Hur finansierar ni ert bröllop?
Vi betalar för bröllopet själva, och vi har sparat sen i augusti (gifter oss i juni). Folk gör olika, jag lägger undan pengar direkt när de kommit in på lönekontot och sedan får jag leva på det lilla jag lämnat kvar. Min älskade lägger undan allt, och plockar sedan så lite han kan från sparkontot, men han har mer pengar och plockar ut mer pengar, haha. Alla gemensamma utgifter är delade procentuellt (jag lägger 45%, han lägger 55% på allt) eftersom vi tjänar lite olika. Vi blir ca 55 personer på bröllopet, och vi har valt en festlokal som gör allt (blommor, servering, tre rätters med dricka etc, delvis fri bar).
Vi hade planerat att det skulle kosta ca 70 000 kr med allt utom ringar och resa, och det stämmer hyfsat bra. I vårt excelark, som har med allt vi kan komma på, står det nu 76 000 kr ungefär (92 000 med ringar), och av detta har vi betalat 17 000 ungefär (34 000 om man räknar in ringar). Vi kommer att kunna betala utan problem, vi har lagt undan för detta, men resan är en annan historia.
För att betala den har vi faktiskt lånat 20 000 utav min blivande svärmor, och önskat oss pengar i bröllopspresent av alla gäster. Det var för att kunna åka på resan i direkt anslutning till festen som vi lånade pengarna, för att kunna köpa flyg och betala hotellet på Aruba när vi bokade i januari.
Vi misstänker att vi kan betala hela summan tillbaks till henne direkt när vi kommit hem (slutet av juni), men det känns ändå lite dumt att ha lånat pengar - men älsklingen ville hellre låna av henne än leva sjukligt snålt och då gav jag med mig. Avskyr att vara skyldig pengar, men tröstar mig med att vi vet att vi kommer kunna betala rätt snart efter bröllopet.