• Bubbelgumman

Göra egen tårta

Hej!

Är det fler än jag som tänkt göra egen tårta?
    Tar tacksamt emot tips på goda tårtor som går att göra i förväg och förvaras i frysen!

Kram där ute!

• Svar på tråden Göra egen tårta
  • Bubbelgumman
    queenelin skrev 2011-04-19 09:37:51 följande:
    Jag ska göra egen tårta. Har hittat ett recept i en bröllopstidning och provbakat en halv sats. Min tårta är för 32 personer (fast provtårtan, alltså en halv sats, som då skulle vara för 16 räckte och blev över med råge till 18 personer, så jag kommer att göra en hel sats och tänker att de bör räcka till våra 55-60 gäster).

Tårtan är gjord för att staplas utan ställning, a'la amerikansk tårta. Det är vaniljbottnar med ett lager svartvinbärs-mousse och ett lager hallonmousse. Jag ska ha ofärgad marsipan på, men man kan ha sugerpaste eller vad man nu vill.
    Man kan fylla bottnarna och frysa in varje botten för sig i upp till två veckor innan bröllopet. Sedan tar man ut dem samma dag, lägger på marsipan och staplar på varandra och låter dem sedan tina hopsatt.

Jättesmidigt och jättegott! Bottarna blir lite hårdare än vi svenne-bananer är vana vid, men det funkar aboslut. Hör av dig om du vill ha receptet.

Lycka till med bakandet.
    Skulle bli jätteglad om du skickar mig receptet! Jag behöver alla tips och idéer jag kan få! En av alla stenar har nu lossnat från mitt bröst Skrattande. Ni är guld värda för mig!
  • queenelin
    zvartaliljan skrev 2011-04-19 12:48:12 följande:
    även amerikanarna använder mellanlägg...de staplar oftast inte tårtorna rakt ovanpå varandra! (även om det händer ibland) Det är mycket riskfyllt...antingen använder man kartong emellan och några små pinnar/sugrör som stöd eller en ställning...jag har gjort MÅNGA våningstårtor varav flera amerikanska och aldrig skulle jag göra utan något stöd alls i...särskilt inte när du ska ha mousse emellan. Amerikanarna använder aldrig mousse...det är överlag bara smörkräm och då kan man stapla lite högre tårtor utan stöd...men inte med en sån fyllning som kan tryckas ihop av vikten. För deras bottnar är inte bara hårdare, de väger mer också.
    Låter du dom tina ovanpå varandra utan stöd så kommer den nedre tårtan sjunka ihop av vikten från den övre....jag skulle inte ta den risken på min bröllopsdag.
    Nej då, jag har stöd emellan våningarna, pinnar och kartong. Det fina med just den här tårtan är att den är försvenskad, med god mousse mellan lagren och inte bara smörkräm. Bottnarna är, som sagt, lite hårdare och stabilare än vanlig sockerkaksbotten och moussen ganska fast.

Jag tycker det är så fint med staplade tårtor och är beredd att tumma lite, lite grann på saftigheten. Smaken på tårtan är jättegod, det är bara lite ovant med de hårdare bottarna, men den är absolut inget andrahands val utan en riktigt god tårta.
  • queenelin
    zvartaliljan skrev 2011-04-19 12:48:12 följande:
    även amerikanarna använder mellanlägg...de staplar oftast inte tårtorna rakt ovanpå varandra! (även om det händer ibland) Det är mycket riskfyllt...antingen använder man kartong emellan och några små pinnar/sugrör som stöd eller en ställning...jag har gjort MÅNGA våningstårtor varav flera amerikanska och aldrig skulle jag göra utan något stöd alls i...särskilt inte när du ska ha mousse emellan. Amerikanarna använder aldrig mousse...det är överlag bara smörkräm och då kan man stapla lite högre tårtor utan stöd...men inte med en sån fyllning som kan tryckas ihop av vikten. För deras bottnar är inte bara hårdare, de väger mer också.
    Låter du dom tina ovanpå varandra utan stöd så kommer den nedre tårtan sjunka ihop av vikten från den övre....jag skulle inte ta den risken på min bröllopsdag.
    Och som sagt, den är provbakad och receptet är gjort för att kunna staplas på varandra. jag är inte orolig. Men tack för tipsen!
  • zvartaliljan
    queenelin skrev 2011-04-19 13:05:46 följande:
    Nej då, jag har stöd emellan våningarna, pinnar och kartong. Det fina med just den här tårtan är att den är försvenskad, med god mousse mellan lagren och inte bara smörkräm. Bottnarna är, som sagt, lite hårdare och stabilare än vanlig sockerkaksbotten och moussen ganska fast.

