• Kimsen

Bröllopstårta.. Hjälp!

Har tänkt göra min egen bröllopstårta. Nu till problemet... Var får jag tag i formar i 3 olika storlekar som jag kan bara bottnarna i?
    En 3 vånings ställning går ju att hyra på konitorierna eller att köpa har jag sett, men inga formar så långt ögat kan nå. Förutom i den storleken jag redan har.
    Jo, en sak till... Vad är skillnaden på sugarpaste och mandelmassa? Om man har dem på tårtan alltså. Vilket är bäst? Mest lättarbetat? Håller sig bäst? Smakar bäst? Hur reagerar det med grädden?
    Tacksam för alla slags tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 09:28
    Menar såklart Marsipan och inte mandelmassa.. men det verkar som ni förstod det..
    Tack för alla tips! Kom gärna med fler..

• Svar på tråden Bröllopstårta.. Hjälp!
  • zvartaliljan

Något ni bör tänka på som många glömmer är att sugarpaste innehåller Gelatin och därmed är den inte vegetarisk...så har ni vegetarianer på bröllopet så ta hellre marsipan (och kolla även så fyllningarna inte innehåller gelatin)

• Kimsen

har ingen nötallergiker i släkten som tur är så det behöver jag inte tänka på.

men är det lika lätt att få tag på marsipan som på sp? vill inte ha grön eller rosa (absolut inte det sista), vill ha vit.

ska nog inte krångla till det för mycket tror jag med tårtan. nån vaniljkräm (egengjord) och hallon kanske. är ev sugen på nåt chokladigt också men jag vet inte.
    är såklart tacksam för tips även där! Glad

när det gäller sötheten och smaken får man väl köpa lite och testsmaka bara. sp tror jag ska finnas i skafferiet hemma hos en vän.
    och om sp är lättare att forma om man ska dekorera med blommor eller liknande kan man inte använda det då och ha marsipan som överdrag på tårtan bara? eller blir det konstigt att blanda så?

• Kattpoet

Kokos är ingen nöt  utan en stenfrukt så nöt allergiker kan äta dem.  Är man  nötallergisk kan man  oftas äta kokos, mandel, pistage och jordnöt eftersom de är inga nötter  och inne håller inte  samma allergen.

Men vissa tål inte inte frö olja och då försvinner  sesam, mandel, pistage också och vissa tål inte jordnötter och med det kommer oftas en intolerans eller allergie  mot soja, eftersom jordnöten är en ärta och inte en nöt. 

Tål man mandel, då kan man äta pistage, sötmandel och bittermandel.

Men fråga personen som är allergisk, eftersom de kan ju vara allergiska mot stenfrukter och då försvinner  kokosnöten.

Nu till tårtan.

Man kan ha marsipan lock och  sockerpaste blommor, det inget konstigt med det, funkar kanon och ser fint ut.
    Du kan köpa vit  marsipan från   http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=892.
    Visst är den standard   princesstårtan god men om jag får ge dig ett tips på en chokladig underbar tårta så blir det denna.

Mörk chokladbotten,  Nigella Lawsson Old fashion chocolate cake funkar jättebra,  skiva den tunt så du får  4-6 lager, sedan  aprikos eller apelsin marmelad  på varannat lager och  mörk choklad ganache på de andra, smeta in hela tårtan i chokladganache och sedan på med ett lock marsipan eller min favorite cocoform blandas med sugarpaste, då smakar det choklad.

• BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2011-04-13 08:43:49 följande:
    Alla jag känner som är nötallergiker kan äta kokos, men det kanske är olika?
    Ja, det är olika. Det där med vad som egentligen ät nötter och inte är en jäkla soppa känns det som. Jag lägger ingen vikt vid vilket, men de personer som jag känner som är allergiska mot mandel är även allergiska mot kokos och det är flera stycken så någon gemensam nämnare borde de ha.

Jag är inte nötallergisk, men däremot mögelallergisk vilket resulterar i att jag inte kan äta vanliga nötter som inte är processade eftersom det ofta finns mögel mellan nöten och skalet. Detsamma gäller för jordnötter, mandlar och sådant som har ett hölje där mögel kan bildas.
  • Kattpoet

Är man allergisk mot mandel kan man också vara allergisk mot kokosnöten eftersom båda är stenfrukter och brukar man inte kunna äta plommon, perisikor och så.

Och det är inte jäkla soppa, lär dig bara lite biologi så blir det lättare att förstå.

Nåja.

Tårta!!
    Annan good combo är  mårbacka kaka med  vanilj och  hallonsylt, lite annorlunda smak på en klassisk princesstårta. 

• BlackWIngedAngel
    Kattpoet skrev 2011-04-13 12:50:08 följande:
    Är man allergisk mot mandel kan man också vara allergisk mot kokosnöten eftersom båda är stenfrukter och brukar man inte kunna äta plommon, perisikor och så.

Och det är inte jäkla soppa, lär dig bara lite biologi så blir det lättare att förstå.

Nåja.

