Hur finansierar ni ert bröllop?
Jag hade från början budgeterat ett bröllp som vi skulle ha råd med helt själva, gratis lokal, syster och svåger som lagar maten (båda kockar), alkohol köpt i Tallin etc.
Sedan erbjöd sig mina föräldrar att betala maten och då bestämde vi oss för att köra på catering, för att även släktingarna skulle kunna slappna av och bara få vara gäster de också. I erbjudandet ingick tydligen, visade det sig sen, lokal, personal och mat. Så då bestämde vi oss för att vara i en lokal (inte särskilt dyr dock, 6000 kr).
Sedan kom ytterligare ett bidrag från svärföräldrarna och det täcker nu drycken till maten.
Kvar för oss blir då fotograf och lite småutgifter. M2B vill bara ha sin förlovningsring med ny inskription, jag har vunnit min vigselring och köpt mina kläder billigt.
Summa sumarum, bröllopet blir för oss SKITBILLIGT, vi kommer att lägga max 15 000 kr (och då räknar jag högt). Jag är otroligt tacksam till min kära familj.
Mitt bästa tips är att mätta magen efter munnen. Absolut inte ta några lån! Jag tror inte att budgeten avgör huruvida bröllopet blir en fantastisk dag eller inte. I höstas var jag på min kompis bröllop, vigsel i trädgården, hemmalagad buffé i deras vardagsrum och bröllopsnatt på lokala värdshuset. Jag tror inte de la många kronor på festen, ändå hade vi så himla trevligt, kärleken spirade och tårarna rann när de sa ja till varandra.
Vad gäller dekoration, blommor, dukning och sådana saker så gör jag, med hjälp av min syster, mycket själva, men det är för att vi tycker att det är kul.
Lycka till med bröllopet och hoppas att det blir precis så fantastiskt som ni önskar!