• Vintersol

Maxiklänningar (golvlånga) - vad tycker ni?

Hej!

När jag surfade runt på nätet snubblade jag över följande kommentarer på sida (http://www.alltombrollop.com/shopping/mode---gaest/kungligt-blaatt.aspx):

"Maxiklänningen är hetare än någonsin! I sommar kan du med gott samvete välja en lång kreation även på bröllopen med kavaj eller kostym som klädkod, om du satsar på en mer avslappnad modell. Här är tre favoriter i kungligt blått och en i lila."

Enligt Magdalena Ribbing är golvlång klänning en tydlig markör för smokingnivå eller fracknivå (beror på klänningen i övrigt).

Nu verkar ju kanske som att bloggaren bakom inlägget inte har jättebra koll eftersom kostym inte är en klädkod, men golvlånga klänningar har ju blivit väldigt populära även till vardags.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Maxiklänningar (golvlånga) - vad tycker ni?
  • Moster Stina

Själv skulle jag ALDRIG sätta på mig en kort klänning! Jag har fruktansvärda ben för detta! De DRAR verkligen blickarna till sig (på ett hemskt sätt!) och jag ser alldldes vulgo ut jämfört med en smal och smäcker människa.
    Jag har kommit i blus och lång kjol på flera bröllop, och jag tror INTE de har misstyckt i alla fall.

Att klä sig i långt behöver ju inte betyda att det är superflott för det tycker jag. Beror ju helt på kvaliteten på klänningstyget och modellen liksom!

Men så tycker alltså jag...

• Iku

Hm, den mörkare av klänningarna som visas hade jag nog aldrig haft på ett bröllop med klädkod kavaj, den känns alltför fin. Jag kan förstå att fler väljer långklänning nu när det finns så många ute i butik, men jag tycker man ska vara försiktig så att man inte ser mer uppklädd ut än bruden. Jag tycker man kan unna henne att vara den som drar blickar till sig!

• Vintersol

Ja, jag blev lite fundersam men samtidigt hittade jag ju det där i alltombröllop, då tror man ju att de ska ha lite koll. ;)

Håller med om att mörka färger gör att det ser mer elegant och uppdressat ut. Personligen kan jag tycka att det passar bättre med mörka nyanser på höst- och vinterbröllop.

Vad skulle ni tycka att denna klänning passade till för klädkod?

eller denna?

• Iku

Den sista tycker jag hade varit fin på ett sommarbröllop!

• TheréseEmil
    Vintersol skrev 2011-05-03 10:50:28 följande:
    Ja, jag blev lite fundersam men samtidigt hittade jag ju det där i alltombröllop, då tror man ju att de ska ha lite koll. ;)

Håller med om att mörka färger gör att det ser mer elegant och uppdressat ut. Personligen kan jag tycka att det passar bättre med mörka nyanser på höst- och vinterbröllop.

Vad skulle ni tycka att denna klänning passade till för klädkod?

eller denna?

oooh, den nedersta var jättefin. Var har du hittat den?
  • hoodilady

Det är sååå snyggt tycker jag!! Men det gäller att hitta rätt längd till sin kropp..
    Min m2b tycker inte alls det är snyggt..

Kolla dessa från Asos.
    Mina tre favvos är de stora bilderna! de kostar mellan 700-1000kr.
    Den sista kostar bara 174kr.. :) Kanske inget att ha på fest men sjukt fint en sommardag med ett par högklackade remsandaler tycker jag!

• Vintersol

TheresEmil: ja, visst är den fin. Den är från Ellos.

hoodilady: jättefina klänningar! Vad skulle du sätta för klädkod på dem då?

• Pinkgrape
    Vintersol skrev 2011-05-03 18:21:39 följande:
    TheresEmil: ja, visst är den fin. Den är från Ellos.

hoodilady: jättefina klänningar! Vad skulle du sätta för klädkod på dem då?
    Jag kan absolut inte påstå att jag har någon större koll på klädkoder osv, men de där klänningarna (i inläggen ovan) skulle jag personligen tycka var helt okej till klädkoden kavaj eller mörk kostym. Det är ju dock min högst personliga åsikt och om det sedan är okej eller helt fel ur etikettsynpunkt, ja, det är ju en annan sak.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • hoodilady
    Pinkgrape skrev 2011-05-03 18:41:28 följande:
    Jag kan absolut inte påstå att jag har någon större koll på klädkoder osv, men de där klänningarna (i inläggen ovan) skulle jag personligen tycka var helt okej till klädkoden kavaj eller mörk kostym. Det är ju dock min högst personliga åsikt och om det sedan är okej eller helt fel ur etikettsynpunkt, ja, det är ju en annan sak.
    Håller nog med, kanske inte mörk kostym om man inte klär upp klänningen med en kavaj och smycken. Det beror ju på hela outfiten tycker jag!
    Tex den översta klänningen kan ju vara väldigt finklädd med uppsatt hår, smycken, kavaj och finskor.. Då kanske det passar till "Mörk kostym" annars skulle jag säga Kavaj.
  • Chicita

Jag är lite "hippie-inspirerad" i min klädsmak, jag gillar verkligen dom där klänningarna med lång längd men ändå avslappnade...
    Ser inget fel i att komma i en sån klänning på ett bröllop med "enklare" klädkod.
    Om det ska vara mer uppklätt så kanske det inte är rätt, men om man är osäker så får man väl fråga brudparet helt enkelt Solig

• Pinkgrape
    hoodilady skrev 2011-05-04 15:03:55 följande:
    Håller nog med, kanske inte mörk kostym om man inte klär upp klänningen med en kavaj och smycken. Det beror ju på hela outfiten tycker jag!
    Tex den översta klänningen kan ju vara väldigt finklädd med uppsatt hår, smycken, kavaj och finskor.. Då kanske det passar till "Mörk kostym" annars skulle jag säga Kavaj.
    Nej, det är ju som sagt min personliga åsikt, eftersom till mörk kostym ska det inte vara en aftonfin klänning och har man en lång, ska den inte vara smyckad med glitter och liknande, utan mer enkel. Det är så jag tolkat den klädkoden iaf. Att klänningarna är mönstrade tycker jag funkar på sommaren iaf.
  • Fröken Söt

Jag hade tyckt att det var jättekul om de kvinnliga gästerna hade dykt upp i långklänning. Om jag hade fått välja hade männen haft valfri kostym och kvinnorna eleganta klänningar (långa eller korta) i snyggare material. Tyvärr betyder kavaj för damer ofta klänningar á la mormors gardiner, om man ska döma av de bröllop jag varit på. Men tydligen måste männen ha smoking om kvinnan ska få ha långklänning. Lite löjligt...

Nu tänker jag inte beordra snyggkläder, jag är glad bara gästerna vill komma, så klart.

Svar på tråden Maxiklänningar (golvlånga) - vad tycker ni?