Emma F skrev 2011-06-10 09:00:22 följande:
Nu har svärföräldrarna sagt att de gärna hjälper oss med kostnaderna och vill ge oss 10.000 att använda till mat/lokal/dryck och liknande och sedan ge oss en mer personlig sak i present.
Det tar vi ju gärna emot då det är mycket pengar. Men hur skall jag göra med mina föräldrar? Jag tror de kan ta illa upp om jag inte nämner det för dem och de senare hör det på annat håll, att svärföräldrarna hjälpte till men inte de.
Knepigt. Det är svårt att säga hur du ska göra utan att veta hur era föräldrar funkar. Kanske kan du nämna för dina föräldrar att ni har fått ett bidrag från svärföräldrarna, utan att säga hur mycket? Då vet de läget men får ingen press på sig att ge samma summa eftersom de inte känner till den. Kanske samtidigt betona att ni inte förväntar er något alls från dem, utan blir glada om de bidrar till bröllopsresan som det är sagt från början? De kan ju välja att ge ett generöst bidrag (utifrån sin ekonomi) till den istället, vilket ju svärföräldrarna inte kommer att göra. Då blir det ju ändå en balans, och om någon mot förmodan skulle kommentera att bara det ena föräldraparet hjälpte till är det givna svaret att hans föräldrar hjälpte till med festen och dina med resan.
Min mamma har gett mig 5000 till klänningen, hans föräldrar ingenting alls trots att de har det betydligt bättre ställt. Vi hade inte väntat oss någonting alls, så jag är bara glad för klänningshjälpen!