• Aniara4

Hur finansierar ni ert bröllop?

Våra egna sparpengar, ja framför allt fästmannens sparpengar då! Vi är båda väldigt ekonomiska av oss och gillar att gneta, så vi har pengar på banken. Han har dessutom bra lön (vilket man inte kan säga om mig dessvärre), och inte så dyra vanor. Jag har också lyckats spara en del trots kärva omständigheter, så jag tror vi var och en lägger ungefär 1/5 av våra sparpengar på bröllopet. Även om vi skulle kunna lägga mer verkar det idiotiskt att bränna allt vi gnetat ihop på en enda dag. Vi sparar det mesta till vår framtida bostad istället!

• Aniara4

Förresten, rätt ska vara rätt: Mamma kommer att ge mig 5000:- till klänningen.

Annars betalar vi allt själva. Och med pengar vi har.

• Aniara4

Men alltså, det är ju lätt att säga "vi lägger minsann inte ner mer än x kronor" när man i nästa andetag berättar att en förälder fixar maten, en kompis är fotograf, en annan är frisör, en tredje florist osv osv, ringarna har man ärvt, klänningen har grannen sytt, och lokalen hittade man minsann nästan gratis genom Byhålans idrottsförening.

Om man nu inte råkar ha alla dessa kontakter och föräldrar som betalar åt en, då ÄR det så mycket det kostar. Det är klart att man kan välja att gifta sig i förra årets sommarklänning och ha knytis i parken efteråt, men mer avancerade saker än så är för de flesta svåra att få utan att NÅGON betalar, alternativt ställer upp och gör det gratis.

• Aniara4
    Emma F skrev 2011-06-10 09:00:22 följande:
    Nu har svärföräldrarna sagt att de gärna hjälper oss med kostnaderna och vill ge oss 10.000 att använda till mat/lokal/dryck och liknande och sedan ge oss en mer personlig sak i present.

Det tar vi ju gärna emot då det är mycket pengar. Men hur skall jag göra med mina föräldrar? Jag tror de kan ta illa upp om jag inte nämner det för dem och de senare hör det på annat håll, att svärföräldrarna hjälpte till men inte de.
    Knepigt. Det är svårt att säga hur du ska göra utan att veta hur era föräldrar funkar. Kanske kan du nämna för dina föräldrar att ni har fått ett bidrag från svärföräldrarna, utan att säga hur mycket? Då vet de läget men får ingen press på sig att ge samma summa eftersom de inte känner till den. Kanske samtidigt betona att ni inte förväntar er något alls från dem, utan blir glada om de bidrar till bröllopsresan som det är sagt från början? De kan ju välja att ge ett generöst bidrag (utifrån sin ekonomi) till den istället, vilket ju svärföräldrarna inte kommer att göra. Då blir det ju ändå en balans, och om någon mot förmodan skulle kommentera att bara det ena föräldraparet hjälpte till är det givna svaret att hans föräldrar hjälpte till med festen och dina med resan.

Min mamma har gett mig 5000 till klänningen, hans föräldrar ingenting alls trots att de har det betydligt bättre ställt. Vi hade inte väntat oss någonting alls, så jag är bara glad för klänningshjälpen!
  • Aniara4

Jag får uppdatera, eftersom det har ändrats lite sen mitt tidigare inlägg. Vi har hela tiden räknat med att betala allting själva, eftersom vi är vuxna människor med jobb och pengar på banken. Men nu har vi fått lite bidrag ändå! Mamma betalade min klänning, svärfar betalade mannens kostym, och svärmor (de är skilda) har nu sagt att hon och hennes man står för champagnen.

Vi uppskattar verkligen deras bidrag, men den allra största delen betalar vi fortfarande själva. Vi kommer även att ha gratis bar på slutet av kvällen. 55-60 000 kommer vi att betala för ca 60-65 gäster.

Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?