Äktenskapsförord, hur tänker ni?!
Om min M2B hade föreslagit äktenskapsförord på ett sparkonto som i dagsläget inte innehåller så mkt pengar hade jag verkligen dragit öronen åt mig... skillnad om man ärvt pengar sedan tidigare eller fått mycket pengar i en tidigare bostadsaffär eller liknande, och att man skyddar just dessa pengar...
En bekant till familjen skiljde sig för inte så länge sedan, och då visade det sig att bankkontona stod i mannens namn (men båda hade tillgång till dem). Han förde då snabbt som ögat över allt de ägde och hade till sitt äktenskapsförodsskyddade företagskonto som hon inte hade någon rätt till.
Under tiden man är gifta gäller inga 50/50-regler som ju gäller vid skilsmässa utan förord. Det är enbart vid en skilsmässa som man har rätt till hälften om man inte avtalat bort det, så rent krasst kan han börja planera för ett uppbrott och då systematiskt börja föra över "sina" pengar till det skyddade sparkontot...
Arv etc tycker jag också man ska ha förord på. Tänk om jag ärver min släktgård och sedan går han och är otrogen och får då halva egendomen som gått i arv i 200 år... nu tror jag inte det kommer hända, men då har ju inte han heller förlorat något om vi håller ihop resten av livet (som jag förväntar mig).
Som flera påpekat så är det ju en försäkran. Inte struntar du i att försäkra huset/bilen/dina barn, för "det händer ju aldrig mig". Nej, mest troligt brinner ditt hus inte ner, men du har försäkringen ändå... efter att mitt föräldrahem brann ner för 14 dagar sedan trots att hela huset var noggrant genomgånget för brandskydd (släckare lätt tillgängliga från alla rum, jordad el i hela huset, brandsäker isolering etc etc) så börjar man tänka att "jo, det kan faktiskt hända mig".
Better safe than sorry som man brukar säga...