp nar vi diskuterade fram ett beslut som vi nu antligen har gjort!

Han va ok med att jag bjod in mina extra vanner om jag fortydligar for alla att de inte kan prata svenska sa det kandes som en fair deal

Nu kanns allt bara helt underbart! Jag vet att han ar glad for att det 'bara' blir en middag ute istallet for ett sort arrangemang och jag ar lycklig for att jag fa ha med alla som ar viktiga for mig. 

Svar på tråden Vill inte utesluta 4 kompisar!