• Tinzi

Tips på gröna växter/Blommor till dukning?

Vi har svart vitt tema, men vill gärna piffa upp det med lite grön på borden, några tips på enbart hel gröna blommor/växter? ev. med vita blommor på kanske...

• Svar på tråden Tips på gröna växter/Blommor till dukning?
  • Syrinx

Murgröna är ju jättesnyggt och väldigt enkelt! Om du plockar långa revor kan du lägga ut dem över bordet som dekoration, de håller väldigt bra. Du behöver inget vatten alls till dem, så du behöver inte oroa dig för vältande vaser eller för hög bordsdekoration så att folk inte ser varandra. 

• Tinzi
    MrsT2011 skrev 2011-04-17 18:05:51 följande:
    Vit ranunkel är ju en vacker krukväxt!

Vi ska ha viburnum i bordsdekorationerna då denna växt även ingår i brudbuketten:

Snyggt med båda! Måste båda köpas eller kan ngt plcokas ute?
  • Tinzi
    Syrinx skrev 2011-04-17 18:07:13 följande:
    Murgröna är ju jättesnyggt och väldigt enkelt! Om du plockar långa revor kan du lägga ut dem över bordet som dekoration, de håller väldigt bra. Du behöver inget vatten alls till dem, så du behöver inte oroa dig för vältande vaser eller för hög bordsdekoration så att folk inte ser varandra. 
    JO vet, jätte fint, får nog provduka hemma m. båda alt :)
  • bumbibjörn

Ngn som vet om man dukar em/kvällen innan bröllopsfesten m murgröna om den håller sig fin o fräsh till em/kvällen dagen därpå?? Plastmurgröna köper man de oxå på blomsteraffär?

• Kimsen

Ranunkel finns som snittblomma också, om man inte vill köpa den som krukväxt.
    Och om du ska använda tex lime och äpplen att dekorera med så kan man använda dem och sticka in gräs och liknande i, så det sträcker sig längs med bordet. Lite som på bilden. Fast om du tänker bort de färgerna du inte vill ha såklart utan bara själva grejen. Orkidéerna finns ju i vitt också..
  • Rebecka och Jens

Vi ska använda blåbärsris till bordsdekoration...

• helsingebrud

Jag ska ha hjärta på tråd

• Tinzi
    Kimsen skrev 2011-04-17 22:43:27 följande:

Ranunkel finns som snittblomma också, om man inte vill köpa den som krukväxt.
    Och om du ska använda tex lime och äpplen att dekorera med så kan man använda dem och sticka in gräs och liknande i, så det sträcker sig längs med bordet. Lite som på bilden. Fast om du tänker bort de färgerna du inte vill ha såklart utan bara själva grejen. Orkidéerna finns ju i vitt också..
    AH, men långt gräs var fint, eller vad det heter, får kolla vad de kostar att köpa, Enkelt och snyggt ;) tack!
  • tezz840

en fråga, är inte murgröna giftigt? Var själv inne på det ett tag men vi har många barn och bebisar på festen så jag vågar inte ha det längre.. Plast är väl rätt dyrt eller?

• Mirjami

Sådana limegröna orkidéer som syns på bordsdekorationen med äpplen ska vi ha, fast utan det cerisea i mitten. Vi kommer också ha vita liljor med lite av stjälken kvar oh några blad. Även limefärgad nejlika. Dessa blommor kommer jag ha både i min bukett, på bordet och även på tårtan (fejk, liljor är ju giftiga så vi kan inte ha äkta på tårtan) och de går i vårt temas färger- Vitt och lime (äppelgrönt).

• Kimsen

Sånt "gräs" ska inte vara så dyrt. De köper ju in det i stora knippen liksom. Är väl säkert olika från butik till butik, men ett knippe (i okej storlek) för 10-20 kr ska du allt kunna få. Tycker jag i alla fall, som det var när jag jobbade sist..

• Tinzi
    Kimsen skrev 2011-04-19 09:29:38 följande:
    Sånt "gräs" ska inte vara så dyrt. De köper ju in det i stora knippen liksom. Är väl säkert olika från butik till butik, men ett knippe (i okej storlek) för 10-20 kr ska du allt kunna få. Tycker jag i alla fall, som det var när jag jobbade sist..
    oki, får kolla det! va ju himlans bra isf :)
  • kandersson174
    MrsT2011 skrev 2011-04-17 18:05:51 följande:
    Vit ranunkel är ju en vacker krukväxt!

Vi ska ha viburnum i bordsdekorationerna då denna växt även ingår i brudbuketten:

Heter den nedre gröna blomman Viburnum? När jag söker på google bildsök på Viburnum får jag upp en massa fula buskar... Jag skulle jättegärna vilja ha sån där fin ljusgrön variant av den.... Någon som vet om den har ett annat namn också?
  • MrsT2011

Ja, den på bilden heter viburnum. Jag köper via blomsteraffär, har ingen aning om ifall den växer vilt.

• kandersson174
    MrsT2011 skrev 2011-05-09 13:36:31 följande:
    Ja, den på bilden heter viburnum. Jag köper via blomsteraffär, har ingen aning om ifall den växer vilt.
    Åh. Går den att köpa året om? Dyr?
  • MrsT2011
    kandersson174 skrev 2011-05-09 16:46:43 följande:
    Åh. Går den att köpa året om? Dyr?
    Kolla med din florist, än så länge har jag bara bokat till brudbuketten (bröllop 4 juni) men fått löfte om att även kunna köpa buntvis till egentillverkade bordsdekorationer. Har inte tänkt på att fråga om priset för buntarna ska jag erkänna. Glad
  • Moster Stina

Ett bra och superbilligt tips är att i början av sommaren (om det skulle vara då du gifter dig) plocka blåbärsris i massor. Det är då alldeles ljusgrönt och jättevackert.  Nästan genomskinligt när det lyser ljus mellan bladen. blir jättefint i vaser.

Svar på tråden Tips på gröna växter/Blommor till dukning?