BlackWIngedAngel skrev 2011-04-14 11:22:31 följande:
Som Kattpoet poängterade så är kokos ingen nöt, så nötallergiker vanligtvis äta kokos. Mandel och kokos är däremot båda stenfrukter (uppenbarligen) så är man allergisk mot mandel är det mycket möjligt att man även är allergisk mot kokos, vilket egentligen var min poäng utifrån att man inte skulle använda kokosfett om man undvek marsipan p.g.a. mandeln.
Så, om vi släpper det faktum att jag använde ordet "nötallergi" felaktigt och konstaterar att om man skippar marsipan för allergirisken så bör man även skippa kokosfettet, så kan vi kanske lämnade detta bakom oss?
TS, jag ber om ursäkt för att jag gav upphov till en hel rad OT-inlägg. Det var menat bara menat som en varning om ni hade allergiker bland gästerna, vilket ni tydligen inte har, så då spelar ju det hela ingen roll alls.
Angående att göra blommor i marsipan så går det utmärkt. Man ser dem på prinsesstårtor allt som oftast. Sugarpasteblommor blir sprödare, men båda går bra, beroende på vilket utseende man är ute efter.
Ingen fara alls.. att raden blev OT alltså..
vi har bara glutenallergiker och där vet jag vad jag ska undvika.
oavsett tycker jag att informationen ändå kan vara användbar. man vet som sagt aldrig när man stöter på en. släkten har ju en förmåga att växa hela tiden...
jag ville ju mest veta fördelar/nackdelar med marsipan/sp. har fått för mig att sp kan vara lättare att få tag på om man vill ha helvit. men nu har jag ju fått lite tips som jag ska kolla upp. sp har en kompis redan fixat så jag vet att jag har 1kg om det skulle krisa med marsipanen.
vet inte rikitgt vilket utseende jag är ute efter på tårtan, men det gör mig inget om det syns att jag gjort den och inte en tårtkonstnär..