• MrsT2011

Rätt att neka ammande mamma vin?

Två saker jag inte fattar i detta:
    1. Hur lyckades hon beställa sitt första glas vin? Trollade hon bort bebisen då så att bartendern inte fattade att hon ammar?
    2. Varför drack hon sitt första glas vin precis innan hon ammade? Efter vad jag har förstått så är det OK med vin men inte precis före amning. Alltså: Om du vill gå på after work, amma hemma, försök därefter att pumpa eller fixa välling, och gå sedan på krogen. Helst utan bebis såklart, men om bebisen ska följa med ska den inte bli hungrig under tiden du är där. Alltså inte äta direkt från dig förrän senare. (Hur mycket senare har jag ingen aning om.)

Men spontant kan jag känna att ETT glas borde vara fullt tillräckligt när man ammar. Jag anser dock i vilket fall som helst att bartendern (och i förlängningen hans chefer) inte har ett skit med det att göra, vem fan gjorde krogfolk till bebis-experter liksom? Är det något krogbranschen har noll koll på så är det bebisar.

• MrsT2011

Emblas mamma: Som sagt, jag tycker att gränsen går vid ETT glas för att man ska kunna vara säker på att bebisen är trygg i ens famn. Men eftersom du vet med dig att du blir typ full av ett glas har du ju fattat helt rätt beslut att inte dricka alls, det är säkert många som gör likadant! Jag lär försöka lämna bebisen hos sin pappa när jag ska dricka vin, men det är svårt att säga vad man tänker göra när man faktiskt inte har några egna barn och inte vet hur det kommer att bli/funka/kännas.

Men eftersom vi nu ändå är igång och jämför med rattfylla så händer det ju aldrig någonsin att bartendern spänner ögonen i en salongsberusad gäst och frågar "har du kört bil hit?" Det är nämligen inte deras sak. Precis som de inte kan fråga alla om de rymt från AA eller liknande. Det är detta som gör det kränkande för den ammande kvinnan, att hon får ta mindre ansvar för sig själv och sin familj än nån aspackad kostymkille. Det kan ju lika gärna vara så att kostymkillen tar taxi hem till frun och ungarna och nattar sin nyfödda hemma, i sitt icke barnvänliga tillstånd.

Jag tycker det luktar dålig ursäkt från krogens sida, de vill helt enkelt inte att folk ammar sina bebisar offentligt i deras fisförnäma lokaler. (Jag har själv besökt Rival. Ganska snobbigt får jag säga.)

• MrsT2011
    dfk skrev 2011-05-07 12:50:22 följande:
    Aleta, såg inte ditt inlägg. Det är ju skönt att höra att det rör sig om en minimal mängd dock! Jag har alltid trott att det går direkt ut i modersmjölken och att det ändå har en större påverkan på barnet.
    Precis, därför tycker jag det är bra att livsmedelsverket och BVC rekommenderar nolltolerans mot alkohol under graviditet men ett glas åt gången (typ en gång i veckan) under amning.
  • MrsT2011
    Margris skrev 2011-05-07 17:03:35 följande:
    Nu har jag tonåring också och de här åren har vindrickandet varit nästan obefintligt. Dels för att jag vill föregå med gott exempel och visa att man kan ha kul utan att dricka alkohol och sedan har man ju "jour" varje helg, man vet aldrig vad som kan hända med tonåringar och sen är det en massa skjutsande och hämtande : ) 
    Helt rätt av dig! Jag fattade aldrig när jag själv var i tonåren varför det ALLTID var mina föräldrar som körde oss på nätterna. Hur kunde mina vänners föräldrar vara så oansvariga att det föredrog att ungen tog svarttaxi så att de kunde dela en flaska vin hemma i soffan?
  • MrsT2011
    Piggelin1 skrev 2011-05-16 17:58:00 följande:
    Bara en liten kommentar & tillika fundering i diskussionen - varför skriver ingen om fäderna? Ok, nu var det inte tal om detta i artikeln, men eftersom alkoholen inte går över i mjölken mer än i extremt små mängder, så handlar det ju enbart om huruvida man är berusad när man tar hand om sin bebis.
    Med andra ord - varken småbarnsmödrar eller -fäder ska i så fall dricka alkohol  alls, för fäderna tar ju minst lika mkt hand om bebisarna som mamman - eller? Kan inte låta bli att tycka att det är rätt irriterande att just DEN biten är det ingen som skriver om eller diskuterar... Varför skuldbeläggs bara mammorna liksom?
    Precis det jag också funderade över i ett av mina inlägg! Krogpersonal vet inte ett skit om huruvida folk riskerar att tappa sina bebisar i golvet på fyllan, och kan därmed inte neka någon att köpa på grund av nån sorts omtanke om bebisen. I så fall skulle de ju förhöra varenda packad slipskille på after worken om hans familjeförhållanden och sedan hindra honom från att natta sina barn när han kommer hem!
  • MrsT2011
    Chicita skrev 2011-05-18 14:40:30 följande:
    Och som jag skrev i det tidigare inlägget så säger statistiken att ammande mödrar är mer lättpåverkade än de som inte ammar.
    Och oavsett om man ammar eller inte, så om man har ett litet spädbarn med sig så har man troligtvis (rätt enkelt att anta det i alla fall) nyss fått barn. Vilket innebär att man troligtvis inte har druckit så mycket under det senaste året och därför också är mer lättpåverkad.

Vilket återknyter till bartenderns ansvar att inte sälja sprit till någon som han/ hon bedömer inte kan klara av ett glas vin.
    Men ingenstans i dina inlägg förklaras det som hela debatten handlar om: Hur tusan barpersonalen kan behandla en ammande mamma på samma sätt som en överförfriskad person? Ingen blir överförfriskad av två glas vin! Som du själv skriver: "När man står i baren ska man neka alla som är mer än salongsberusade enligt den nya lagen." Alltså: Hon har druckit ETT glas och beställer ett till, hon är knappast MER ÄN salongsberusad.

Regelverket har inga sådana specialregler för ammande kvinnor, i så fall hade ju (som redan nämnts) tobakslagen sedan länge innehållit ett förbud mot att sälja cigaretter till gravida och folk med barnvagn.
    Ju mer jag läser desto märkligare blir försvaret av bartenderns beteende.

Jag tycker fortfarande att det luktar dålig ursäkt från krogens sida, typ att ammande kvinnor inte passar i deras bild av den perfekta gästen, på samma sätt som vissa krogar portar folk med gympaskor.
Svar på tråden Rätt att neka ammande mamma vin?