Inlägg från: GeneralElectric |Visa alla inlägg
  • GeneralElectric

Se ringen i förväg?

Jag och M2B försöker ordna ett supertraditionellt bröllop; han ska bland annat ordna med brudbuketten (och vänta med den vid kyrkporten).
    Vi har också tänkt att han inte ska få se min klänning, mer än en flik så att han ska veta vad det är för färg och material – och inte på hela våren har han tjyvkikat, trots att den hänger bakom en dörr i vårt arbetsrum!
    Men nu är vi villrådiga... Ska jag få se vigselringen först vid altaret? Han kom just hem med den i ett litet kuvert, och jag fick prova den så att vi vet att storleken passar – men utan att titta. Hur ska vi göra när vi nu ska hålla på traditionerna (nåja, vissa) till max?

• Svar på tråden Se ringen i förväg?
  • GeneralElectric

Tack för alla svar! Jag fick faktiskt se ringen igår kväll. (Är i USA, så jag skrev mitt inlägg på eftermiddagen min tid.)
    Vi kom fram till att vigseldagen ändå blir så omtumlande att det inte behövdes någon överraskning med ringen. Istället gjorde vi en fin grej av det igår! Vi gick till en speciell bar och drack en speciell drink, och så öppnade han ringasken. Det blev nästan som en andra förlovning.
    Dessutom fick han tillfälle att förklara hur han tänkt kring vigselringens utformning, och hur det gick till när han köpte den. Den var otroligt fin – och trots att den är superenkel så hade han lyckats överraska! Den blir fantastisk, och passar bådas personlighet väldigt väl.
    Jag är ingen smyckestjej och har tyckt att ringen absolut inte är något att lägga mycket pengar på. Ring-trådarna är det enda jag knappt läst alls/intresserat mig för på BT. Men nu när jag vet hur det blev är jag jätteglad över min kommande ring!

• GeneralElectric
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-27 00:32:00 följande:
    Tyvärr har jag inga tips på vilka traditioner som gäller kring vigselringen, men jag tänkte bara säga att om ni nu vill ha ett "supertraditionellt bröllop" så fundera då över vilka traditioner ni vill använda.

Traditioner har ju normalt sätt en föregångare och sedan förändras de successivt över tid och var i tidsaxeln man ska välja är ju upp till var och en. Idag väljer nog de flesta brudar sin egen brudbukett, så man skulle kunna säga att det är det nya sättet. Innan dess hade brudgummen ordnat buketten och mötte vid kyrktrappan. Det var föregångaren till nutidens variant, men före dess fanns ytterligare en version; Nämligen att man inte hade bukett utan en psalmbok med en näsduk i som man hade fått vid konfirmationen. Den sista varianten är ju den äldsta traditionen, men idag är den ju så gott som utdöd. Mellanversionen är ju vanligare, men även den håller på att försvinna. Så vad som är tradition är ju inte alltid helt klockrent. Är du med hur jag tänker? :)

Blomsterbågen vid bordet är ju ex en nyversion av att man förr band samman två trädgrenar till en båge utanför kyrkporten. Och så vidare...
    Haha, jodå, vi vet att traditioner är relativa och förändras över tiden... Vi väljer de som passar oss, de råkar bara bli något fler än för de flesta.
    Jag skulle för övrigt vilja att marskalkarna hämtar varsin tärna, men det passar inte riktigt i vårt brudfölje (där hälften är gifta) så det skippar vi nog.
    M2B skulle nog gärna gå omkring med en psalmbok och en näsduk, så den traditionen kanske han kan överta (jag antar att du menade att det var bruden som bar sin psalmbok?).
  • GeneralElectric
    Amejuli skrev 2011-04-27 00:46:17 följande:
    Jag tänker så här angående ringen. Jag skulle definitivt vilja vara säker på att jag tyckte om den när det gäller en så dyr sak. Ja, det skulle vara om man var väldigt säker på att ens partner är duktig på att pricka rätt då.

I vilket fall, i ditt läge tänker jag som så att om det är så att ni fortfarande har möjlighet att byta den om du inte skulle tycka om den så skulle jag ha tittat (men jag bryr mig å andra sidan kanske inte jätemycket om traditioner) men är det liksom redan för sent att byta så skulle jag köra på överraskning. Det är ju kul och ska ni köpa en ny så kan ni ju lika gärna göra det efteråt som nu. (Om det inte är jätteviktigt för er att det är just den ringen ni använde vid vigseln som måste vara den som bärs resten av livet för i så fall bör nog kolla innan i vilket fall.)

Ja, lite rörigt men hoppas du förstår hur jag tänker.

Lycka till!
    Det är klart att det ska vara den ringen som användes vid vigseln! Det blir ju något extra också att det är just någon annan som funderat och valt, även om man själv inte skulle ha valt samma sak -- så jag byter sällan något som jag fått.
    I detta fall hade jag ingen bra bild av vad jag ville ha, mer än ”en enkel ring, som skiljer sig något från förlovningsringen /som är en enkel, tunn guldring/ så kanske med nå’n sten i’. Det blev mycket bättre än något jag hade kunnat fundera ut, M2B har varit så duktig!
    Så anledningen till att jag fick se den i förväg var att minska på alla upplevelsesensationer på vigseldagen, inte att jag skulle kunna byta (även om det säkert hade gått att göra något ifall det hade varit HELT fel).
  • GeneralElectric
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-27 17:44:17 följande:
    Jo, det var bruden jag tänkte på. Näsduken skulle symbolisera alla livets glädje- och sorgetårar, vilket jag tycker är väldigt fint. Jag fick en näsduk i min psalmbok när jag konfirmerade mig, för så hade döttrarna i släkten fått före mig, men det där med att ta med den till bröllopet hade gått förlorat på vägen, vilket jag tycker är lite tråkigt. Så jag ska ha med min till kyrkan i alla fall! :)

Apropå roliga traditioner så fick jag veta att när mina morföräldrar förlovade sig så beställde man matchande förlovningspsalmböcker. En större till honom och en mindre till henne. Dessa ha vi fortfarande kvar i bokhyllan med deras hälsning till varandra, inuti. :) 
    Absolut fint med näsdukstraditionen! Detta skulle passa M2B bäst, för han är helt klart den mest känslosamme (= kraftigt behov av näsduk!) och den ende troende i vårt par...så jag ska tipsa honom.

Så sött med dina morföräldrars hälsningar!
Svar på tråden Se ringen i förväg?