• 120530

Hur finansierar ni ert bröllop?

Vi sparar! Har studieskulder och huslån men skulle aldrig låna till något annat.

Vår bröllopsbudget är ca 110´ inkl. en resa för 35´, och det tycker vi var rimligt för vår ekonomi. Jag skulle inte vilja spara i flera år till bröllopet utan då hade vi dragit ned på budgeten. Vi har bra jobb och får en bra slant över varje månad så detta känns inte som en enorm summa att spara ihop.

• 120530

Jag har hamnat i en knepig situation och hoppas på tips i denna tråden; Vi har hela tiden tänkt betala vårt bröllop själva med sparade pengar. Vi har tänkt att om våra föräldrar självmant velat sponsra oss kunde de då ge oss en summa pengar i present som då hade gått till bröllopsresan. Nu har svärföräldrarna sagt att de gärna hjälper oss med kostnaderna och vill ge oss 10.000 att använda till mat/lokal/dryck och liknande och sedan ge oss en mer personlig sak i present.

Det tar vi ju gärna emot då det är mycket pengar. Men hur skall jag göra med mina föräldrar? Jag tror de kan ta illa upp om jag inte nämner det för dem och de senare hör det på annat håll, att svärföräldrarna hjälpte till men inte de. Men det känns samtidigt jättesvårt att säga det till dem, jag mernar ju absolut inte att jag tycker att de skall bidra med samma summa! Hur gör ni som får hjälp av föräldrar? Hjälper de lika mycket, vet de om hur det andra paret gör?

• 120530

Tack för era svar! Jag känner att jag nog måste säga det till mina föräldrar så att de är medvetna om situationen. Våra föräldrar har det nog ganska lika ställt, men hans är lite med gammalmodiga och tycker att föräldrar borde hjälpa till att finansiera bröllop medans mina är mer moderna. Jag vet att om jag skulle be mina om hjälp hade jag nog fått det, men jag vill inte att de skall känna sig tvugna.

• 120530

Nu har jag pratar med mina föräldrar och det gick bra Skrattande Mina föräldrar och mina svärföräldrar kommer att dela på kostnaden för maten, båda tyckte att det blev lagom mycket att hjälpa till med!  Ingen tog illa upp och vi får betydande hjälp med finansieringen, så allt löste sig bra. Tack för tipsen här!

Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?