• Pinkgrape

Klädkod mörk kostym innebär..?

Ja, klädkoden mörk kostym innebär vadå för män respektive kvinnor?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Klädkod mörk kostym innebär..?
  • Pinkgrape
    1700tal skrev 2011-04-27 23:22:04 följande:
    Mörk, inte svart (bara för begravningar), kostym för herrar med vit skjorta och måttligt mönstrad slips och klänning för damer, knälång eller längre men inte golvlång säger ettiketten. Och inte bara axlar i kyrkan.
    Haha men hela brudföljet kommer ju ha svarta kostymer ;P
  • Pinkgrape

Men jisses vilka olika bud!

En säger att mörk mönstrad kostym är okej, en annan inte.
    En säger att svart kostym är okej, en annan inte.
    En säger att klänningen kan vara golvlång, en annan inte.

Nä, vi anger nog mörk kostym iaf. Jag kommer INTE ta illa upp ifall någon råkar ha en färgad skjorta, eller svart kostym, eller kritstrecksrandig kostym, eller en golvlång klänning, eller byxdress för den delen!

Jag vill bara att folk ska fatta att det är lite finare än kavaj.

• Pinkgrape
    Zelmah skrev 2011-04-27 23:50:00 följande:
    ja det är inte lätt när t o m experterna ger olika bud hehe... men man får väl se det som guidelines på nåt sätt. Det går ju inte att följa slaviskt heller kanske... Alla har ju inte råd att köpa på sig dyra kläder inför varje bröllop de bjuds på heller. Många unga män idag äger exemplevis bara svarta kostymer p g a modet. Jag har ingen passande hellång klänning i fint material tex. och nästan enbart svarta klänningar från nyårsaftnar eftersom jag inte anv annan färg på klänningar (hittar ju aldrig!) förutom blommiga sommarklänningar som är för vardagliga för bröllop...o det kan ju vara dyrt att skaffa en riktigt stass. Som sakt klädkod som riktlinje sen kan man inte förvänta sig att alla gäster kommer att komma exakt enligt konstens alla regler. Jag har nog bara en klänning som går nedanför knät de flesta går mitt på knät.. Modet påverkar ju mkt också och vad som är lättast att få tag på m.m .
    Precis så känner jag också, att klädkoden mer är en hjälp för att sätta tonen på klädseln, sen om det inte följer etikettreglerna till punkt och pricka, det gör mig inget :)
Svar på tråden Klädkod mörk kostym innebär..?