• Pinkgrape

Hur formulera inbjudan?

Vi har hittat dessa inbjudningskorten på vistaprint.se och föll pladask.
    De har även en bröllopshemsida i matchande stil.

Nu är ju då frågan vad vi behöver ha med på själva inbjudningskortet?

Plats, datum och tid för vigsel
    Att det blir middag efteråt
    Kuvertavgift på 350kr/person
    Information om bröllopshemsidan

Hur formulerar vi det på bästa sätt på denna inbjudan?
    Någon som har ett bra förslag?

Alla tips mottages tacksamt! :D

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Hur formulera inbjudan?
  • Pinkgrape
    Chicita skrev 2011-05-04 20:44:21 följande:
    Tydligt... helt enkelt.

I stort sett som du skrev det här tycker jag Flört
    Haha ja, kan man bara skriva det så, rätt upp och ner?
  • Pinkgrape
    Chicita skrev 2011-05-04 21:14:34 följande:
    Ja varför inte? Det är ju vad dom behöver veta vid inbjudan...
    På hemsidan sen kan du ju brodera ut texten hur mycket som helst Glad
    Det är ju sant :)
  • Pinkgrape
    EllaBella skrev 2011-05-04 21:25:10 följande:
    Välkommen att närvara vid vår vigsel den xx/xx 2011 kl xx

Efter vigseln hoppas vi att ni vill fortsätta festen tillsammans med oss med middag och fest på xx
    Istället för presenter ber vi om en kuvertavgift på 350 kronor per person.
    Mer information hittar du på xxxxxx.se

Svar önskas senast xx/xx till xx@xx eller 0123-123456 begin_of_the_skype_highlighting            0123-123456      end_of_the_skype_highlighting
    Det var ju jättebra förslag, tack :)
  • Pinkgrape

Hihi nu har jag beställt inbjudningarna :D Håller tummarna!

Blev såhär:

Välkomna

Vi hoppas att ni kan närvara vid vårat bröllop

NAMN
    &
    NAMN

Lördag 13 augusti 2011
    Kl.13.00
    XXX-kyrka i XXX

Och därefter fira med middag & fest
    Kl.17.00 på Hotell XXX i XXX
    Klädsel: Kavaj

Istället för presenter ber vi om en kuvertavgift på 350kr/person
    För mer information och OSA - www.XXX.com

• Pinkgrape
    Vintersol skrev 2011-05-05 07:25:40 följande:
    Eftersom det efterfrågades kommentarer tänkte jag bara säga att "vårat" vanligtvis ses som talspråk. I skrift använder man "vårt" om man vill vara noga.
    Sikken tur att jag inte är det minsta brydd om sådant ;P
  • Pinkgrape
    På rosa moln skrev 2011-05-05 09:25:43 följande:
    Nu var det ju inte det som frågan gällde, men är inte 350 kr/person rätt mycket i kuvertavgift? Särskilt som en del kanske har en bit att åka och behöver övernatta på hotell plus kanske dessutom gärna köper/hyr någonting nytt att ha på sig - köper man presenter så behöver man ju inte ge någonting för 700 kr som ett par. Fast ni kanske vet att de som är bjudna har möjligheten att betala såpass mycket allesammans? 
    Hur kunde jag veta att detta skulle komma upp.. frågade jag i TS vad ni tyckte om vår kuvertavgift? Hm. Nä, jag tror inte det va? Jag kan då inte se den frågan!

Men nu när du ändå var tvungen att ta upp det. För det första är det faktiskt bara fem personer som behöver resa så pass långt att de behöver övernattning. Det är två marskalkar, varav den ena har en lägenhet här uppe där vi bor, för han är bara tillfälligt och jobbar i Oslo. Den andra bor i Göteborg och har redan sagt att han VILL betala för sin egen mat. Han ska bo hos oss. Det är min blivandes morbror och hans fru och de vet vi redan att de inte har möjlighet att komma, men vill skicka en inbjudan iallafall. Den sista är min plastmormor som åker 15mil och jag tvivlar på att hon har något emot att betala för sig själv. Hon sover hos mina föräldrar. Så, då var den biten avklarad.

För dessa 350kr får de brudskål, 3-rätters middag, tårta med kaffe och vickning ifall det önskar det. Personligen tycker jag inte alls att det är dyrt. Tvivlar på att de flesta gästerna kommer tycka det, då flera av dem redan sagt att "Men, ska ni ta mer i kuvertavgift då? Ska ni verkligen bjuda på allt förutom själva maten?". Att man tar kuvertavgift för bröllop, större födelsedagsmiddagar och liknande är vanligt i våra släkter och bland våra vänner. Här tycker vi att det är en självklarhet att man ska betala för sig och tycker det är roligt att på så vis kunna ha större tillställningar och träffas och fira. Ingen av oss är så jäkla fin i kanten att vi gnäller över att vi inte blir BJUDNA på saker och ting. Jisses...

