• joli81

Denna reaktion fick vi vid namnbytet!

Min sambo och jag har liknande efternamn, det skiljer bara en bokstav. Därför tyckte vi att den bästa lösningen för oss var att byta till ett helt nytt och bestämde oss för att hans mammas flicknamn skulle vara roligt att ta "tillbaka". Detta namn är taget av hans mormor& morfar och det är alltså bara de + hans morbror och fru + deras två barn (kusinerna) som heter detta.

Enligt skatteverket och patentverket så behövs inget godkännande av de som först tagit namnet eftersom min sambos mamma hette detta som flicka. Vi valde att berätta för våra föräldrar samt för hans mormor & morfar och de tyckte alla att det hade varit roligt om vi tog det namnet, inget konstigt.

Men när min sambos morbror och hans 2 kusiner fick reda på detta tog det hus i helvete!! 
    De tycker inte att vi har rätt att ta det namnet, att vi nu tramapr på deras tår. Vi kan enligt dem inte förstå hur det är att heta ett unikt namn som ingen annan heter. De tycker att en flicka ska gifta bort sitt namn och sen kan det alrig mer bli hennes eller hennes barns! Kusinerna har sagt upp vänskapen på Facebook, svarar inte när man ringer osv osv...
    De har alla tackat ja till att komma på vårt bröllop innan den här diskussionen kom upp, men vi förstår att de inte tänker komma. Kommer med högsta sannolikhet att ringa och be dem att inte komma, de har föstört alldeles för mycket redan.

Är detta en normal reaktion??? Jag blir mörkrädd när jag tänker på det, men skriv gärna en åsikt! 

• Svar på tråden Denna reaktion fick vi vid namnbytet!
  • Pinkgrape

Men fy vad tråkigt!

Jag vet inte vad mer man kan säga, än att jag tycker det är märklig reaktion från deras sidan och riktigt tråkigt för er skull att de reagerar så.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • fru2011kanske

Fy vad trist! De har inte mer rätt till namnet än ni!

• Smuppra

Nej det är en överdriven reaktion. Inte som att namnet blir vanligt om två till (+ ev barn) heter det? Suck!

Vi tar MBs mammas flicknamn. Det namnet är ovanligt, iaf färre än 100 heter det med samtliga stavningar.Tyvärr har jag ett vanligt förnamn. Ett namn som MB har två kusiner som heter, en på fars sida och en på mors sida. Så skulle vi ta nmanet MB heter nu skulle jag få samma namn som hans kusin, bara det att hon också har ett till efternamn (använder det som två, men är ju bara ett). Byter vi som vi nu tänkt så heter jag exakt likadant som hans andra kusin. Så hur jag än gör om jag byter namn inkräktar jag på hans kusiner. Och jag tror att hans kusin på mammans sida tycker det är lite jobbigt att vi tänkte byta till deras ovanliga efternamn. Kan förstå det men ja... ska det hindra mig? Vi ses ju bara två gånger om året typ...
    Aja, OT, sorry!

• Ankie och Jocke

Verkligen trist reaktion
    Jag kommer att byta till min blivande makes namn. Det är bara han, hans föräldrar, syster och vår dotter som heter så. Jag kommer då ha både långt förnamn och efternamn och det känns väl kanske lite jobbigt + att jag måste bokstavera både för och efternamn hela tiden... Men hans familj ser det bara positivt att jag har samma efternamn som dem.

• förlovadflicka

Nämen, det är ingen normal reaktion tycker jag iaf... 

• lunah

Min morbrors fru blev sur och när min mamma valde att ta tillbaka sitt flicknamn efter att hon skiljt sig från min pappa. Det gjorde nämligen att de hette precis samma för och efternamn. Dock hette faktiskt mamma det i 20 år först, men hon blev sur ändå! Nu tyckte hon att det var hennes namn och fel av mamma att byta. 

Bröllop 28/5 2011
  • Smuppra

Förresten har jag en kompis som bytte till sin mammas efternamn (som hon behöll vid vigseln). Då blev mormor (som alltså gift till sig namnet) hennes jättesur för min kompis avr ingen "riktig" 'efternamn*. Ja, mycket ska man ju höra...

• shakynose

Nääää knappast normalt beteende! Riktigt kass!

• moonlightgirl

Men ursäkta mig, vilka konstiga reaktioner. De har verkligen inte mer rätt till namnet än vad ni har. Jag fattar inte att man kan bli så sur och upprörd för det. Vet inte vad jag ska säger mer, väldigt tråkig reation från deras sida.

lunah: Väldigt tråkig reaktion av din morbrors fru också. Det är ju inte hennes namn mer än din mammas namn. Ja vad ska man säga, folk har konstiga reaktioner ibland.

Svar på tråden Denna reaktion fick vi vid namnbytet!