• Rebbak

Köp rätt storlek på ringen!

måste bara delge en liten jobbig grej som jag råkat ut för.

Köpte ny förlovningsring och vigselring för två månader sen (vi gifter oss i augusti) ville så klart ha samma storlek som på min gamla förlovningsring. men killen i affären mätte ut en storlek mindre och typ övertalade mig att köpa den mindre.
    sagt och gjort. En vecka senare så hämtade jag ut ringarna och prövade, ni problem, kanske lite tajta men kan var aganska skönt också.

så inatt vaknade jag vid halv fyra och tänkte: "hmm, jag tror ringarna är för små". så jag gick upp och provade, fick trycka på och sen var det svårt att få av. Panik!! väcker fästmannen för att jag har lätt ångest. han lugnar mig och jag somnar om.

Idag provade jag ringarn igen och efter att ha dragit av och på ett par gånger har jag skavsår på sidan av fingret, inte så skönt. Så nu måste jag gå tillbaka med dem och förstora, vi har redan graverat, så vet inte hur snyggt det blir. men hellre än att jag inte kan ha ringarna. Kan dessutom inte hitta kvittot.

så en varning. se till att köpa rätt storlek! och det är skönare om ringen sitter lite löst.

Hoppas det löser sig för mig.

• Svar på tråden Köp rätt storlek på ringen!
  • Sebastiána

Jag köpte en för stor förlovningsring, minskade den till en storlek butiken rådde mig till, men jag märkte efter ett tag att ringen blev för liten, så nu ska jag ta ut den lite i samband med att jag skaffar vigselring.

• LizzLass

Under natten svälls fingrana och kan gå opp flera storlekar.
    Provar du ringar 03.30 på nattet värkar dom nog lita tajta.
    Ni skrev:  "kanske lite tajta men kan var ganska skönt också".
    Värkar som ni gillade lite at dom är trånga?
    Många av mina kompisar kan inte ha sina ringar på under natten
    om dom har ringarna på under nattet sitter dom fast på morgonen och man
    får ringarna inte av för lite ut på dagen!
    Sitter dom tajt tappas ringarna inte och
    nogra av mina kompisar som anvender sina ringar dygnet rundt
    gillar at dom sitter tajt på och inte kan tas av.
    Man "ska alltid" ha forlovnings och vigselsringana på sig och aldrig ta dom av.

• Kattpoet

Och att förstora en ring är inte dyrt och många kan göra det riktigt snyggt.

• wiii
    LizzLass skrev 2011-04-20 08:35:42 följande:
    Under natten svälls fingrana och kan gå opp flera storlekar.
    Provar du ringar 03.30 på nattet värkar dom nog lita tajta.
    Ni skrev:  "kanske lite tajta men kan var ganska skönt också".
    Värkar som ni gillade lite at dom är trånga?
    Många av mina kompisar kan inte ha sina ringar på under natten
    om dom har ringarna på under nattet sitter dom fast på morgonen och man
    får ringarna inte av för lite ut på dagen!
    Sitter dom tajt tappas ringarna inte och
    nogra av mina kompisar som anvender sina ringar dygnet rundt
    gillar at dom sitter tajt på och inte kan tas av.
    Man "ska alltid" ha forlovnings och vigselsringana på sig och aldrig ta dom av.
    Ja, kan intyga att ringen sitter tajtare på natten/morgonen. Sover alltid med min ring på, och provade nu när jag läste ditt inlägg ( varit vaken i 45 min) att ta av den, gick icke, och den sitter annars ganska så löst..
    Men känner du att du vill ha större ska du såklart ha det! 
  • Loanne

Jag beställde nyss två ringar, och när jag provade dem tillsammans och var lite svullen i fingrarna konstaterade jag att de var för små. Så guldsmeden förstorade en kvarts storlek, det gick jättebra och märktes inget alls på gravyren. Hoppas det ordnar sig för dig också!

• Lilique

Jag får aldrig av mig min förlovningsring mitt i natten, men när som helst på dagen kan jag ta av den hur lätt som helst. Bara sträcker på fingret och den glider nästan av själv bara jag rör den i princip. 

När man provar ringar måste man ta hänsyn till hur varm/kall man vanligtvis är om händerna. Själv har jag väldigt dålig blodcirkulation, alltså kalla händer. Då är fingrarna väldigt mycket mindre än de är om jag skulle ha gått ut och sprungit eller gjort cirkulationsövningar . Men hur ofta gör jag det? Nej, inte speciellt ofta. Så jag ska ha en ring som är lite mindre, för jag är vanligtvis kall =)

• Rebbak

Å ni är underbara!!

Så skönt att höra om olika erfarenheter.

Men alltså, jag har ju skavsår på fingret efter att ha försökt få av mig ringarna. Och nej det kanske inte var så smart att prova mitt i natten. När jag köpte ringarna var de lätta att få av och på.

Men vad kostar det att förstora en ring?? Jag tycker iofs att det borde ingå hos guldsmeden jag köpte dem hos. Men har tappar bort kvittot, hmm

• Loanne
    Rebbak skrev 2011-04-20 11:00:24 följande:
    Å ni är underbara!!

Så skönt att höra om olika erfarenheter.

Men alltså, jag har ju skavsår på fingret efter att ha försökt få av mig ringarna. Och nej det kanske inte var så smart att prova mitt i natten. När jag köpte ringarna var de lätta att få av och på.

Men vad kostar det att förstora en ring?? Jag tycker iofs att det borde ingå hos guldsmeden jag köpte dem hos. Men har tappar bort kvittot, hmm
    Förstoringen kostade inget extra hos min guldsmed (Smycka-butik).
    Även om du inte har kvar kvittot så borde väl butiken kunna lita på dig när du berättar att du köpt ringarna hos dem. Den du handlade av borde ju dessutom känna igen dig. För övrigt blev du ju övertalad av honom att ta mindre storlek än din gamla förlovningsring. Jag hade absolut stått på mig i att de får göra förstoring gratis!
Svar på tråden Köp rätt storlek på ringen!