Göra egen tårta
Hej!
Är det fler än jag som tänkt göra egen tårta?
Tar tacksamt emot tips på goda tårtor som går att göra i förväg och förvaras i frysen!
Kram där ute!
Hej!
Är det fler än jag som tänkt göra egen tårta?
Tar tacksamt emot tips på goda tårtor som går att göra i förväg och förvaras i frysen!
Kram där ute!
Hihi ok, jag brukar leta upp recept på lite olika ställen och sen sätter jag ihop det till en tårta så mängden är ibland svår att avgöra, men om man läser hur mycket grädde där är i receptet så kan man på ett ungefär avgöra hur mycket det blir av det hela=). Måste också säga att jag tyckte skogsbärsmoussen var jätte god, så nu har jag bestämt mig för att det blir den i kombination av mörk chokladmouss och ev mjölkchokladmoussse. Sen återstår att se om den tål frysning, men mousse kan ju stå någon dag i kylen så det går ju att förbereda bra annars. Bra med dessa mousser är att de inte innehåller gelatin som eventuella vegetarianer och muslimer inte brukar vilja äta. Jag hatar dessutom att hålla på med gelatin tycker det luktar så illa, så jag gör allt för att hitta alternativ.
Skogsbärsmousse:
4 portioner
5 dl skogsbär (finns färdigblandade påsar i frysdisken, bara att tina)
1 dl Dansukker Gelésocker Multi
3 dl vispgrädde
Gör så här:
1. Koka hallonen till mos i en kastrull. Sila bort kärnorna.
2. Koka upp hallonmoset och gelésockret.
3. Vispa grädden. Var noga med att vispa den lätt eftersom moussen skär sig om grädden är för hårt vispad.
4. När hallon-gelatinblandningen börjar stelna är det bara att vända i den vispade grädden och ställa in i kylskåp, minst 2 timmar
Jag satte grytan med geleblandningen i kallt vatten och röred runt tills den var sval nog att blanda i grädden.
Mörk chokladmousse:
200g mörk choklad
6 dl vispgrädde
3 äggulor
Gör så här
1. Smält choklad i vattenbad eller mikron.
3. Vispa grädden fluffig.
4. Blanda ner äggulorna i den smälta chokladsmeten. Se till att äggulorna är rumsvarma och att chokladen svalnat. Det skär sig lätt i detta momentet men mitt tips är att vispa med elvisp om det skulle hända och klicka ev i lite grädde så brukar det bli bra (vispa längre än vad du tror, jag tänker nästan varje gång detta händer att det är kört men det har alltid blivit om man vispar tillräckligt). Det ska bli en len och fin "chokladkräm"
5. Blanda sedan ner choklad och äggsmeten i grädden och rör om försiktigt.
6. Ställ in i kylen och låt stå minst en timme innan servering
Vitchokladmousse kan du göra på samma sätt, bara att byta ut den möka chokladen till vit, el mjölkchoklad eller något annat smaskigt =). Lycka till!
Jag har funderat att baka tårta med en morotskaksbotten,
morotskaka, chokladcreme fyllning, morotskaka, Hallonpuré, morotskaka och tillsist cremecheese topping
Tänkt gjort den i 3-4 våningar dekorerat med röda och vita rosor
men inte provgjort ännu.....
Just det ja, man måste tina mousse sakta i kylskåp, det är det som är tricket med att frysa mousse sägs det, så då ska det gå.
Dessa tårtor gjorde jag till en kompis födelsedag och de gick att frysa, innan översta chokldglasyren och chokladgallert , kom på. De består av kladdkakebotten, vit chokladmousse och mörk chokladmousse (receptet ovan), fick mycket beröm för dem och alla tyckte de var jätte goda. Använde springformar 22cm och gjorde fem tårtor men det gick åt precis 4 så man kan nog räkna 15-20 st/tårta om man dessutom har tre lager mousse så kan man nog räkna närmre 20 pers/tårta.
morotskakan går jättebra att frysa, mörkchoklad är supergott till
ja vill inte ha en allt för söt kaka så ja behöver nånting syrligt som bryter av
får fundera ett tag, har gott om tid på mig
Det vattnas i munnen när jag läser om allt smaskens!
En fråga till: Är det någon som har tips på smarrig gluten- och laktosfri tårta???