• Freakie

Gästernas foton?

Har funderat lite grann på att ha engångskameror på bröllopet så att man får in lite foton från gästerna, men inser att kvaliten på dessa kameror inte är vidare bra samt att de flesta faktiskt har en digital kamera nu för tiden. Så frågan är hur löser man det smidigast så att man får tillgång till gästernas foton?

Att ha en bärbar dator på plats är ju en möjlighet, men man vill ju ha foton ändå till slutet av kvällen så det blir kanske struligt. Att dela ut CD skivor kan kanske också vara ett alternativ men även det känns lite omständigt.

Så det jag funderade på är om det finns någon bra sida på nätet där man kan ladda upp och dela foton med alla sina gäster??? Någon här som har använt sig av det?

• Svar på tråden Gästernas foton?
  • c4trin

Vi ska lägga CD-skivor i en korg till gästerna.. Men sen också ha med laptopen tror jag, så man  kan lägga över bilder direkt!
    Man kan även skicka bilderna på MSN (tar dock en jävla tid om där e många) =)

• TheD

Efter t.ex jul, dop och andra festligheter brukar bilder skickas hit och dit så man får bilder iaf :) Sen bilder från bröllopet kommer det säkert finnas 10 bilder av samma tillfälle men det får man ta Glad

• mikita

För något år sedan använde jag ett webbaserat program (tror det är kopplat till google) som heter Picasa. Har för mig att det var ganska smidigt. Och gratis. Men jag vet inte hur det är nu.

• Freakie
    mikita skrev 2011-04-27 21:48:05 följande:
    För något år sedan använde jag ett webbaserat program (tror det är kopplat till google) som heter Picasa. Har för mig att det var ganska smidigt. Och gratis. Men jag vet inte hur det är nu.
    Hmm... Det ska jag nog kolla upp. Undrar om det går att dela ett sånt konto med flera personer?
  • livan86

det finns ett program på internet som heter Dropbox. kolla in det

• Gwennie
    mikita skrev 2011-04-27 21:48:05 följande:
    Picasa är kanon! Vår familj har ett nätbaserat album tillsammans där vi delar med oss av bilder. Fungerar jättebra.
  • Sebastiána
    c4trin skrev 2011-04-27 19:51:14 följande:
    Vi ska lägga CD-skivor i en korg till gästerna.. Men sen också ha med laptopen tror jag, så man  kan lägga över bilder direkt!
    Man kan även skicka bilderna på MSN (tar dock en jävla tid om där e många) =)
    Så gör vi också... eller USB, men då kanske virusrisken är större.
  • Sörön10

Vi ställde en laptop på festen där folk kunde ladda över sina bilder innan de gick hem! Alla går ju inte hem samtidigt (tänkte på det där med att man vill ha bilder även från sena kvällen) så det blev jättebra! 

• Rebbak

flickr är ju ett alternativ där man kan dela bilder gratis på nätet

• Freakie

Tack för tipsen!
    Jag får kolla upp de olika alternativen och stämma av det med min blivande.

• Freakie

Någon som har fler tips på webbaserade program? Gärna något där man inte behöver ladda hem något program.

• Vi2alltid

min man hade en idé om att lägga fram en korg med minneskort. Så kunde folk stoppa det i sin egen kamera och ta några bilder och sen lägga tillbaka det. Nu blev det inte att vi gjorde så, men vi fick del av de flesta bilder ändå i efterhand. Förhoppningsvis träffar man väl flera av sina gäster någon gång efter bröllopet ;P

• jennyckbengtsson

Att lägga ut minneskort, engångskameror eller dela ut CD-skovir till gästerna behövs inte nu som tur är. Försökte hitta en lösning till min kusins bröllop och vi använde oss av Photago.com

• Lakinna

På min väns bröllop förra året la de ut digitalkameror på borden istället för engångskameror. De hade två själv och hade lånat ihop resten (man får ju hoppas att man kan lita på sina egna gäster!) Tror de la ut 6 stycken sammanlagt och fick massor av roliga och fina bilder.

• Mmmaria

Jättebra idé ! Vi hade bla engångskameror och kvaliten är otroligt dålig (+ att många bilder var svarta, utan blixt).

Lakinna skrev 2012-11-26 14:45:59 följande:
    På min väns bröllop förra året la de ut digitalkameror på borden istället för engångskameror. De hade två själv och hade lånat ihop resten (man får ju hoppas att man kan lita på sina egna gäster!) Tror de la ut 6 stycken sammanlagt och fick massor av roliga och fina bilder.
  • Grodprinsens brud

Vi funderar också på det där men det smidigaste kanske är att använda Picasa eller liknande och skicka med inloggningsuppgifter med tackkorten? Så behöver ingen känna sig tvingad att dela med sig.

• Chicita

Vår toastmaster uppmanade alla att använda blixten på engångskamerorna. Och det funkade vi fick ut rätt många bilder som var helt ok.
    Visst det är ju inga proffsfotografbilder utan mer såna där "titta hur min tallrik ser ut nu *höhö* "
    Men dom är jätteroliga att ha, just för att det är ögonblicksbilder.
    Vi valde att sätta in alla bilder vi fick ut från engångskamerorna i ett album i den ordning dom kom ur kamerorna. Så alla bilder från kamera nr 1 - sen alla från kamera nr 2 osv osv.
    Och så la vi till lite bildtexter Flört 

Vi har fått se en hel del av bilderna som våra vänner tog också men vi har inte fått hem dom (sett några på facebook och några hemma hos vänner).
    Men dom från engångskamerorna fångar alla minnen och stämningen bättre än några andra foton just eftersom dom är lite sneda och vinda och tagna med humor och när folk inte var beredda. Solig 

• Tin

Låter underbart chicita! Tack att du delade med dig av det, har nämligen velat ha just den känslan med en del av fotona på vårt bröllop. Tycker om när man fångar ögonblick på bild (utan möjlighet att digitalt radera ett "pinsamt" foto) :)

• Chicita

Jag kan ju säga att det albumet är det som alla vänner helst tittar i när dom kommer på besök Solig
    Visst är vissa bilder jättesuddiga, några väldigt mörka och vissa är tagna på för tok för långt avstånd. Men det är ju det som är charmen med det hela.

Vi har "proffs-bilder" (eller ja våra fotografer var duktiga amatörer som vi bjöd med på middagen och festen mot att dom dokumenterade den också) också från middag och kväll, men jag älskar dom där halvtaskiga suddiga bilderna från engångskamerorna.

Jag tror att det hjälpte att det var engångskameror (alltså billiga som ingen var så rädd om). Folk fotade högt och lågt och saker som inte någon hade tänkt på att dokumentera annars. Alltså saker som ingen av varken gäster eller "proffs" fick med på bild Solig 

Och det är ju ingen stor kostnad.
    Så jag rekommenderar det varmt 

Svar på tråden Gästernas foton?