Det går alldeles utmärkt att fixa egen buffé till så många gäster på egen hand! Det gjorde jag vid mitt förra bröllop, ca 85 pers.
Vi hade grillbuffé och massa vänner till hjälp. På så vis får ni både varm o kall mat!
Här är en liten hjälplista:
låna släkt o vänners kyl o frys
Mat-teamet ansvarar för buffén på dina order, du ska bara vara vacker, de får sköta allt sånt. Utse ett "grillteam" som sköter grillen, ett team som sköter kall-maten, dukar upp och servar buffébordet.
Om du ska ha bordsplacering så låt bli att ställa tallrikarna på plats utan låt dom stå vid änden på buffén (glöm inte småfat till bröd och smör o sånt). Glas o bestick på bordet.
Kött: fläskfilé: köp på er successivt (beroende på hur lång tid det är till bröllopet), skiva dom, marinera i påsen o frys ner kött med marinad, ta upp dan innan bröllopet, låt mat-teamet ta över på bröllopsdagen. Likadant kan du göra med kyckling förutom att de kan du göra klara innan nedfrysning (då tar de inte så lång tid på grillen). Grilla dem i alu-folie med en klick smör i varje alu-boll för att kycklingen inte ska bli torr. Rostbiff är bara att köpa färdigt, likaså kalkonskivor, lägg snyggt på ett fat.
Om ni vill ha Potatisgratäng eller potatissallad låter du nån göra eller köp hinkvis, servera i snygg skål, fyll på varteftersom. gifter ni er på sommaren är färsk potatisen billig, köp mängder och låt mat-teamet koka dom på den stora dagen.
Grönsaker, exotiska frukter, bröd, smör o allt sånt där...
Bunkra is i mängder eller skaffa torr is för att hålla en del av maten kall om det är ont om kylskåp i festlokalen.
Ta hjälp av släkt o vänner till 100%. Storhandla på typ Citygross eller Willys. Jag köpte all vår mat till 85 pers på Willys och det gick på drygt 3000:-... Fick hjälp av släkt o vänner med att förbereda o laga o förvara maten!
En grillbuffé gör dessutom att allt blir mer avslappnat, mingel o grillos går hand i hand