Hur finansierar ni ert bröllop?
Vi hade en liten buffert (ca 15% av totala summan för bröllopet inkl resa) innan det blev tal om bröllop.
Sen har vi sparat....vi gifter oss precis ett år efter förlovningen så vi kommer alltså att ha sparat i ett år.
Vi bestämde vad vi ville ha, räknade ut vad det kostade, lade till 10.000 för oförutsedda utgifter.
Sedan räknade vi ut hur mycket vi behöver spara varje månad och har även hållt fast vid det.
Vi gifter oss i augusti och än så länge har vi nästan hela potten för oförutsedda utgifter kvar.
Vi har främst dragit ner på "vardagslyx"...dvs vi lagar all mat och har inte köpt färdig mat eller ätit lunch ute.
Vi planerar handling och matlagning noga så vi äter väldigt sällan pizza eller liknande...vi är prismedvetna när vi handlar också, många bäckar små som sagt.
Vi har lagt ner allt vad som heter shopping så länge det inte är till bröllopet.
Min sambo har slutat ta bilen till jobbet så även där sparar vi pengar. Han har även slutat snusa!!
Vi sålde min tv till mina päron så där fick vi in några slantar också Vi upptäckte att det var onödigt med två tv-apparater.
Summa kardemumma, jag har ändå upplevt detta år i sparandets tecken som någon väldigt positivt.
Vi har blivit mer miljömedvetna och rannsakat oss vad det gäller den ständiga konsumtionshetsen...
Vi lever ett bra liv och lägger ändå undan ca 30% av vår gemensamma inkomst.
Vi har pratat om att fortsätta lägga undan mycket pengar även efter bröllopet (inte lika mycket som i nuläget) för vi är liksom nöjda med att leva lite mer sparsamt.