Göra egen tårta
Hej!
Är det fler än jag som tänkt göra egen tårta?
Tar tacksamt emot tips på goda tårtor som går att göra i förväg och förvaras i frysen!
Kram där ute!
Hej!
Är det fler än jag som tänkt göra egen tårta?
Tar tacksamt emot tips på goda tårtor som går att göra i förväg och förvaras i frysen!
Kram där ute!
Jag velar lite fram och tillbaka kring vad jag ska göra för tårta, men som det är nu så lutar det åt att göra en brownie botten och sedan ha mörkchokladmousse sen ev vitchoklad mousse och till sist skogsbärsmousse. Tror det ska gå bra att frysa, det har gått när jag gjrt med mörkchoklad och vitchoklad iaf =). Har precis provat göra skogsbärsmouss med ett recept utan gelatin och nu står den i frysen så jag får se hur det blir sen.
Mmmm! låter gott.. funderar på ungefär det samma.. Kladdkakebotten, men det får inte bli förmycket choklad dock..
Åh! Låter smaskigt, har du recept att dela med dig av på moussen?
Jag skulle göra min egen, men vi kommer nog beställa. Blir inte så farligt syrt och vi kan göra det då vi pressat budgeten rätt bra med annat.
MEN, min grundidé var, efter tips från proffsen som gör detta i sin vardag (en med butik såsom i Cake Boss i England och den andre med likadan butik fast i Belgien) var att:
Baka/köp bottnar, skär till i storlek och frys in
Gör/köp sockerdeg, kavla till rundlar, lägg på plastfolieklädd plåt och frys in styckvis- plasta in ordentligt!
Dagen innan: Kolla att du har underlag i kartong i tåtornas storlek (så de lätt kan flyttas runt, tex till ställningen. Glöm då inte tex liten klick fett el så för fäste på ställningen) fett (kokosfett rekommenderas) dekorationer och rikligt med fyllningar hemma.
Tina långsamt upp bottnarna och sockerdegen.
Lägg upp understa bottnarna på resp platta. Bred på Hallonpuré- osockrad helst. Sedan ett lager hallonmousse-tjockt, men inte ända ut till kanten. Spritsa helst, blir snyggast så. (smak varieras efter eget tycke såklart)
Lägg på nästa botten, ett nytt lager puré, tex skogsbär och sedan matchande mousse. Sista botten och sedan ett tunt lager mousse, smörkräm, cream cheese eller vad man själv önskar (OBS tunnt, annar blir det svårt att få socker degen riktigt slät och dekorationer på riskerar falla av utan bra fäste, Extra viktigt om tårtorna skall staplas på varandra)
Ska det vara någor tryck i sockerdegen (jag ska ha fjärilstryck som målas med pärlemoskimmer) så är det dags nu. Vänd sedan och pensla med fettet- Oerhört viktig punkt, annars smälter sockerdegen och tårtan faller samman!
Lägg på och släta till.
Dekorera enligt egna önskemål, bara fantasin sätter gränser!
Jag ska sätta limegröna band runt tårtorna och nåla fast med vackra blomnålar och sedan dekorera med fejk-liljor och orkidéer.
Puréerna är inte jätteviktiga, men de er en fräschör åt en annars rätt söt tårta. Sockerdeg är ju sötare än marsipan så någon stabilitet kan vara bra att ha!
Jag ska göra egen tårta. Har hittat ett recept i en bröllopstidning och provbakat en halv sats. Min tårta är för 32 personer (fast provtårtan, alltså en halv sats, som då skulle vara för 16 räckte och blev över med råge till 18 personer, så jag kommer att göra en hel sats och tänker att de bör räcka till våra 55-60 gäster).
Tårtan är gjord för att staplas utan ställning, a'la amerikansk tårta. Det är vaniljbottnar med ett lager svartvinbärs-mousse och ett lager hallonmousse. Jag ska ha ofärgad marsipan på, men man kan ha sugerpaste eller vad man nu vill.
Man kan fylla bottnarna och frysa in varje botten för sig i upp till två veckor innan bröllopet. Sedan tar man ut dem samma dag, lägger på marsipan och staplar på varandra och låter dem sedan tina hopsatt.
Jättesmidigt och jättegott! Bottarna blir lite hårdare än vi svenne-bananer är vana vid, men det funkar aboslut. Hör av dig om du vill ha receptet.
Lycka till med bakandet.
Jag har testat att göra denna:
bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten
Jag lät arbetskamraterna prova den och den fick helt klart godkänt. De tyckte att det var en perfekt balans mellan limemoussen och den vita chokladmoussen och browniebotten var lagom konsistens. Det var inga problem att få den att räcka till 10-12 personer, om det är precis efter en stor middag så skulle jag nog säga att den räcker till minst 15 personer. Jag dekorerade den med jordgubbar, blåbär och små chokladhjärtan, sen hade jag jordgubbar och blåbär vid sidan om också och det uppskattades av testsmakarna.
Jag har inte testat att frysa den men det står i receptet att det går att göra. Jag gjorde den på söndag eftermiddagen och vi åt den på måndag eftermiddagen.
Lycka till med bakandet.