Rätt att neka ammande mamma vin?
Jag förstår att bartendern nekade, även om jag inte tycker att det är rätt. Jag har en kompis som är bartender och deras regler blir bara hårdare och hårdare. Om de serverar någon som inte borde ha blivit serverad och denna lämnar krogen och dör (somnar i en snödriva, faller i en sjö etc) så är det bartenderns ansvar. Då kan hon bli fälld för dråp. Och det är inte lätt att bedöma när någon är för full för att få köpa en till öl. Folk reagerar fruktansvärt olika på alkohol. En del börjar sluddra direkt, andra tappar lätt balansen och en del märks det knappt alls på. Vars har det egna ansvaret tagit vägen? Det är ju numer förbjudet att sälja till någon annan än den som beställer i baren. Jag får inte köpa två öl, en åt mig och en åt min karl, för att bartendern omöjligt kan veta att jag inte ska dricka båda själv och då kan dom inte ha koll på hur full jag blir. Hallå?!
En på hennes jobb fick dryga böter för att han serverade 8 drinkar till ett bord där det bara satt 6 personer när civilpolisen var där och spanade. Nu har det gått för långt. Visst släng ut folk som inte kan sköta sig och är för fulla och bråkiga, men dom kan ju inte bevaka en hela vägen från nykter till kalas för att bedöma vart gränsen går, på varenda människa! Det är inte lätt att vara bartender idag...
Och här blir det då samma sak med barnet. Skulle mamman, på grund av att hon druckit det andra glaset vin, råka skada barnet på något sätt så skulle det säkerligen bli bartendern fel. Jag skulle oxå ha nekat. Fast jag tycker det är fel.