Jag tycker det är så fint med staplade tårtor och är beredd att tumma lite, lite grann på saftigheten. Smaken på tårtan är jättegod, det är bara lite ovant med de hårdare bottarna, men den är absolut inget andrahands val utan en riktigt god tårta.
    queenelin skrev 2011-04-19 13:06:55 följande:
    Och som sagt, den är provbakad och receptet är gjort för att kunna staplas på varandra. jag är inte orolig. Men tack för tipsen!
    Ja då förstår jag, jag trodde du bara skulle sätta dom ovanpå varandra utan minsta lilla stöd emellan för det lät så på ditt inlägg så därav mitt svar.
    Det går att stapla "svenska" tårtor ovanpå varandra på samma vis också. Det måste inte vara de amerikanska hårdare bottnarna. Jag har gjort 3-vånings prinsesstårtor utan en synlig ställning emellan och skarvarna döljde jag med blommor.
    Däremot blir det lättare med dom amerikanska när man ska stapla och också mycket lättare att dekorera tycker jag då de är lite stadigare.
  • FruFiddeli

Hihi ok, jag brukar leta upp recept på lite olika ställen och sen sätter jag ihop det till en tårta så mängden är ibland svår att avgöra, men om man läser hur mycket grädde där är i receptet så kan man på ett ungefär avgöra hur mycket det blir av det hela=). Måste också säga att jag tyckte skogsbärsmoussen var jätte god, så nu har jag bestämt mig för att det blir den i kombination av mörk chokladmouss och ev mjölkchokladmoussse. Sen återstår att se om den tål frysning, men mousse kan ju stå någon dag i kylen så det går ju att förbereda bra annars. Bra med dessa mousser är att de inte innehåller gelatin som eventuella vegetarianer och muslimer inte brukar vilja äta. Jag hatar dessutom att hålla på med gelatin tycker det luktar så illa, så jag gör allt för att hitta alternativ.

Skogsbärsmousse:
    4 portioner 

5 dl skogsbär (finns färdigblandade påsar i frysdisken, bara att tina)
    1 dl Dansukker Gelésocker Multi 
    3 dl vispgrädde

Gör så här:
    1. Koka hallonen till mos i en kastrull. Sila bort kärnorna.
    2. Koka upp hallonmoset och gelésockret. 
    3. Vispa grädden. Var noga med att vispa den lätt eftersom moussen skär sig om grädden är för hårt vispad.
    4. När hallon-gelatinblandningen börjar stelna är det bara att vända i den vispade grädden och ställa in i kylskåp, minst 2 timmar

Jag satte grytan med geleblandningen i kallt vatten och röred runt tills den var sval nog att blanda i grädden.

Mörk chokladmousse:

200g mörk choklad 
    6 dl vispgrädde
    3 äggulor

Gör så här

1. Smält choklad i vattenbad eller mikron.

3. Vispa grädden fluffig.

4. Blanda ner äggulorna i den smälta chokladsmeten. Se till att äggulorna är rumsvarma och att chokladen svalnat. Det skär sig lätt i detta momentet men mitt tips är att vispa med elvisp om det skulle hända och klicka ev i lite grädde så brukar det bli bra (vispa längre än vad du tror, jag tänker nästan varje gång detta händer att det är kört men det har alltid blivit om man vispar tillräckligt). Det ska bli en len och fin "chokladkräm"

5. Blanda sedan ner choklad och äggsmeten i grädden och rör om försiktigt.

6. Ställ in i kylen och låt stå minst en timme innan servering

Vitchokladmousse kan du göra på samma sätt, bara att byta ut den möka chokladen till vit, el mjölkchoklad eller något annat smaskigt =). Lycka till! 

• helsingebrud

Jag har funderat att baka tårta med en morotskaksbotten,
    morotskaka, chokladcreme fyllning,  morotskaka, Hallonpuré, morotskaka och tillsist cremecheese topping

Tänkt gjort den i 3-4 våningar dekorerat med röda och vita rosor

men inte provgjort ännu.....

• FruFiddeli

Just det ja, man måste tina mousse sakta i kylskåp, det är det som är tricket med att frysa mousse sägs det, så då ska det gå.

Dessa tårtor gjorde jag till en kompis födelsedag och de gick att frysa, innan översta chokldglasyren och chokladgallert , kom på. De består av  kladdkakebotten, vit chokladmousse och mörk chokladmousse (receptet ovan), fick mycket beröm för dem och alla tyckte de var jätte goda. Använde springformar 22cm och gjorde fem tårtor men det gick åt precis 4 så man kan nog räkna 15-20 st/tårta om man dessutom har tre lager mousse så kan man nog räkna närmre 20 pers/tårta. 

