• Loche

Återkalla en inbjudan???

Behöver lite input här!
    Hur skulle ni göra om ni kände er tvingade att återkalla en inbjudan till bröllop?

I det aktuella fallet har inte inbjudningskorten skickats ut ännu, utan bara "save the date", än så länge.

Nu har det blivit aktuellt att INTE bjuda in ett par som då alltså fått ett save-the-date-meddelande.

Ska man vara rakt på sak och säga som det är att "tyvärr, ni är inte längre välkomna som bröllopsgäster"? Ska man ange orsak?
    Att bara strunta i att skicka inbjudningskort känns ju inte ok, utan att komma med nån förklaring.

Hur göra?

• Svar på tråden Återkalla en inbjudan???
  • Aniara4

Det känns ju som att ni behöver en VÄLDIGT bra förklaring för att göra så!

• Loche
    Aniara4 skrev 2011-04-12 12:25:09 följande:
    Det känns ju som att ni behöver en VÄLDIGT bra förklaring för att göra så!
    Precis,,, och det har vi åxå. Det är ingen rolig sits alls detta, men tyvärr verkar det vara det enda raka att göra både för oss, övriga gäster och paret själva. Obestämd
  • EllaBella

Det låter som det har hänt något i relationen er emellan? Kanske de redan inser att de inte borde komma?

Jag hade nog skrivit ett brev eller mail och förklarat att ni inte kommer bjuda dem och varför.

• Bettina

I såfall krävs det nog ärlighet när det gäller att tala om orsaken för dem, för det tycker jag nog att ni är skyldiga att göra

• nikkihag

Om ni har ett sånt stort problem med varandra så borde de ju redan veta eller känna på sig det här redan!
    Dom kanske inte ens vill komma! 

• Loche
    nikkihag skrev 2011-04-12 12:31:52 följande:
    Om ni har ett sånt stort problem med varandra så borde de ju redan veta eller känna på sig det här redan!
    Dom kanske inte ens vill komma! 
    Nja, dom är av den sorten som nog skulle komma, trots allt,,, och låtsas som det regnar och därmed påverka hela stämningen liksom,,,
    Det här handlar om händelser som inträffat helt nyligen, som ni säkert förstår och som ställt saker och ting i ett nytt ljus och som gör att vi inte känner att de är aktuella som våra gäster längre,,,
  • annicka

Vi har hamnat i ungefär samma dilemma (givetvis vet jag inte om orsakerna liknar varandra eller inte). För vår del har inbjudningarna gått ut. Vi har helt enkelt tänkt avvakta osa-datumet och ta tag i problemet om den inbjudne inkommer med en anmälan om att delta vid festligheterna. Han är ytterst medveten om att hans avskyvärda handlande och visande av sitt rätta jag har resulterat i att vi skyr honom som pesten. Jag kan inte tänka mig att han kommer att anmäla sig (då det dessutom är en resa på 50 mil enkel), men som sagt, anmäler han sig så kommer vi att förklara för honom att han inte är välkommen och om han så vill kommer vi också att ange orsakerna.

Självklart är det synd att vi inte fick se hans rätta jag innan inbjudningarna skickades, men nu är det som det är, och vi hanterar situationen utifrån det.

• niamh

En vanlig, hederlig, ärlig förklaring låter ju som det bästa i detta fallet. 

• Loche
    annicka skrev 2011-04-12 12:37:45 följande:
    Vi har hamnat i ungefär samma dilemma (givetvis vet jag inte om orsakerna liknar varandra eller inte). För vår del har inbjudningarna gått ut. Vi har helt enkelt tänkt avvakta osa-datumet och ta tag i problemet om den inbjudne inkommer med en anmälan om att delta vid festligheterna. Han är ytterst medveten om att hans avskyvärda handlande och visande av sitt rätta jag har resulterat i att vi skyr honom som pesten. Jag kan inte tänka mig att han kommer att anmäla sig (då det dessutom är en resa på 50 mil enkel), men som sagt, anmäler han sig så kommer vi att förklara för honom att han inte är välkommen och om han så vill kommer vi också att ange orsakerna.

Självklart är det synd att vi inte fick se hans rätta jag innan inbjudningarna skickades, men nu är det som det är, och vi hanterar situationen utifrån det.
    Det var ju åxå en variant förstås. Vi har ju inte hunnit skicka ut inbjudan ännu, men det känns ju samtidigt väldigt dumt att göra det till någon man inte vill ha som gäst!

Vi vill ju ha gäster som vi trivs med på bröllopet! Inte någon som har visat sig vara en opålitlig svikare som gör andra människor illa! Jag säger som du annicka,,, synd att man inte fick se de sidorna tidigare,,,,
  • annicka
    Loche skrev 2011-04-12 12:44:58 följande:
    Det var ju åxå en variant förstås. Vi har ju inte hunnit skicka ut inbjudan ännu, men det känns ju samtidigt väldigt dumt att göra det till någon man inte vill ha som gäst!

Vi vill ju ha gäster som vi trivs med på bröllopet! Inte någon som har visat sig vara en opålitlig svikare som gör andra människor illa! Jag säger som du annicka,,, synd att man inte fick se de sidorna tidigare,,,,
    Ja, för vår del får det bli lösningen, men jag håller med dig om att det verkar dumt att skicka en inbjudan till någon som inte är välkommen - i vårt fall var det ju redan gjort. Det verkar också som att våra situationer är lite olika, eftersom vi inte tror att den här personen kommer att tacka ja efter det inträffade. Du skriver att ni tror att de kommer att komma om de får en inbjudan. Svårt läge...
Svar på tråden Återkalla en inbjudan???