Rätt att neka ammande mamma vin?
Helt fel för lite vin tycker jag!Om hon precis hade ammat så kunde hon ju lätt dricka vin och sedan pumpa ut om hon inte ville ge mer bröstmjölk till barnet.
Det är enormt små mängder som går över i bröstmjölken.
2-3 glas vin ger en efter vad jag kan läsa mig till 1mg/ml alkohol. (Någon annan som orkar kan gärna räkna ut ordentligt, jag hittade bara en formel för glukos och tog siffran från en färdig tabell istället, trots att jag egentligen inte litar på internet...)
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2310
Hur mycket dricker en bebis per gång? 1dl? Vad blir det? Motsvarande 0,1gram etanol?
Som sagt, det får någon annan räkna ut.
Jag hade haft mer förståelse om de nekat sprit och drinkar, det är en helt annan sak, men att neka ett par glas vin är ju bara ett sätt att stigmatisera ammande kvinnor och se till att de stannar hemma. Grrrrrrrrrrr.
Om det ska bli sådana begränsningar så borde man väl införa en IQ-begränsning också. Alla med för lågt IQ ska nekas att skaffa barn över huvud taget, eller att dricka alkohol, för då blir de ännu dummare. (Nu tycker jag inte så, men det är lika dumt som att gå in och försöka bestämma över andras liv i småsaker som bevisligen inte är farliga.)