Sen är det ju också så att vi alla har olika ekonomiska förutsättningar och genom att göra såhär får vi vårt drömbröllop, utan att behöva spara i 3år till. Alla våra gäster känner oss, ganska väl dessutom, och vet precis vad vi har gått igenom med vår dotters hjärtoperationer och liknande. De vet att vi under de senaste 4,5åren haft stora bortfall i vår ekonomi, då vi spenderat långa perioder på sjukhus och hemma med vår dotter.

Jag tror verkligen inte att någon kommer misstycka, men skulle det vara så, så får de gärna stanna hemma!
  • Pinkgrape
    På rosa moln skrev 2011-05-05 09:25:43 följande:
    Nu var det ju inte det som frågan gällde, men är inte 350 kr/person rätt mycket i kuvertavgift? Särskilt som en del kanske har en bit att åka och behöver övernatta på hotell plus kanske dessutom gärna köper/hyr någonting nytt att ha på sig - köper man presenter så behöver man ju inte ge någonting för 700 kr som ett par. Fast ni kanske vet att de som är bjudna har möjligheten att betala såpass mycket allesammans? 
    Just ja, eftersom vi satt klädsel kavaj, vilket är den lägsta nivån förutom helt valfri ledig klädsel, så tror jag knappast att någon behöver HYRA kläder och vill de köpa nya kläder är det upp till dem, jag vet att det finns kläder i alla gästers garderober som duger gott och väl och är jättefina! Jag har ju sett hur de klär sig till vardags, på krogen och andra tillställningar. Vi skulle aldrig sätta en klädkod som vi trodde att gästerna skulle behöva spendera pengar på att kunna hålla.
  • Pinkgrape
    Beautiful Disaster skrev 2011-05-05 22:15:59 följande:
    Vilka snygga inbjudningar! Vi beställde också från Vistaprint och dom var superfina när de kom!

På tal om kuvertavgift har vi fått höra av många att vi tagit för lite..
    Vi har tagit 200kr, vilket vi tyckte var lagomt, men tex min mor tyckte att iallafall
    300kr kunde vi väl ha tagit så vi inte behövde snåla på maten :-P 
    Åh, vad skönt att höra :) Vi har aldrig beställt därifrån tidigare, så hoppas på det bästa :)

Haha ja, vi hade först tänkt en kuvertavgift på 200kr, men så bytte vi lokal och var därmed tvungen att ta maten via hotellet, vilket vi ju förstår. Då blev vi tvugna att sätta kuvert lite högre.
  • Pinkgrape
    Beautiful Disaster skrev 2011-05-05 23:19:23 följande:
    Världens bästa kvalitet! Vi beställde dessa: 

Med tanke på vad ni (och vi) gått igenom så bryr sig nog folk minst om kuvertavgiften
    Vi kikade på dom korten också, skitsnygga! :D Blev dock de andra, då jag fick mitt rosa och min blivande tyckte de var lite "rockigare" :P

Tack, jag håller med dig om den saken. Tror faktiskt att de flesta förstår när man gått igenom sådant, även ni har haft det värre än oss. Jag beklagar verkligen! (Ber om ursäkt om jag missuppfattat det, men läste i någon annan tråd och vill verkligen minnas att det var du som skrev det)
  • Pinkgrape
    Beautiful Disaster skrev 2011-05-05 23:31:58 följande:
    Jag ville ha de ni tog, men eftersom min blivande satte stopp för min älsklingsfärg rosa, fick jag välja några andra :-P

Jo men precis. Önskar bara man kunde ändra nu när alla fått inbjudan, då många tycker vi borde ha haft högre kuvertavgift

Tack! Och jag beklagar att er dotter är sjuk. Vi får se det positivt, vi får ett glädjeämne att tänka på iom bröllop  
    Haha jasså? Ja, men tur att det fanns de där inbjudningarna då, för de är också riktigt fina :)

Ni får ställa fram en burk och skriva "Tips" på ;P

Tack. Ja, det känns faktiskt skönt att ha något roligt att se framemot och tänka på :) Jag är bara så fruktansvärt rädd att hon ska bli dålig igen innan bröllopet, men vi ska iaf på kontroll bara drygt en månad innan, vilket känns lite betryggande :)
  • Pinkgrape
    Beautiful Disaster skrev 2011-05-05 23:46:24 följande:
    Tack för idéen! Eller så höjer man priset i betalbaren när folk blivit tillräckligt packade

Gud vad skönt, ska hålla en tumme! Hoppas verkligen hon håller sig frisk, både då och i övrigt!  
    Jamen du, där har du det, ingen kommer fatta det ändå efter ett par öl ;D haha

Tack :) Ja, vi vet ju att hon kommer behöva fler operationer, men vi hoppas innerligt att det ska dröja ett par år iaf.
Svar på tråden Hur formulera inbjudan?