• Sebastiána

Vill inte utesluta 4 kompisar!

förlovadflicka skrev 2011-04-11 10:31:17 följande:
    Alltså, vad är hans problem, varför vill han inte att du ska vara glad på er bröllopsdag? Så mycket dyrare blir det väl inte? Han ska se till att du ska vara lycklig resten av ditt liv, han borde se till att börja med det på bröllopsdagen... 
    Vill bara kommentera: HON ska också se till att HAN blir lycklig.
  • Sebastiána
    mamma abroad skrev 2011-04-11 11:16:10 följande:
    Nar jag fragade varfor han verkligen inte ville att jag skulle bjuda dem var hans svar att det blev sa ojamnt. Att alla svenskar skulle halla ihop och prata svenska. Vilket jag svarade med att sa blir det inte eftersom vi kommer blanda alla vid bordet och hela ceremonin kommer vara pa engelska. 
    Tyvärr tror jag att han har rätt. Jag har varit på både bröllop och andra tillställningar med en majoritet svenskar och få från ett annat land. Svenskarna pratar bara svenska... såvida de inte vill fråga någon av de utländska gästerna något eller konversera just med dem. De utländska gästerna hamnar "i ett hörn". 19 gäster på din sida och 5 på hans är väldigt ojämne tycker jag. OK att det inte kan bli 50-50 - så blir det väl aldrig - men lite jämnare hade aldrig skadat just med tanke på att det är gäster från två länder.
  • Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-04-11 11:53:26 följande:
    Mina vänner skulle aldrig göra så,  här pratar vi engelska så gott det går och kan inte en person prata, ja då hoppar någon in som tolk.  Skall sägas ibland får vi  tolka mellan olika engelska dialekter, det blir mycket intressant när  wiggam and fifers blandas.

Det väl mer upp till hur gästerna är som personer, är det sociala prataglada nmänniskor så hankar man sig fram på engelska eller vilket språk som behövs.

Och se till att folk sitter blandat med  engelskspråkiga och  har dina vänner vett så blir det inget problem. 
    Så bra! jag tycker att det har varit så pinsamt de gånger jag varit med om att de utländska gästerna "uteslutits" ur gemenskapen (inte med vilje utan för att svenskarna bara pratat svenska). Jag tycker att man vid sådana tillfällen ska prata engelska hela tiden. Även svenskar emellan.
  • Sebastiána
    solros skrev 2011-04-12 09:27:23 följande:

Jag tycker att han ska skärpa sig, det är din dag och du har säkert tänkt på den sen du var liten flicka, så är det med tjejer, självklart ska man kompromissa, men dina vänner ska väl ändå få vara med och han kanske inte har lika mycket vänner som du, men han måste tänka på dig och att det faktiskt ären kvinnas romantiska dröm det här med bröllop, och då vill man naturligtvis ha med dom man tycker om. För din egen skull, stå på dig. MVH Zandra

Sncka om geleralisering! Jag tycker att man ska se till så att båda är nöjda. Man ska trivas och vara glad på sin bröllopsdag. Att påstå att alla tjejer drömmer om sitt bröllop från det att de är små och att det är kvinnors romantiska dröm att gifta sig är at gå väl långt. Jag hade inte en tanke på att gifta mig förrän jag träffade min nuvarande sambo. När min syster gifte sig funderade jag visserligen på hur jag skulle göra OM jag gifte mig, men det kändes ändå avlägset. För mig har det alltid varit en juridisk grej och jag har tänkt att om jag gifter mig blir det en snabb borgerlig vigsel utan krimskrams.

TS, jag tycker att det är synd att din blivande inte bjudit fler av sina vänner. Visst de kanske inte kan komma, men då kan de tacka nej. Och vem vet, någon av dem hade kanske kundnat komma ändå?!
  • Sebastiána

Jag kan förresten tillägga att det jag har hört från andra, som redan gift sig, som råd för vilka man ska bjuda är att man ska bjuda alla dem som man vill ha där - så långt det är möjligt. Därför jag jag bjudit en faster och kusiner medan min BM inte bjudit mer än närmsta familjen (vad gäller släkt alltså). Ska man tänka så ska TS givetvis ha sina vänner där. Men som sagt, försök verkligen se till att alla pratar engelska och att alla sitter blandat, även om det är svårt att blanda 5 med 19.

• Sebastiána
    mamma abroad skrev 2011-04-12 22:04:06 följande:
    Tack igen for alla era asikter! Det var till stor hjalp nar vi diskuterade fram ett beslut som vi nu antligen har gjort!

Han va ok med att jag bjod in mina extra vanner om jag fortydligar for alla att de inte kan prata svenska sa det kandes som en fair deal

Nu kanns allt bara helt underbart! Jag vet att han ar glad for att det 'bara' blir en middag ute istallet for ett sort arrangemang och jag ar lycklig for att jag fa ha med alla som ar viktiga for mig. 
    Vad bra!
Svar på tråden Vill inte utesluta 4 kompisar!