• jennifaer

Rätt att neka ammande mamma vin?

För det första så säger inte livsmedelsverket att det är rätt att dricka vin när man ammar, bara att det inte går över i bröstmjölken och då inte har en direkt påverkan på barnet. Anledningen till att livsmedelsverket har gått ut med detta är för att de vill att mammor ska amma längre och många slutar amma på grund av att de inte år dricka vin.

Sen kan man ju såklart alltid diskutera hur det påverkar barnet indirekt om mamman blir lite berusad (som vissa kan bli av 1-2 glas vin). Det händer att även små barn kan reagera och bli oroliga när de är runt berusade vuxna och sedan kommer ju problemen med att mamman ska kunna ta hand om barnet och detta kan man ju bara avgöra själv som mamma.

Att drick alkohol när man ammar kan hämma utdrivningsrelexen vilket gör att barnet kan få svårare att få i sig nog med mjölk och det är väl det enda direkt negativa man har kunnat se. Men tänk bara på att SLV inte rekommenderar ammande mammor att dricka vin!

• jennifaer
    Chicita skrev 2011-05-18 14:40:30 följande:
    Och som jag skrev i det tidigare inlägget så säger statistiken att ammande mödrar är mer lättpåverkade än de som inte ammar.
    Och oavsett om man ammar eller inte, så om man har ett litet spädbarn med sig så har man troligtvis (rätt enkelt att anta det i alla fall) nyss fått barn. Vilket innebär att man troligtvis inte har druckit så mycket under det senaste året och därför också är mer lättpåverkad.

Vilket återknyter till bartenderns ansvar att inte sälja sprit till någon som han/ hon bedömer inte kan klara av ett glas vin.
    Haha förlåt att jag skrattar men oj det är faktiskt lite synd om dig som måste sitta och skriva sak om och om igen! Men jag fattar i alla fall vad du menar och jag kommer ha samma problem inom mitt framtida yrke, folk förstår inte riktigt vilka rättigheter man har och vilka man inte har och vilka konsekvenser det faktiskt kan få. Och om det är så att bartendern skulle ha riskerat sitt jobb genom att ge henne det glaset vin eller gjorde allmänt bedömningen att hon inte verkade klara det så ska han ju så klart inte ge henne det om han/hon kan få skit för det sen. Att han/hon ändå fick skit för det sen på ett annat sätt är ju väldigt olyckligt dock när han uppenbarligen bara gjort sitt jobb.
Svar på tråden Rätt att neka ammande mamma vin?