Tårta!!
    Annan good combo är  mårbacka kaka med  vanilj och  hallonsylt, lite annorlunda smak på en klassisk princesstårta. 
    Oj, det lät nästan lite spydigt, måste jag säga! "Lär dig lite biologi så blir det lättare att förstå." 
    Jag har inga problem med att förstå, men jag har helt enkelt inte brytt mig om att djupdyka i det där med vad som klassas som nötter och vad som inte gör det. Anledningen till att jag tycker att det är en jäkla soppa är just därför att vi kallar en hel del saker för nötter som inte är det och det gör det onödigt förvirrande.

Ärligt talat så bryr jag mig inte om det är stenfrukter eller nötter. Jag gör det enkelt för mig och serverar inte de saker som mina allergiska bekanta säger att de inte tål. Min enda poäng var att många som är allergiska mot mandel är även allergiska mot kokos och att det därför kan vara en dålig idé att använda kokosfett till sugarpaste:n om man använder sugarpaste för att man har bekanta som är mandelallergiker. Att jag kallade det "nötallergiker" var uppenbarligen ett misstag, men poängen om kokos och mandel förblir densamma.
  • Kimsen

Vad är mårbacka kaka?

Tack igen för alla tips. Även bra att höra lite om allergier, även om det inte är aktuellt för mig i dagsläget. man vet aldrig om det dyker upp en allergiker i släkten i framtiden. Men om nu kokos kan vara ett problem så kan man väl bara använda neutral olja, som solrosolja, eller?

Jättekul med lite tips på vad man kan ha i tårtan också.
    Hittade faktiskt en sida igår där man kunde köpa marsipan, vit! 2,5kg tror jag det var.. vad jag nu ska med allt det till, men säkerligen går det åt till nåt. Till tårtan skulle det behövas ca 1 kg. Men då har man ju inte gjort blommor eller nåt. För det funkar väl att göra med marsipanen också?

• livan86
    Sebastiána skrev 2011-04-13 08:43:49 följande:
    Alla jag känner som är nötallergiker kan äta kokos, men det kanske är olika?
    samm här!
  • livan86
    Kimsen skrev 2011-04-14 08:13:55 följande:
    Vad är mårbacka kaka?

Tack igen för alla tips. Även bra att höra lite om allergier, även om det inte är aktuellt för mig i dagsläget. man vet aldrig om det dyker upp en allergiker i släkten i framtiden. Men om nu kokos kan vara ett problem så kan man väl bara använda neutral olja, som solrosolja, eller?

Jättekul med lite tips på vad man kan ha i tårtan också.
    Hittade faktiskt en sida igår där man kunde köpa marsipan, vit! 2,5kg tror jag det var.. vad jag nu ska med allt det till, men säkerligen går det åt till nåt. Till tårtan skulle det behövas ca 1 kg. Men då har man ju inte gjort blommor eller nåt. För det funkar väl att göra med marsipanen också?
    japp, blommor och sånt går att göra av marsipan
  • M Berg

Ang strlekar på formen har jag tänkt köpa på ebay...har sett jättemånga paker i olika former och storlekar! Kolla där.. finns många som skickar till sverige.

• Kattpoet

Mårbacka kaka
    http://www.alltommat.se/recept/Marbackakaka-8769

Jag använder inte  bittermandel, eftersom jag är för nervös att min engelska make ska tro att det är vanliga mandlar och för gifta sig själv,  så istället  byter jag ut 2 msk vatten emot  2 msk Disaronno, en mandel likör och det funkar lika bra. 

• BlackWIngedAngel
    livan86 skrev 2011-04-14 09:17:05 följande:
    samm här!
    Som Kattpoet poängterade så är kokos ingen nöt, så nötallergiker vanligtvis äta kokos. Mandel och kokos är däremot båda stenfrukter (uppenbarligen) så är man allergisk mot mandel är det mycket möjligt att man även är allergisk mot kokos, vilket egentligen var min poäng utifrån att man inte skulle använda kokosfett om man undvek marsipan p.g.a. mandeln.
    Så, om vi släpper det faktum att jag använde ordet "nötallergi" felaktigt och konstaterar att om man skippar marsipan för allergirisken så bör man även skippa kokosfettet, så kan vi kanske lämnade detta bakom oss? Flört

TS, jag ber om ursäkt för att jag gav upphov till en hel rad OT-inlägg. Det var menat bara menat som en varning om ni hade allergiker bland gästerna, vilket ni tydligen inte har, så då spelar ju det hela ingen roll alls.

Angående att göra blommor i marsipan så går det utmärkt. Man ser dem på prinsesstårtor allt som oftast. Sugarpasteblommor blir sprödare, men båda går bra, beroende på vilket utseende man är ute efter. 
  • Kimsen
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-14 11:22:31 följande:
    Som Kattpoet poängterade så är kokos ingen nöt, så nötallergiker vanligtvis äta kokos. Mandel och kokos är däremot båda stenfrukter (uppenbarligen) så är man allergisk mot mandel är det mycket möjligt att man även är allergisk mot kokos, vilket egentligen var min poäng utifrån att man inte skulle använda kokosfett om man undvek marsipan p.g.a. mandeln.
    Så, om vi släpper det faktum att jag använde ordet "nötallergi" felaktigt och konstaterar att om man skippar marsipan för allergirisken så bör man även skippa kokosfettet, så kan vi kanske lämnade detta bakom oss? Flört

TS, jag ber om ursäkt för att jag gav upphov till en hel rad OT-inlägg. Det var menat bara menat som en varning om ni hade allergiker bland gästerna, vilket ni tydligen inte har, så då spelar ju det hela ingen roll alls.

