Usch, jag vet hur det känns! Jag har ett ovanligt, förvärvat efternamn, så det kan vi ju inte använda. Sambon har ett av de vanligaste son-namnen, och det gör att jag har haft väldigt svårt att förstå varför han varit så envis med att inte vilja skaffa ett eget, nytt namn till oss. Allrahelst efter ett större bråk för snart fyra år sedan. Han och jag hade bråkat, och han åkte hem till mamma och pappa och berättade precis ALLT som jag hade sagt om dem i vårt bråk...inklusive att jag inte ville heta "******-son" i efternamn. De svarade med att säga att jag inte skulle sätta min fot innanför deras dörr mer, och liknande... Och sambon ville avsluta vårt förhållande, trots att vi hade två barn tillsammans, och jag var gravid i v 19 med det tredje, mycket ivrigt påhejad av hans föräldrar, kan jag tillägga. Jag mådde så dåligt att jag hamnade på psyket, och sambon insåg att allt hade tagit väl stora proportioner. Vi lyckades lösa våra problem sinsemellan med hjälp av familjerådgivning. Men svärföräldrarna har aldrig låtsats om vad de sa, och fortfarande sitter en tagg i mitt hjärta. Hur lätt tror ni det är att bara åka dit och låtsas som om inget har hänt, när de inte ens har vett nog att be mig om förlåtelse? Ja, det är iaf vad jag tycker att de ska göra, ni kanske tycker annorlunda? Hursomhelst, så är det inte aktuellt att vi ska ta hans efternamn nu när vi gifter oss, jag har talat om för honom att jag absolut inte kan tänka mig det. Nu har vi bestämt att jag tar ett annat namn, före vigseln, ett som vi har hittat på själva...och sedan byter han till detta när vi gifter oss. För min del spelar det ingen roll att svärföräldrarna inte "lever för evigt" för de kommer ju alltid finnas kvar ändå, om ni förstår? Min personliga uppfattning är dessutom att det är lite förlegat att man som kvinna ska släppa sitt namn, och utan ifrågasättande ta mannens. Om man inte är helt överens om vilket namn man ska välja, bör man definitivt överväga att hitta på ett nytt, tillsammans! Man startar ju ett nytt familjeträd, eller hur?