• Fröken Söt

Kan man skriva så här i inbjudan?

Nu har vi suttit och spånat på texten till inbjudningskorten. Vad tror ni om detta?
    Kortet kommer att vara i två delar, dels själva inbjudan och dels ett infoblad.

Inbjudan

Ni inbjudes att med er närvaro hedra vigseln mellan
    Fröken Söt och Herr Söt
    på Hallandsgården i Halmstad
    lördagen den 1 oktober 2011 kl 15:30
    samt att därefter intaga bröllopsmiddag på Officersmässen.

Klädsel: Kavaj
    OSA senast 1 september
    XX och XX Yson
    Telefon
    E-post

Infoblad

Om ni önskar underhålla brudparet och/eller gästerna med tal eller liknande, vänligen anmäl det till våra toastmasters. För att förhindra missöden anmäles allergier vid OSA. Vi ber er respektera brudparets önskan om en barnfri middag och fest. Under vigseln är dock alla välkomna. Efter middagen öppnar restaurangens bar, där endast kontanter fungerar som betalningsmedel. För mer information, kartor mm besök gärna www.vårfinasida...
  • Svar på tråden Kan man skriva så här i inbjudan?
  • EllaBella

Jag tycker det låter bra! 

Ett par saker jag tänkte på var
    * Om ni vill att tal ska anmälas innan festen är det nog bra med kontaktuppgifter till toastmaster
    * I punkten om allergier kan man lägga till önskemål om vegetarisk kost. Å andra sidan brukar både de som är allergiska/vegetarianer/veganer vara bra på att informera om det utan påminnelse 

• Fröken Söt

Det är toastmaster som man osar till, så vi kanske borde lägga till det.
    Något i stil med "...anmäles allergier och liknande vid OSA". Eller kan någon bli "förolämpad" av det?

• S2011
    Fröken Söt skrev 2011-04-30 17:05:29 följande:
    Det är toastmaster som man osar till, så vi kanske borde lägga till det.
    Något i stil med "...anmäles allergier och liknande vid OSA". Eller kan någon bli "förolämpad" av det?
    jag skulle nog använda mig av "allergier och specialkost" istället för "och liknande".
    alternativt "allergier och matpreferenser".

hur ska man veta vad som är "liknande"? är det att man är känslig mot nåt särskilt livsmedel? eller är det att man vill ha specialkost (veg)? eller vad är det egentligen?
  • Fröken Söt
    S2011 skrev 2011-04-30 18:56:58 följande:
    jag skulle nog använda mig av "allergier och specialkost" istället för "och liknande".
    alternativt "allergier och matpreferenser".

hur ska man veta vad som är "liknande"? är det att man är känslig mot nåt särskilt livsmedel? eller är det att man vill ha specialkost (veg)? eller vad är det egentligen?
    Specialkost! Det var ordet jag letade efter. Tack!
  • förlovadflicka

Hej!

Vi gifter oss också första oktober i halmstad! :D

• GeneralElectric

Meningen

För att förhindra missöden anmäles allergier vid OSA. tycker jag låter lite konstig. Här står verbet (”anmäles”) i passiv form, vilket det inte gör i resten av inbjudningen (utom ”inbjudes” i början).
    Dessutom står det ju här ”...anmäles allergier vid om svar anhålles”, vilket också är konstigt.
    Förslag:
    För att förhindra missöden anmäles allergier vid svar. eller
    Meddela eventuella allergier eller behov av specialkost när ni svarar på inbjudan.
    Kanske bör ni också ha
    XXXXX och YYYYY XXXXXXXXX [namn efternamn] inbjudes...
    istälet för ”Ni inbjudes” – så slipper ni gäster som tror att ”Ni” även innefattar deras barn.
  • Lysdioda

Jag tycker man ska byta ut NI mot namn (om det är möjligt).

Jag är inte heller så förtjust i Fröken och Herr, men ni har väl nån tanke med det antar jag.

I stället för OSA skulle jag föreslår en tydligare formulering, eftersom alla inte fattar vad OSA innebär. Skriv hellre ut att "vi vill ha ditt svar om du kan komma eller ej senast den 1 september. Eller svar om deltagande önskas senast 1 september. Eller "Lämna ditt svar senaste 1 september".

Mina tips, men det ksa också kännas som om ni skrivit texten och står för den.

• Fröken Söt
    GeneralElectric skrev 2011-08-02 18:09:44 följande:
    Kanske bör ni också ha
    XXXXX och YYYYY XXXXXXXXX [namn efternamn] inbjudes...
    istälet för ”Ni inbjudes” – så slipper ni gäster som tror att ”Ni” även innefattar deras barn.
    Vi har gästernas namn allra högst upp på inbjudan.
    Lysdioda skrev 2011-08-02 20:14:10 följande:
    Jag är inte heller så förtjust i Fröken och Herr, men ni har väl nån tanke med det antar jag.
    Hihi, det var bara en fin anonymisering av våra namn, på den riktiga inbjudan står bara våra förnamn.
  • Tess2011

Tack för tipset, jag snor nog det upplägget! Funderar på en sak till bara, ska man ha för och efternamn på brudparet "inne i inbjudan" (på utsidan har vi bara förnamn) eller är det endast förnamn?

• Fröken Söt
    Tess2011 skrev 2011-08-05 13:37:12 följande:

Tack för tipset, jag snor nog det upplägget! Funderar på en sak till bara, ska man ha för och efternamn på brudparet "inne i inbjudan" (på utsidan har vi bara förnamn) eller är det endast förnamn?

Vi hade bara en sida, plus extra info på baksidan. Överst står gästernas namn (bara förnamn när de är två, annars både för- och efternamn), vi har sedan bara skrivit våra förnamn. Vi tror inte att någon kommer att "ta fel" på vilka som gifter sig och därför hoppade vi över efternamnen.

Kika här för färdiga resultatet: http://doktorglas.blogg.se/2011/june/inbjudningskort.html
  • GeneralElectric
    Tess2011 skrev 2011-08-05 13:37:12 följande:

Konventionen är att enbart ha förnamn, åtminstone i de mer informella sammanhangen. Vi valde att ha förnamn + efternamn i vigselprogrammet för kyrkan samt i tidningsannonserna, och enbart förnamn i andra sammanhang.
Svar på tråden Kan man skriva så här i inbjudan?