Angående att göra blommor i marsipan så går det utmärkt. Man ser dem på prinsesstårtor allt som oftast. Sugarpasteblommor blir sprödare, men båda går bra, beroende på vilket utseende man är ute efter. 
    Ingen fara alls.. att raden blev OT alltså..
    vi har bara glutenallergiker och där vet jag vad jag ska undvika.
    oavsett tycker jag att informationen ändå kan vara användbar. man vet som sagt aldrig när man stöter på en. släkten har ju en förmåga att växa hela tiden... Flört

jag ville ju mest veta fördelar/nackdelar med marsipan/sp. har fått för mig att sp kan vara lättare att få tag på om man vill ha helvit. men nu har jag ju fått lite tips som jag ska kolla upp. sp har en kompis redan fixat så jag vet att jag har 1kg om det skulle krisa med marsipanen.

vet inte rikitgt vilket utseende jag är ute efter på tårtan, men det gör mig inget om det syns att jag gjort den och inte en tårtkonstnär.. Skrattande
  • Kattpoet

Enkel och söt tårt dekoreration är att  skaffa en drös hjärtformade kakmått i olika storlekar, hitta rosa eller röd marsipan, rosa är enklast för då kan du köpa ett marsipan lock och behöver inte kavl det lövtunt., trycka ut och sätta på det vita locket.   Ser väldigt sött ut och som du har en plan med det hela.

• Kimsen

tack för tipset. har också tänkt att ha riktiga rosor med på nåt sätt. samma som i min bukett. kanske runt om liksom, på några ställen.

• Kattpoet

Om du ska riktiga rosor måste du se till att de inte är besprutade annars kan folk bli sjuka.

• Mirjami

Sugarpaste och flowerpaste är två olika saker då flowerpaste är lite mer gummiaktig (inte gummi, dock mer elastiskt på ett annat sätt) och vanlig sugarpaste lämpar sig inte lika bra till dekorationer då de kan slokna, med flowepaste håller de formen bättre. Kokosfett som "isolering" är nästan ett måste, annars är det smör eller ister som gäller. Vanlig matolja skall inte användas enligt proffsen.

Sugarpaste är lite lättare att arbeta med än marsipan även om marsipan går att få helt vit nu också. Sugarpaste är faktiskt inte alls svårt att göra själv, men det går åt mycket florsocker. Helst skall du ha ett speciellt florsocker, finns bla på Verner&Verner (rosa-vit förpackning).

När det gäller formar är det inte svårare än att skär ut lämplig storlek för hand. Har du bottenplattorna i kartong så lägg de överst och skär ut bottnarna utefter plattans kanter.

Suparpaste är också lite sötare än mandelmassa vilket är bra att tänka på vid val av fyllning så kombinationen inte blir allt för söt. Ett mos med osötade bär att bre på bottnarna innan själva fyllningen ger både en fräschör och även ett fint mönster i snittet när tårtan skärs.

Ett enkelt alternativ till avancerade dekorationer är att gå in på www.artflowers.se och köpa lite fejkblommor att dekorera tårtan med och så kan man ta siden eller organzaband i färgtemat runt tårtorna. De knyts med en rosett eller fästs med blomnålar i samma färg (har du flera färger så ta ett bredare band i den ena färgen först och ett smalare med den andre färgen utanpå). Äkta blommor går självklart, men se till att de inte är giftiga så, som tex liljor är!

En ställning är inget måste, däremot stabila lådor i olika höjder (använd silvertejp och fästkuddar om de behöver stabiliseras ordentligt) och lägg över ett vacket tyg som får drapera vackert.

Alla dessa tips har jag fått från min ene chefs fru och den andre chefens dotter. De äger ett varsitt ställe (som i Cake Boss på tvn) i England resp Belgien och försörjer sig på att baka tårtor efter beställningar. Den enes stora specialitet är bröllopstårtor medan den andre gör barntårtor ( stora slott, handväskor, tv-spel, skor, blommor- ja allt). Jag har beställt lite saker med cheferna för att kunna ordna allt själv, som dekorationer, riktigt florsocker specialgjort för sugarpaste, flowerpaste-ingredisenser och sånt. Och självklart mer tips och råd. Ska förhoppningsvis hinna besöka båda innan bröllopet och lära mig live också.

• Kattpoet

Hum, polaren som jobbar i Sydafrika använder  rapsolja för att fodra sugarpaste och marsipan, funkar bra enligt henne.

Svar på tråden Bröllopstårta.. Hjälp!