Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Äktenskapsförord, hur tänker ni?!

Om vi ska gifta oss så vill sambon att vi ska skriva äktenskapsförord.... Känner mig en aning negativ till det hela då jag eg tycker man kan dela på allt då man ingår äktenskap men samtidigt så har vi alltid haft relativt separat ekonomi eller hur man ser det. Vi köper gemensamma saker ihop till hemmet och barnen men har också egna pengar och sparkonton. Där är det för tillfället väldigt ojämnt då jag studerar Just nu medan sambon arbetar (men då betalar också sambon majoriteten av utgifterna). Det vi har pratat om är att han vill ha ett eget separat sparkonton som inte inräknas i ev bodelning osv. Även framtida arv som fastigheter, detsamma gäller för mitt sparkonton, arv mm. Så jag vet inte riktigt hur det hela skulle utfalla vid ev skillsmässa? Hur har ni andra gjort och tänkt kring det hela? Goda råd mottages gärna!

• Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!
  • Anonym (Fundersam)

Tyvärr fungerar ej citat funktionen för mig just nu så jag svarar allmänt. Han har betydligt mycket mer pengar än mig på sparkontot och egentligen stör inte det mig att han vill ha dem utanför "äktenskapet" för vi kommer ändå att ha ett gemensamt sparkonto. Hans egna sparkonto är mer kopplat till aktier, företag mm än vår egna privata hushållskassa så att säga. Tanken är att vi procentuellt betalar månadsutgifterna så det inte ska bli så att vi betalar hälften då jag än så länge har mycket mindre pengar i månaden. Så att jag ändå ska ha kvar pengar att göra vad jag vill med. Det jag mest funderar över är väl att om man skriver ett förord, att han inte kan föra över pengar som vi eg satt som gemensamma till sitt egna konto och sen står man där med lång näsa om det någonsin skulle gå så långt. Känns ju hemskt att tänka så nu men jag har själv sett vad infekterade skilsmässor kan innebära ekonomiskt och vill helst undvika fällor. Övriga saker i hemmet osv delar vi som vanligt, så det är endast det privata sparandet det gäller.

Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!