• Vott

Äktenskapsförord, hur tänker ni?!

Hmm det är lite knepigt med äktenskapsförord tycker jag. Jag har full förståelse för att man vill ha det på materiella tillgångar typ hus, båtar och lägenheter men jag har lite svårare att förstå varför man vill ha det på sparkonton.

Okej om den ena parten har mycket mer än den andra, och då menar jag i miljonkronors-klassen, men om det bara är för att den andra har lägre inkomster känns det för mig lite märkligt.

Vi kommer inte ha något äktenskapsförord eftersom vi inte äger nått av speciellt värde, eller har några jättesummor på banken. Och i våra enskilda sparkonton har vi ungefär lika mycket. Så det kan vara för  att jag själv inte reflekterat över äktenskapsförord som jag tycker det är lite konstigt.

Så som impegno di nozze sa, man måste nog diskutera sig fram till det här tillsammans. Vad är anledningen till att det verkar viktigt för honom att ha ett eget sparkonto till exempel? och hur har ni tänkt dela er ekonomi som gifta.

• Vott
    Anonym (kille) skrev 2011-07-30 16:46:45 följande:
    Jag har klarat mig lindrigt en gång, så nästa gång blir det förord. För vem har turen två gånger?

exfrun kom hem från en weekend, hade varit otrogen, vilje skiljas och lyckades lite snyggt flika in att hon ville ha hälften av pengarna vi fått av mina föräldrar i bröllopspresent för hon behövde dom till att resa tillbaks..

Ville typ strypa henne för den fräckheten, att be om pengar vi fått av mina föräldrar för att hon ska kunna åka och träffa sitt nya ragg som hon varit otrogen mot mig med...

Men hon hade ju lagen på sin sida så vad gör man, är ju bara att ge henne pengarna och vara glad över att man aldrig hann skaffa barn med henne..

Hon lät dock bli att länsa mitt sparkonto vilket skulle kostat mig betydligt mer..
    Nästa gång ska jag se till att ha papper på allt, kvinnor är inte vackra när dom ska skiljas..
    Men nu måste jag få undra en sak!
    Om det var pengar ni fått så spelar det väl ingen roll om man har ett äktenskapsförord som säger att mitt är mitt och ditt är ditt? De pengarna är väl då era och ska delas lika? Eller är det nått jag har missförstått?
Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!