Inlägg från: KhiraLii |Visa alla inlägg
  • KhiraLii

Erfarenheter av Jarl Sandin?

Om du skall ha en större sten så lönar det sig oftast att köpa den själv MEN då måste du hitta en guldsmed som väljer att jobba med andras stenar. I Göteborg är jag nästan säker på att Nordstans guld gör det. Skall du verkligen hitta en kvalitétssten samt få mycket för pengarna så är det USA som gäller tex www.jamesallen.com. Dollarn är löjligt låg just nu så det kan vara värt att passa på. Glöm dock inte att moms och tull tillkommer på totalt 27,5%

Jag ger gärna tips gällande på vad man bör tänka på vid val av sten. Är själv på väg att köpa min andra diamant via jamesallen och innan bröllopet lär det bli ytterligare en.

• KhiraLii

Med egen sten tror jag bara det är Nordstans guld som gäller och de är väldigt populära här på BT. Ringar görs ofta utefter stenen eftersom det är väldigt noga att det blir exakt mått. Skall du ha många diamanter i tex kanalfattning behöver de också vara kalibrerade till exakt samma storlek.

Jag skulle kollat upp ungefär vilken typ av ring jag ville ha sen frågat guldsmeden lite lätt om han klarar av att utföra en sådan design, därefter köpt diamanten och slutligen låtit tillverka ringen.

Om det är en enkel klassisk solitär så hade jag köpt hela kalaset i USA, antingen i rödguld, platina, eller palladium. Vitguld däremot tenderar de att legera med nickel.

• KhiraLii

Så länge du har köpt alliansringen först så skall en duktig guldsmed inte ha några problem med att få den andra ringen att överlappa. Var det 1 ct Jarl Sandin erbjöd? I så fall skulle jag nog säga att det var ett bra pris särskilt i sverige

Svar på tråden Erfarenheter av Jarl Sandin?