• zvartaliljan
    helsingebrud skrev 2011-04-19 13:31:06 följande:
    morotskaka, chokladcreme fyllning,  morotskaka, Hallonpuré, morotskaka och tillsist cremecheese topping

hmm morotskaka och de fyllningarna lät inte så gott tyvärr :-/
    Jag har däremot gjort en tårta med bottnar av morotskaka, limemousse i ena lagret och vit-chokladmousse i andra lagret och sen täckt med philadelphia-vit choklad-smörkräm. Den var en hit hos alla kan jag säga!
    Funderar lite själv på om vi inte skulle ha den på bröllopet men sambon vill helst ha något med browniebotten o en massa choklad...
  • FruFiddeli
    helsingebrud skrev 2011-04-19 13:31:06 följande:

zvartaliljan skrev 2011-04-19 13:38:50 följande:
    Jag har däremot gjort en tårta med bottnar av morotskaka, limemousse i ena lagret och vit-chokladmousse i andra lagret och sen täckt med philadelphia-vit choklad-smörkräm. Den var en hit hos alla kan jag säga!
    Funderar lite själv på om vi inte skulle ha den på bröllopet men sambon vill helst ha något med browniebotten o en massa choklad...
    Jag har ätit en morotskaka som där var chokladbitar i som var fantastisk god så det kan nog fungera bra med chokladcreme fyllningen. Tycker det låter jätte gott men jag är lite tveksam till hallonpurén, men det skulle kunna funka, har du provbakat?

Det lät väldigt gott med lime fyllning annars också.  
  • zvartaliljan
    FruFiddeli skrev 2011-04-19 13:45:04 följande:
    zvartaliljan skrev 2011-04-19 13:38:50 följande:
    Jag har ätit en morotskaka som där var chokladbitar i som var fantastisk god så det kan nog fungera bra med chokladcreme fyllningen. Tycker det låter jätte gott men jag är lite tveksam till hallonpurén, men det skulle kunna funka, har du provbakat?

Det lät väldigt gott med lime fyllning annars också.  
    har testat morotskaka med mörk choklad och det är rätt så gott, men inget jag föredrar :-/ Vit choklad tycker jag passar bättre.
    Är också tveksam till hallonpuren...känns inte som en bra kombination till morotssmaken...blir liksom lite tävlande smaker där istället för att smälta ihop...

Någon som vet om morotskaka går att förbereda och frysa om man ska ha det som bottnar? Har aldrig testat o vill ju inte att det ska bli fel OM nu sambon går med på den i tårtan...
  • helsingebrud

morotskakan går jättebra att frysa, mörkchoklad är supergott till
    ja vill inte ha en allt för söt kaka så ja behöver nånting syrligt som bryter av

får fundera ett tag, har gott om tid på mig

• zvartaliljan
    helsingebrud skrev 2011-04-19 14:07:21 följande:
    morotskakan går jättebra att frysa, mörkchoklad är supergott till
    ja vill inte ha en allt för söt kaka så ja behöver nånting syrligt som bryter av

får fundera ett tag, har gott om tid på mig
    ja just därför tar jag lime till, det bryter av mot allt det söta utan att ta över smaken tycker jag. Citron skulle nog funka med, typ en lemon-curdmousse? Åhh nu är jag alldeles sötsugen ju...måste sluta snacka tårtor när jag bantar...snacka om o plåga sig själv!
  • Bubbelgumman

Det vattnas i munnen när jag läser om allt smaskens!

En fråga till: Är det någon som har tips på smarrig gluten- och laktosfri tårta???

• FruFiddeli
    Bubbelgumman skrev 2011-04-20 11:48:56 följande:
    Det vattnas i munnen när jag läser om allt smaskens!

En fråga till: Är det någon som har tips på smarrig gluten- och laktosfri tårta???
    Morotskaka är gott att göra glutenfritt iaf och kladdkaka =). Att göra vanliga tårtbottnar med glutenfritt mjöl är inget jag rekomenderar, blir tort och inte alls gott, klibbar fast i munnen, det finns en del goda tårtor där bottnarna är av nötter ist för mjöl som är goda. Jag har precis gjort en glutenfri kladdkake botten och ska göra laktosfri mousse till det, ska göra en testtårta till påsk och min pappa är både gluten- och laktos intolerant. Laktosfri fyllning gör du lätt, bara att byta ut till laktosfria ingredienser ju ;), som det finns mycket av nu för tiden, observera dock att det finns både låg laktos och laktosfritt, vilket ju skiljer sig. 
Svar på tråden Göra egen tårta