• Smuppra

Denna reaktion fick vi vid namnbytet!

Nej det är en överdriven reaktion. Inte som att namnet blir vanligt om två till (+ ev barn) heter det? Suck!

Vi tar MBs mammas flicknamn. Det namnet är ovanligt, iaf färre än 100 heter det med samtliga stavningar.Tyvärr har jag ett vanligt förnamn. Ett namn som MB har två kusiner som heter, en på fars sida och en på mors sida. Så skulle vi ta nmanet MB heter nu skulle jag få samma namn som hans kusin, bara det att hon också har ett till efternamn (använder det som två, men är ju bara ett). Byter vi som vi nu tänkt så heter jag exakt likadant som hans andra kusin. Så hur jag än gör om jag byter namn inkräktar jag på hans kusiner. Och jag tror att hans kusin på mammans sida tycker det är lite jobbigt att vi tänkte byta till deras ovanliga efternamn. Kan förstå det men ja... ska det hindra mig? Vi ses ju bara två gånger om året typ...
    Aja, OT, sorry!

• Smuppra

Förresten har jag en kompis som bytte till sin mammas efternamn (som hon behöll vid vigseln). Då blev mormor (som alltså gift till sig namnet) hennes jättesur för min kompis avr ingen "riktig" 'efternamn*. Ja, mycket ska man ju höra...

Svar på tråden Denna reaktion fick vi vid namnbytet!