• Tinzi

Tips på gröna växter/Blommor till dukning?

Vi har svart vitt tema, men vill gärna piffa upp det med lite grön på borden, några tips på enbart hel gröna blommor/växter? ev. med vita blommor på kanske...

• Svar på tråden Tips på gröna växter/Blommor till dukning?
  • Bröllop201187

Murgröna är det enda jag kommer på men det är för att jag ska ha det själv..

• Tinzi
    Bröllop201187 skrev 2011-04-16 23:48:02 följande:
    Ja det är ju fint, men kan man ställa det i en vas så?
  • lepaus
    Bröllop201187 skrev 2011-04-16 23:48:02 följande:
    Förlåt om det här är en helt knäpp fråga, men använder man vanligtvis riktig/levande eller plast-murgröna? 
  • Bröllop201187
    Tinzi skrev 2011-04-16 23:58:49 följande:
    Ja det är ju fint, men kan man ställa det i en vas så?
    Kan du inte göra på en kruka i stället då om du vill ha levande..

Annars finns det juh murgröna som är falsk.. 
  • Bröllop201187
    lepaus skrev 2011-04-16 23:59:05 följande:
    Förlåt om det här är en helt knäpp fråga, men använder man vanligtvis riktig/levande eller plast-murgröna? 
    Dom flesta bröllop jag varit på har använt plastmurgröna, men den ser så äkta ut ska amvända det själv på bordet..

Det som är en nackdel med det äkta är juh att om du ska klippa sönder den så kan du juh inte använda den sedan, medans plast murgröna kan du sälja =) 
  • Chicita

Hjärtan på tråd är ju en lämplig grön växt till bröllop.
    Dom står ju i krukor och är slingerväxter, så antingen går det att sätta upp på bågar (varför inte hjärtformade) eller låta det slingra sig ut på borden från krukorna...
    Annars tycker jag att det är snyggt att dekorera med limefrukter, äpplen (eventuellt som ljusstakar), päron mm...
    Det är riktigt snyggt att frosta äpplen och päron.
    Pensla på äggvita och rulla dom i strösocker.

Tänk på att du kan få in färg på andra sätt.
    Om du ska ha karaffer med bordsvatten så kan du ha äppelbitar, päronbitar eller skivor av lime i vattnet exempelvis.
    Knyt ett grönt band runt karaffen också så blir det en dekoration med funktion

• Tinzi
    Chicita skrev 2011-04-17 07:10:07 följande:
    Hjärtan på tråd är ju en lämplig grön växt till bröllop.
    Dom står ju i krukor och är slingerväxter, så antingen går det att sätta upp på bågar (varför inte hjärtformade) eller låta det slingra sig ut på borden från krukorna...
    Annars tycker jag att det är snyggt att dekorera med limefrukter, äpplen (eventuellt som ljusstakar), päron mm...
    Det är riktigt snyggt att frosta äpplen och päron.
    Pensla på äggvita och rulla dom i strösocker.

Tänk på att du kan få in färg på andra sätt.
    Om du ska ha karaffer med bordsvatten så kan du ha äppelbitar, päronbitar eller skivor av lime i vattnet exempelvis.
    Knyt ett grönt band runt karaffen också så blir det en dekoration med funktion
    toppen! lime i vattnet hade jag tänkt, kanske räcker m. det gröna :) 
  • Gwennie

Tycker att det skulle vara rätt häftigt med dracaena i smala vaser. Eftersom de är så smala, gör det inget att de är lite högre, men kan se varandra över borden ändå. De har härligt ljusgrön färg och kostar bara  19:- på IKEA.

• Tinzi
    Gwennie skrev 2011-04-17 11:27:07 följande:
    Tycker att det skulle vara rätt häftigt med dracaena i smala vaser. Eftersom de är så smala, gör det inget att de är lite högre, men kan se varandra över borden ändå. De har härligt ljusgrön färg och kostar bara  19:- på IKEA.

Bra tips! Det skall jag verkligen fundera på! Tack :) Är bara lite rädd att vaserna välter, men ska nog gå att ordna :)
  • MrsT2011

Vit ranunkel är ju en vacker krukväxt!

Vi ska ha viburnum i bordsdekorationerna då denna växt även ingår i brudbuketten:

Svar på tråden Tips på gröna växter/Blommor till dukning?