Denna reaktion fick vi vid namnbytet!
Min sambo och jag har liknande efternamn, det skiljer bara en bokstav. Därför tyckte vi att den bästa lösningen för oss var att byta till ett helt nytt och bestämde oss för att hans mammas flicknamn skulle vara roligt att ta "tillbaka". Detta namn är taget av hans mormor& morfar och det är alltså bara de + hans morbror och fru + deras två barn (kusinerna) som heter detta.
Enligt skatteverket och patentverket så behövs inget godkännande av de som först tagit namnet eftersom min sambos mamma hette detta som flicka. Vi valde att berätta för våra föräldrar samt för hans mormor & morfar och de tyckte alla att det hade varit roligt om vi tog det namnet, inget konstigt.
Men när min sambos morbror och hans 2 kusiner fick reda på detta tog det hus i helvete!!
De tycker inte att vi har rätt att ta det namnet, att vi nu tramapr på deras tår. Vi kan enligt dem inte förstå hur det är att heta ett unikt namn som ingen annan heter. De tycker att en flicka ska gifta bort sitt namn och sen kan det alrig mer bli hennes eller hennes barns! Kusinerna har sagt upp vänskapen på Facebook, svarar inte när man ringer osv osv...
De har alla tackat ja till att komma på vårt bröllop innan den här diskussionen kom upp, men vi förstår att de inte tänker komma. Kommer med högsta sannolikhet att ringa och be dem att inte komma, de har föstört alldeles för mycket redan.
Är detta en normal reaktion??? Jag blir mörkrädd när jag tänker på det, men skriv gärna en åsikt!