• Amejuli

Hur finansierar ni ert bröllop?

Vi har sparat ihop 50 000. Lite av det är sådant som vi sparat tidigare (utan att vi just tänkt ha det till bröllop) men vi har inte länsat våra sparkonton utan har kvar en sparbuffert ifall något skulle hända med räntor och sånt på bostaden o.s.v. Specifikt till bröllopet började vi spara för tre år sedan. Jag har visserligen jobbat lite på somrarna men är annars student medan min sambo jobbar.

Mina bästa "spartips" är att när shopping och sådant lockar i så fall alltid försöka välja att handla något av det som behövs till bröllopet. Man sprider då ut kostnaderna och är man en person som gillar att shopa så förhindrar man att pengarna slösas bort på annat onödigt.

Ett annat tips är att börja i god tid. Genom att hinna jämföra priser på olika ställen och vänta på det perfekta fyndet  kan man spara mycket pengar. Själv var jag ute i sista stund med klänningen vilket gjorde att jag la ut mer pengar än jag hade tänkt där vilket var lite irriterande.

Tips när det gäller småpengar (Det är lätt att tänka att en hundring i plånboken kanske int är så mycket utan kan lägga på annat). Vi har gjort kuvert till klänning, lokal, ringar o.s.v. Och har man en hundring eller femtiolapp i plånboken så är det bara att stoppa ner den i något i kuverten. När något av kuvertens innehåll motsvarar summan som står på kuvertet så har vi klistrat igen det. Det har känts skönt. Klart man förlorar lite ränta på detta men känns mer motiverande att komma ihåg den där extra 20-lappen på detta vis än att behöva gå till banken med den.

Mitt sista tips är att göra så mycket ni hinner och orkar själva. (Utan att det tynger er allt för mycket liksom.) Det kan man spara en del på. Vi har gjort inbjudningar och mycket av dekoreringen själva. Vi hade även planerat att göra en del av maten själva men nu har vi turen att ha föräldrar som i sista sekund valt att gå ihop och tillföra lite för att vi istället ska catera. Var ju inget vi hade räknat med för att kunna få ihop allt men självklart ska det bli skönt att få ha det lite lugnare dagarna innan.

Oj, blev lite långt. Men hoppas något tips kan hjälpa någon iaf.

Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?