Inlägg från: Hotlena |Visa alla inlägg
  • Hotlena

Utgång vid borgerlig vigsel?

Jag började just fundera på det här med utgång när man har borgerlig vigsel. Det blir ju inte som i kyrkan att man kommer ut och alla står och väntar och kastar ris och hurrar... Hur ska ni göra? Går ni ut ur lokalen och sen kommer in igen för att ta emot jublet? Och hur gör ni som är utomhus? Blir det ingen utgång så alla kommer fram och kramas och grattar direkt? 
    Jag känner att jag fastnade lite i den här frågan och vill väldigt gärna höra vad ni andra har för planer! =) 

• Svar på tråden Utgång vid borgerlig vigsel?
  • Hotlena

Ja det lät riktigt vackert! Ni verkar ha löst det fint! =)
    Jag vet inte ännu hur vi ska ha vigseln men jag skulle tro att det blir en lokal (typ byagård) då det är i mars och jag bor i norrbotten så utevigsel går nog inte =/ Sådana lokaler brukar vara rätt små så jag vet inte riktigt vart man ska gå och "gömma sig" och andas ut... Men får väl kanske planera det utifrån vilken lokal vi väljer...

• Hotlena
    Amejuli skrev 2011-05-04 15:33:30 följande
    I din situation TS tänker jag att det beror lite på om ni ska ha vigsel och fest i samma lokal o.s.v.? Jag tror som du skrev att det är bäst att bestämma plats först och därefter börja planera så man vet förutsättningarna.
    Jag har funderat på det där med en eller två lokaler/platser. Jag har ju hela tiden tänkt att det ska vara två för det kan bli svårt att duka å greja efter själva vigselceremonin. Obestämd Men i slutändan så kommer nog budgeten få avgöra, det blir ju rätt mycket högre kostnad både med hyra och smyckning för två lokaler... 

Man skulle ju kunna göra det riktigt fint ute med ljuslyktor och grejer oxå. Det är ju rätt mörkt här i mars =)  
  • Hotlena
    På rosa moln skrev 2011-05-04 17:23:33 följande:
    Beroende på var ni vill vara och på hur er budget ser ut så finns det festlokaler där man kan hyra till en vigsellokal alternativt låna en gratis tack vare att festarrangören även har tillgång till en sådan. Naturligtvis tillkommer en lite extra pyntkostnader, men ni kanske inte behöver dekorera så mycket/dyrt?
    Vi bor i en väldigt liten stad så det är ganska begränsat med lokaler överhuvudtaget. Det flesta är byagårdar som ägs av en byaförening. Det kommer nog inte finnas någon festarrangör utan endast en vaktmästare att ge pengarna till. Å det är klart att det behöver ju inte bli så dyrt om man planerar ordentligt och håller igen lite. Men vilken lokal vill man satsa mer på då: den man ska lova evig kärlek till varandra i, eller den man ska spendera största delen av kvällen i? :P Sen kommer det ju i så fall krävas transport mellan och jag vill verkligen undvika att folk ska behöva ta bilen och därför måsta vara helt nyktra... 
  • Hotlena
    Amejuli skrev 2011-05-05 17:59:58 följande:
    Det bästa kanske vore om det gick att hitta en lokal som kanske hade två våningar eller två olika rum så att man kunde ha vigseln i ett och festen i ett. Då kunde man ju få allt i ett, undvika transporten och förmodligen blir det billigare också. Men kanske är det svårt att hitta ett sånt alternativ där du bor?
    Ja det kan var lite svårt, men jag har inte varit ut och letat helhjärtat ännu. Har mest funderat kring de lokaler jag vet att finns. Men det kanske gömmer sig nåt guldkorn där ute som jag missat.  =)

Men det är kul att läsa här hur andra ska göra. Jag har fått många idéer och det har verkligen satt igång kugghjulen. Nu har jag några förslag, sen får man se vad som funkar för oss =) 
  • Hotlena

Det var ett tag sen denna tråd var aktiv, men nu har vi (jag och min bm) satt nytt datum och börjat planera på nytt. Vi funderade just på detta igår då vi inte avgjort ännu hur det ska gå till. Så jag hoppas på att öppna tråden igen och få lite nya idéer! =)

• Hotlena

Att VF säger "ett fyrfaldigt leve för brudparet" tyckte jag lät som en utmärkt idé! =) För då börjar alla låta samtidigt å då behöver det inte bli så där pinsamt tyst och "vem ska våga gå fram först"... Sen får man väl snacka med värdparet så de får börja ta initiativ.
    Jag längtar till vi får åka och kolla på lokalen, det känns som man kan planera detta lite bättre när man ser hur det ser ut i verkligheten. =) 

Svar på tråden Utgång vid borgerlig vigsel?