Vill inte utesluta 4 kompisar!
Jag förstår inte riktigt varför fyra extra personer skulle göra någon större skillnad & varför han inte bara kan "bjuda" på det? Du har ju ändå lämnat dina tidigare förslag till förmån för hans önskan om enkel middag osv. Ni ska ju båda kunna se tillbaka på er bröllopsdag och känna att ni vart nöjda. Om du tror att avsaknaden av de här fyra personerna är något du kommer ångra för resten av livet tycker jag verkligen du ska försöka få honom att förstå det på riktigt!
Sedan måste jag bara tillägga att jag kan förstå hans oro över att de svenska gästerna bara ska prata svenska. Mina vänner är sociala, pratglada och vänliga människor som är öppna och trevliga mot alla, men när jag har haft vänner på besök från Skottland & vi gått ut tillsammans har det blivit väldigt...svenskt. Det är lite av ett stressmoment för mig inför vår bröllopsdag, då jag inte vill behöva känna att det är mitt ansvar att hela tiden se till att ingen känner sig utanför, att alla pratar engelska osv. I min erfarenhet är det ofta så som Sebastiána skriver, att svenskarna bara pratar engelska när de vill fråga den engelsktalande något specifikt. Själv tycker jag det är ren hyfs att alltid prata engelska när någon som inte kan svenska är i rummet, även om jag pratar med en svensk. Enda undantaget är när svärmor/släkt är här & jag pratar med min lilla dotter (jag pratar strikt svenska & sambon engelska med henne), men det är alla införstådda med.