Gur mycket fick ni för 25.000kr?
Vårt bröllop kommer kosta ca 60 tusen men vi har då:
-en herrgårdsweekend för oss två veckan efter bröllopet
-bröllopsmiddag på hotell vid havet där allt ingår - dukning,servering,städ 2 rätter,brudskål, tårta och kaffe och avec för 25 gäster, vi gör inget med maten, vi lyfter inte ett finger: ca 15 tusen
-övernattning för oss två fre-sön på hotellet där vi har middagen
-jag gör extensions hos frisör och frisören kommer ut till hotellet och gör uppsättning och hjälper till med smink och påklädning ca 6 tusen
-fotograf som kommer ut till hotellet och fotar oss där vid vattnet,fotografering 1-1½ timme och vi får alla bilder högupplösta på CD,3 förstoringar och ett album: 8 tusen
-min ring kostar 10 -11 tusen
-min klänning kostade 4400 kr inkl ändringar på rean
-mina skor kostade 650 kr
-blommorna kostar 3500 kr (brudbukett,bukett till tärnan,mannens blommor,dekorationer till bordet,blommor till mitt hår)
-vi betalar halva kostnaden för tärnans klänning:1000 kr
Kort sagt: vi har lagt pengar på mat och dryck,fotograf och min ring och mitt hår. Vi fick ett bra pris på maten så vi kan då lägga mer mitt hår. MEN om man inte vill/kan lägga 10 tusen på en ring, 8 tusen på fotograf och 6 tusen på håret osv så går det alldeles utmärkt att komma ner i kostnad.
Som kattpoet skriver, man ska fundera på vad som är viktigast! Jag skulle absolut kunna gifta mig utan dyra extensions i håret, utan 10 tusen kr ring på fingret osv.
Vi har ju å andra sidan bara 25 gäster, om vi hade velat ha fler gäster så hade det blivit på ett helt annat sätt. Om vi skulle bjuda "alla" dvs hela min släkt och hela mannens släkt så hade det blivit över 200 personer, vi insåg att då blir det antingen att spara och leva supersnålt i flera år eller att göra mycket själva tex laga all mat själva osv och det kändes som "för mycket slavgöra" för oss.
Om man lagar all mat själva så sparar man däremot mycket pengar. Är man ute i god tid så hinner man göra maten själva, det gäller bara att planera och kanske få hjälp av släkt,familj och vänner. Det finns mycket gott man kan göra i förväg och om man kör buffé så sparar man många slantar. Egengjord buffé är nog det bästa om man vill dra ner på kostnaderna. Om man gifter sig på sommaren passar ju kallskuret väldigt bra. Kallskuret,sallader,mycket grönsaker,små goda bröd,pajer etc kan ju kännas väldigt fräscht på ett sommarbröllop
Vi valde att bjuda de allra allra allra närmaste dvs våra föräldrar,syskon och närmsta vännerna...vi bjöd helt enkelt dom som vi kände att "vi inte kan gifta oss utan" och då blev det 25 personer. Vi kan då bjuda på sittande 2 rätters mat och dryck och slipper göra nåt med maten själva. Vi gör heller inte inbjudningar och sånt själva utan beställer det på nätet., det kommer nog kosta ca 2 tusen totalt för alla trycksaker. Jag hatar pyssel så att göra egna inbjudningar skulle kännas som ett "straff" för mig men om man är pysslig och vill göra egna inbjudningar etc så kan man spara många sköna slantar!