Inlägg från: Syrinx |Visa alla inlägg
  • Syrinx

Inga tärnor eller bestman?

Oniq skrev 2011-04-22 22:20:07 följande:
    Pardon my ignorance....    ...men vad ska man ha dom till?
    Man kan "ha dem till" att hålla brudbuketten under ringväxlingen (tärnan då alltså) och att ansvara för ringen/ringarna (marskalken). Fast de praktiska uppgifterna går ju självklart att lösa på andra sätt. Jag har valt att ha min allra bästa vän sedan sju års ålder som tärna, både för att jag vill ha henne där bredvid mig som stöd (och fullastad med näsdukar till mig!) och för att jag vill lyfta fram henne som den viktiga vän hon är. Min fästman vill på samma sätt ha två av sina bästa vänner bredvid sig.

TS, min syster som ska gifta sig i sommar har valt att inte ha tärna och marskalk. De tyckte också att det inte behövdes helt enkelt.  
  • Syrinx
    Pinkgrape skrev 2011-04-22 22:46:29 följande:
    Egentligen borde jag väl inte svara här, eftersom vi kommer ha två tärnor, en brudnäbb och tre marskalkar.

Jag tänkte bara inflika varför vi valt att ha det.

Brudnäbben var ju det enklaste valet, det är vår dotter på 4,5år som förmodligen ser mer framemot vårt bröllop än vi. Hon vill stå där framme med oss och vi vill definitivt ha hennes där med oss, då vi anser att förutom att vi blir man och hustru, så blir vi alla tre ännu mer sammansvetsade som familj när vi gifter oss.

Tärnorna är min lillasyste och min blivandes lillasyster, 22 och 18år gamla. Min syster är min bästa vän och jag vill ha hennes där med mig, som stöd och för att visa henne att jag tycker hon är så viktig för mig. Min blivandes syster var också ett självklart val för mig/oss, då hon är en del av vår familj och viktig för oss.

Marskalkarna är min blivandes allra bästa vänner sedan högstadiet/gymnasiet. Han älskar dem som bröder och jag tror inte han skulle våga, eller vilja, stå där framme utan stödet från dem :P Samma sak där, han vill visa att de är viktigt för honom och att han vill att de ska vara delaktiga i denna händelse.

MEN jag tycker definitivt inte att det är något fel att vara utan. Jag tycker enbart att man ska ha tärna/marskalk om man känner att det finns personer som man gärna vill ha med sig där framme och ifall man tycker att det är en viktigt och rolig del i vigseln. Annars är det bättre att skippa det :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Det är precis som vi alltså.
    Till Myspys77 vill jag bara påpeka att vi betalar inte tärnornas och marskalkarnas kläder. De får ta vad de vill, antingen som de redan har hemma eller som de väljer själva att köpa nytt, så länge det passar in i klädkoden. Jag har bett min tärna att om hon väljer en klänning med bara axlar, så vill jag att hon tar en sjal över den i kyrkan. Inga andra önskemål överhuvudtaget. Så det behöver inte alls bli en extra kostnad! Nu förstår jag ju att du/ni inte vill ha brudfölje eftersom du/ni inte ser poängen, men jag ville bara säga att det inte per automatik betyder extra utgifter!
Svar på tråden Inga tärnor eller bestman?