På rosa moln skrev 2011-05-05 09:25:43 följande:
Nu var det ju inte det som frågan gällde, men är inte 350 kr/person rätt mycket i kuvertavgift? Särskilt som en del kanske har en bit att åka och behöver övernatta på hotell plus kanske dessutom gärna köper/hyr någonting nytt att ha på sig - köper man presenter så behöver man ju inte ge någonting för 700 kr som ett par. Fast ni kanske vet att de som är bjudna har möjligheten att betala såpass mycket allesammans?
Hur kunde jag veta att detta skulle komma upp.. frågade jag i TS vad ni tyckte om vår kuvertavgift? Hm. Nä, jag tror inte det va? Jag kan då inte se den frågan!
Men nu när du ändå var tvungen att ta upp det. För det första är det faktiskt bara fem personer som behöver resa så pass långt att de behöver övernattning. Det är två marskalkar, varav den ena har en lägenhet här uppe där vi bor, för han är bara tillfälligt och jobbar i Oslo. Den andra bor i Göteborg och har redan sagt att han VILL betala för sin egen mat. Han ska bo hos oss. Det är min blivandes morbror och hans fru och de vet vi redan att de inte har möjlighet att komma, men vill skicka en inbjudan iallafall. Den sista är min plastmormor som åker 15mil och jag tvivlar på att hon har något emot att betala för sig själv. Hon sover hos mina föräldrar. Så, då var den biten avklarad.
För dessa 350kr får de brudskål, 3-rätters middag, tårta med kaffe och vickning ifall det önskar det. Personligen tycker jag inte alls att det är dyrt. Tvivlar på att de flesta gästerna kommer tycka det, då flera av dem redan sagt att
"Men, ska ni ta mer i kuvertavgift då? Ska ni verkligen bjuda på allt förutom själva maten?". Att man tar kuvertavgift för bröllop, större födelsedagsmiddagar och liknande är vanligt i våra släkter och bland våra vänner. Här tycker vi att det är en självklarhet att man ska betala för sig och tycker det är roligt att på så vis kunna ha större tillställningar och träffas och fira. Ingen av oss är så jäkla fin i kanten att vi gnäller över att vi inte blir BJUDNA på saker och ting. Jisses...
Sen är det ju också så att vi alla har olika ekonomiska förutsättningar och genom att göra såhär får vi vårt drömbröllop, utan att behöva spara i 3år till. Alla våra gäster känner oss, ganska väl dessutom, och vet precis vad vi har gått igenom med vår dotters hjärtoperationer och liknande. De vet att vi under de senaste 4,5åren haft stora bortfall i vår ekonomi, då vi spenderat långa perioder på sjukhus och hemma med vår dotter.
Jag tror verkligen inte att någon kommer misstycka, men skulle det vara så, så får de gärna stanna hemma!